Експерти Комітету АПУ: «Нового Трудового кодексу не буде — його просто нікому писати»
КИЇВ — 25 вересня 2019 року. За ініціативи Комітету АПУ з трудового права відбувся круглий стіл, де обговорили нові виклики та можливості у трудових відносинах.
В обговоренні взяв участь директор Департаменту з питань праці Держпраці Ігор Дегнера. Він зазначив, що основний фокус Держпраці досі залишається незмінним: захист трудових прав працівників. При цьому головне завдання органу — виявлення неформальної зайнятості. Пан Дегнера з гордістю поділився позитивними досягненнями Держпраці: за 2018 рік кількість працівників, за даними звітів по ЄСВ, зросла більш ніж на 380 тисяч.
Експерти vs. Підсумки
Сергій Сільченко, Голова Комітету з трудового права, доцент кафедри трудового права Національного університету ім. Ярослава Мудрого, партнер, директор Департаменту трудового та податкового права, ЮФ ILF:
По-перше. Проект Закону, який ще з 2014 року перебував у Раді, у найближчий час не буде прийнятий, адже робота над ним йде надто повільно. Його просто нікому писати.
По-друге. Ми розуміємо, що модель трудових відносин, яку хочуть закласти в основу потенційного Закону, буде більш ліберальною. Серйозні меседжі на адресу роботодавців — також безсумнівний позитив.
По-третє. Ми готові приєднуватися до законотворчої роботи, якщо влада буде відкрита до співпраці. Адже наразі взагалі незрозуміло, хто пише цей законопроект і кого будуть залучати до процесу робочі органи.
Щодо перевірок Держпраці: зміни, які відбулися, загалом є позитивними, оскільки дають можливість бізнесу уникати штрафів за порушення трудового законодавства. Якщо той погоджується з думкою перевіряючого органу, досить лише позбутися порушень.
Однак. Водночас, Департамент не погоджується з пропозиціями щодо зменшення штрафів, оскільки бачить ефективність у збільшенні кількості легальних працівників. Основний вектор діяльності Департаменту Держпраці — боротьба з неоформленими трудовими відносинами, адже це основна загроза для бізнесу.
І наостанок. Всі чудово розуміють, що ФОПи — значний пласт роботодавців. І тим більше! Серед них, на переконання Держпраці, найбільше порушників. Тож наразі, з одного боку, важливо не тільки штрафувати, але і проводити роз’яснювальну роботу — інформаційну кампанію, а також спрощувати процедури задля зручності застосування трудового законодавства. Тоді з’явиться суттєвий шанс на висвітлення тіньової зайнятості та легалізацію значної кількості найманих працівників.
Валерія Савчук, заступниця Голови Комітету з трудового права, радниця АО «ЮФ «Василь Кісіль і партнери»:
Влітку цього року влада задекларувала, що реформа законодавства про працю має пріоритетне значення, що, зокрема, дозволить покращити інвестиційну привабливість України.
Те, що чинний Кодекс законів про працю давно застарів, стало зрозуміло вже давно. Навіть проект Трудового кодексу, який з 2014 року перебував на розгляді у Парламенті, у разі його прийняття не мав би того революційного характеру.
Профільний парламентський Комітет поставив перед собою амбітне завдання — розробити та винести на розгляд абсолютно новий проект Трудового кодексу, тоді як попередній було знято з розгляду. Окрім того, що він обіцяє бути інноваційним, про новий проект відомо небагато. Інформацію про суть цих новацій доводиться у буквальному сенсі збирати по крихтах. Зокрема, з інтерв’ю Галини Третьякової, голови профільного парламентського Комітету».