Реформа виконавчої служби: від корупційних схем до прозорих сервісів

КИЇВ — 23 квітня 2015 року. Асоціація правників України (АПУ) та Міністерство юстиції України провели перший круглий стіл на тему: «Реформа виконавчої служби: від корупційних схем до прозорих сервісів».

«У приватних виконавців не буде якихось додаткових повноважень чи методів роботи. Вони працюватимуть за тими самими принципами, що й державні. При цьому вони самостійно фінансуватимуть свою діяльність, оплачуватимуть офіс і помічників. Таким чином ми збудуємо розгалужену мережу приватних спеціалістів, які працюватимуть паралельно зі своїми державними колегами, яких нині не вистачає», — зазначила заступник Міністра юстиції Наталія Севостьянова.

За її словами, якщо хтось із представників цієї професії ризикне діяти незаконними методами, з ними будуть розбиратися правоохоронні органи.

Вона також повідомила, що реформа ДВС і процесу виконання судових рішень є однією з найбільш пріоритетних, адже в Україні кількість виконаних рішень ледь перевищує 20%. Для прикладу: з 6,5 млн виконавчих документів минулого року виконано лише 1,3 млн. У європейських країнах ці показники сягають 80%.

«Ми вже зробили багато кроків у напрямі реформ виконавчої системи. Серед них — запуск системи електронних торгів арештованим майном (СЕТАМ). Статистика говорить про високу ефективність цього проекту. В середньому вартість лотів збільшується на 12%. Збільшуються надходження до держбюджету, у виграші й власники майна, які отримують більше коштів і можуть погасити свої борги», — наголосила Наталія Севостьянова.

На переконання заступника Міністра юстиції з питань виконавчої служби Сергія Шкляра, приватні виконавці зможуть підвищити якість виконавчого провадження, однак станеться це не одразу після прийняття Закону «Про державну виконавчу службу та приватних виконавців» та змін до Закону «Про виконавче провадження», які були розроблені разом з юридичною спільнотою і вже готові до прийняття у Верховній Раді.

«Для прикладу можна взяти приватний нотаріат, який з’явився на початку 90-х. Їм знадобилося 20 років, щоб налагодити ефективну систему. Не слід очікувати, що одразу після прийняття законів з’явиться армія приватних виконавців. На першому етапі це не буде масовий процес, адже спеціалістів треба навчити, створити робочі місця для них, визначитися з округами. Крім того, після прийняття законів треба буде розробити чимало підзаконних актів», — зазначив заступник Міністра юстиції.

При цьому він наголосив: показники реалізації виконавчих проваджень покращаться насамперед завдяки спрощенню та підвищенню ефективності процедури виконання. Також цьому допоможе створення реєстру боржників.

За словами члена Ради Комітету з конкурсного права Асоціації правників України Юліана Хорунжого, раніше тема приватних виконавців була табу в Міністерстві юстиції, а сьогодні вже вдалося вийти на компромісне рішення по законопроектам, які забезпечать роботу приватних виконавців.

«Ми маємо узгодити лише питання того, що приватний виконавець зобов’язаний здійснювати 5% стягнення виконавчого збору до держбюджету, питання округів діяльності приватних виконавців і відмови від квотування, а також узгодження суми страхування, адже в окремих випадках вона може бути занадто високою і зведе до нуля винагороду виконавця», — зазначив Юліан Хорунжий.

На його переконання, потрібно якнайшвидше залучити приватний бізнес до СЕТАМ. Адже приватні підприємці, підтримуючи свою високу репутацію, набагато швидше вдосконалюватимуть систему і виправлятимуть наявні недоліки.

Джерело: Міністерство юстиції України

Новини комітету

У вас є цікава ідея заходу?