Судові спори зі страховиками та МТСБУ: практика, проблематика, помилки

КИЇВ — 22 листопада 2021 року. Відділення АПУ в місті Києві та Комітет з банківського, фінансового та страхового права провели круглий стіл на тему: «Судові спори зі страховиками та МТСБУ: практика, проблематика, помилки»

Модератором виступив Ігор Свєтлічний, адвокат, голова секції відновного правосуддя Комітету захисту прав людини Національної асоціації адвокатів України, третейський суддя.

Під час заходу обговорили проблемні питання судово-претензійної роботи на ринку страхування, своїм досвідом поділилися спікери: Іван Окара, адвокат, заступник голови Правління з правових питань ПрАТ СК «Брокбізнес», Дмитро Сакалюк, адвокат, старший партнер АО «АК «АРЦЕО», та Дмитро Євдокимов, заступник начальника Управління патрульної поліції у м. Києві.

Верховна Рада України ухвалила законопроєкт № 5315, що запрацює з 1 січня 2024 року та регулюватиме весь страховий ринок України. Це нові вимоги для страхових компаній, прозорість структури власності, бездоганна репутація власників і прозорий майновий стан. Є багато конкретних вимог до корпоративного управління, платоспроможності страхових компаній, зобов’язання страхових посередників, уникнення конфлікту інтересів.

«На сьогоднішній день в Україні існують механізми оскарження дій страхових компаній. Зокрема, це суд, що передбачено законами України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» та «Про страхування», проте в чинному законодавстві є багато протиріч і нюансів, що дають страховим компаніям підстави не виплачувати грошову компенсацію в законному порядку. Також є процедура оскарження через Національний банк України, Моторно-транспортне страхове бюро України, що є дійсно дієвою, адже ці органи мають великий вплив та є регуляторами у сфері ліцензування та добросовісності у роботі страховиків на ринку України», — зазначив Іван Окара.

У 2020 році Верховний Суд визначив, що подання заяви на виплату страхового відшкодування не буде обов’язковою умовою для звернення до суду, і це повністю змінило процедуру виплат. Це стосується як кримінального, так і цивільного судочинства. Багато страховиків не в захваті від таких змін у судовій практиці.

Також поговорили про відшкодування страхових виплат при ДТП. У разі настання дорожньо-транспортної пригоди, що може бути підставою для здійснення страхового відшкодування, водій транспортного засобу, причетний до такої пригоди, зобов’язаний невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з дня настання ДТП, письмово надати страховику, з яким укладено договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, повідомлення про ДТП, а також відомості про місцезнаходження свого транспортного засобу та пошкодженого майна, контактний телефон та свою адресу. Для отримання страхового відшкодування потерпілий чи інша особа, яка має право на отримання відшкодування, протягом 30 днів з дня подання повідомлення про ДТП подає страховику заяву про страхове відшкодування із відомостями та додатками.

Якщо ДТП трапилася за участю транспортних засобів, то встановлюється вина за загальним правилом: хто вчинив ДТП — той і відшкодовує всі збитки.

Якщо ДТП сталася з участю пішохода, водій є винним, адже він джерело підвищеної небезпеки, і має довести, що здійснив всі необхідні заходи для того, щоб уникнути ДТП. У разі виявлення цього факту водій несе відповідальність лише в порядку адміністративної відповідальності.

«Під час відшкодування завданих збитків особі варто проводити ревізію по списку поданих доказів для відшкодування. У моїй практиці часто трапляється, що люди подають чеки на ліки, що взагалі не стосуються лікування завданих травм», — додав Іван.

Що ми можемо вимагати для відшкодування у страхових компаній та МТСБУ?

Моторне (транспортне) страхове бюро України є єдиним об’єднанням страховиків, які здійснюють обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів за шкоду, заподіяну третім особам.

Основними завданнями МТСБУ є: 

  • виконання гарантійних функцій щодо відшкодування шкоди, завданої третім особам при експлуатації наземних транспортних засобів, відповідно до чинного законодавства України та угод, укладених Бюро з уповноваженими організаціями інших країн зі страхування цивільно-правової відповідальності; 
  • забезпечення членства України в міжнародній системі автомобільного страхування «Зелена картка» та виконання загальновизнаних зобов’язань перед уповноваженими організаціями інших країн — членів цієї системи;
  • управління централізованими страховими резервними фондами, що створюються при Бюро для забезпечення виконання покладених на нього функцій — Фонд захисту потерпілих, Фонд страхових гарантій;
  • координація роботи страховиків — його членів у сфері страхування цивільно-правової відповідальності за шкоду, заподіяну третім особам внаслідок дорожньо-транспортної пригоди як на території України, так і за її межами;
  • виконання страхових зобов’язань з обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (серед іншого — за договорами міжнародного страхування) за страховиків — членів Бюро у разі недостатності коштів та майна цих страховиків, що визнані банкрутом та/або ліквідовані;
  • співробітництво з органами Міністерства внутрішніх справ України та іншими органами державної влади з питань обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.

«Запам’ятайте: страхові компанії ніколи не відшкодовують матеріальних витрат. На практиці вам виплачують певну суму, що приблизно дорівнює розміру ваших вимог у межах лімітів страхового договору. В позовних заявах при розподілі витрат варто висувати вимоги окремо до СК і окремо — до винуватця завданих збитків. Перед тим як подавати позов до страхової компанії, визначте суму, яку ви хочете отримати від страховиків, можливо, ви отримаєте вказані кошти без витрати часу на судовий процес. Щодо звернення до МТСБУ можу сказати, що варто декілька разів перевірити, чи ліквідували страхову компанію, в якій у вас оформлений договір, адже згідно вимог закону Бюро здійснює регламентну виплату лише у випадку неспроможності виплатити відшкодування вашою СК через її ліквідації», — порадив Дмитро Сакалюк.

Питання, що стосуються співпраці поліції зі страховиками розкрив Дмитро Євдокимов: «Взаємодія поліції зі страховими компаніями є закріпленою практикою як на рівні професійних відносин, так і на рівні законодавства. Дуже часто поліція співпрацює зі страховими компаніями для того, щоб швидше знайти особу, яка влаштувала ДТП і зникла з місця вчинення злочину. Завдяки співпраці поліцейським вдається швидше ідентифікувати особу, власника транспортного засобу, тим самим розкрити злочин, скласти протокол і направити матеріали до суду, де і буде встановлено, хто має відшкодовувати завдані збитки».

Якщо ДТП було скоєно в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння водія, страховик або Моторне (транспортне) страхове бюро України після сплати страхового відшкодування має право подати регресний позов до власника, водія транспортного засобу, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду.

Приєднатися до заходів Асоціації правників України можна за посиланням.

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

Committee news

Do you have an interesting idea for an event?