Про (не)реальність проведення референдуму в Україні: в чому полягає проблема?

ЗАПОРІЖЖЯ — 20 жовтня 2020 року. В Україні відсутній закон, що регламентує проведення референдуму. Але правники переконані: у ВРУ його просто не поспішають приймати. Детальніше про прогалини в законодавстві, умови для проведення референдуму та питання, які можуть бути на ньому розглянуті, розповів Голова Відділення АПУ в Запорізькій області Дмитро Гладкий спеціально для 24 каналу.

— Про проблеми. Головною з них є недостатнє правове врегулювання референдуму в Україні. Закон України «Про всеукраїнський референдум» скасовано Рішенням КСУ №4-р/2018 від 26.04.2018 через його неконституційність. Законопроєкт «Про народовладдя через всеукраїнський референдум» зареєстрований у ВРУ (реєстр. №3612 від 09.06.2020).

Та, за висновками Комітету, є певні пропозиції щодо цього законопроєкту, а саме:

1. Висновком Комітету Верховної ради з питань бюджету ухвалено, що проєкт Закону №3612 від 09.06.2020 має вплив на показники державного бюджету(призведе до збільшення видатків, а також може зумовити збільшення доходів у разі перерахування невикористаних коштів фонду всеукраїнського референдуму). Було рекомендовано Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування при доопрацюванні законопроєкту положення статей 64 та 65 узгодити з вимогами статей 2, 40, 46 Бюджетного кодексу України.

2. Експертним висновком Міністерства фінансів України законопроєкт підтримано, але з урахуванням внесення уточнень, а саме, що питання врахування коштів у державному бюджеті на підготовку та проведення всеукраїнського референдуму має розглядатися після прийняття відповідного рішення про його призначення з урахуванням норм Бюджетного кодексу України.

3. Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування своїм висновком вирішив рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проєкт Закону України про народовладдя через всеукраїнський референдум (реєстр. № 3612), поданий Президентом України та визначений ним як невідкладний, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та доручити Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування доопрацювати зазначений законопроєкт з урахуванням зауважень і пропозицій.

4. Висновком Головного науково-експертного управління у проєкті Закону виявлено низку недоліків.

На всеукраїнський референдум виносяться питання загальнодержавного значення, тобто вирішення яких впливає на долю всього Українського народу — громадян України всіх національностей. На місцевий референдум можуть виноситися виключно питання, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Згідно зі ст. 74 Конституції України референдум не допускається щодо законопроєктів з питань податків, бюджету та амністії.

Згідно зі ст. 72 Конституції України Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.

Новини відділеннь

У вас є цікава ідея заходу?