Прозорість розрахунку платежів на ринку газу: на початку фінішу?

КИЇВ — 07 жовтня 2020 року. 30 вересня 2020 року НКРЕКП затвердила зміни до Кодексу газотранспортної системи та Кодексу газосховищ. Ними передбачено відтермінування на рік обов’язкової плати за нейтральність балансування на газовому ринку, введення якої планувалося з 1 жовтня. Про те, що це означає та яку роль грає для галузі, розповіла Наталія Гутаревич, членкиня Ради Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, старша юристка ЮФ Sayenko Kharenko.

— 30 вересня 2020 року на засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі — НКРЕКП), прийнято рішення про відтермінування фактичного стягнення плати за нейтральність балансування на ринку газу України, а також низку інших змін до Кодексу газотранспортної системи України (далі — Кодекс ГТС) та Кодексу газосховищ України (далі — Постанова 1779).

Кодекс ГТС передбачає принцип нейтральності балансування, відповідно до якого оператор ГТС не повинен отримувати фінансову вигоду або зазнавати фінансових втрат унаслідок балансування. З метою реалізації цього принципу Кодекс ГТС передбачає сплату оператором ГТС замовникам послуг транспортування плати за нейтральність балансування або її стягнення із замовників.

Чи будуть кошти сплачуватись замовникам або будуть стягнуті з них залежить від розміру доходів та витрат оператора ГТС, що пов’язані з балансуванням? Якщо витрати оператора ГТС перевищують доходи, плата за нейтральність балансування стягуватиметься із замовників послуг транспортування, в іншому випадку така плата буде сплачена оператором ГТС замовникам.

Плата за нейтральність балансування залежить від обсягів транспортування газу, однак не розраховується для обсягів газу, що транспортується в митному режимі транзиту та митному режимі митного складу.

Кодексом ГТС передбачене поетапне запровадження плати за нейтральність балансування із встановленням трьох етапів:

І етап: 2019 — 2020, 2020 — 2021 газові роки, починаючи з 1 березня 2020 року. На цьому етапі оператор ГТС здійснює щомісячний розрахунок плати за нейтральність балансування з інформативною метою без її стягнення та виплати.

ІІ етап: 2021 — 2022 газовий рік, починаючи з 1 жовтня 2021 року. Оператор ГТС здійснює щомісячний розрахунок плати за нейтральність балансування, яка стягується/виплачується за всі місяці газового року один раз на рік.

ІІІ етап: 2022 — 2023 та наступні газові роки, починаючи з 1 жовтня 2022 року. Розрахунок оператором ГТС та стягнення/виплата плати за нейтральність балансування здійснюється на щомісячній основі.

До внесення змін Постановою 1779 ІІ етап впровадження плати за нейтральність повинен був початися з 1 жовтня 2020 року. Після відповідних змін до Кодексу ГТС І етап продовжено на один рік. Підставою для такого продовження стали недоліки у здійснених оператором ГТС розрахунках ставки плати за нейтральність, виявлені НКРЕКП за результатами детального опрацювання та перевірки опублікованих оператором ГТС розрахунків на І етапі впровадження цієї плати.

НКРЕКП вказує на наявність ризику, що витрати оператора ГТС, пов’язані із вчиненням ним балансуючих дій, можуть покриватись платою за небаланс лише частково та через плату за нейтральність перекладатимуться на замовників послуг транспортування, які вчасно збалансовують свої портфоліо балансування, тому методика розрахунку ставки плати за нейтральність балансування потребує доопрацювання.

Згідно розрахунків оператора ГТС, починаючи з березня по серпень 2020 року, від’ємне значення ставки плати за нейтральність балансування, що є підставою для сплати зі сторони оператора ГТС плати за нейтральність на користь замовників, зафіксоване лише в серпні. І якщо порівнювати від’ємну ставку плати за серпень 2020 року з позитивною ставкою плати за нейтральність (коли плата стягується із замовників на користь оператора ГТС) за інші місяці, то у серпні ставка плати за нейтральність балансування є найменшою з усіх, що зафіксовані в періоді з березня 2020 року.

Учасники ринку газу у зверненні до НКРЕКП також звернули увагу на необґрунтовано високі платежі за нейтральність балансування, нараховані оператором ГТС, тенденцією до їх щомісячного зростання та незрозумілою методикою розрахунку. Крім того, зазначено, що за березень-червень ставка плати збільшилась майже в 4 рази і фактично зрівнялась із розміром тарифу на послуги транспортування.

Щоб усунути недоліки механізму формування ставки плати за нейтральність балансування, Постановою НКРЕКП № 1779 з 1 січня 2021 року оператору ГТС заборонено використовувати власний газ із газосховища для балансування системи. Адже така практика не відповідає іншим положенням Кодексу ГТС та Регламенту Комісії (ЄС) № 312/2014 від 26 березня 2014 року, яким запроваджується мережевий кодекс балансування газу в транспортних мережах. Потужності газосховищ можуть використовуватись оператором ГТС для покриття виробничо-технологічних втрат та витрат природного газу в газотранспортній системі.

Також Постанова НКРЕКП 1779 передбачає повноваження Регулятора (НКРЕКП) аналізувати ефективність витрат та доходів Оператора ГТС, пов’язаних із вчиненням балансуючих дій, та за результатами такого аналізу приймати рішення про неефективність понесених витрат/доходів. У такому разі оператор ГТС зобов’язаний здійснити коригування ставки плати за нейтральність балансування та плати за нейтральність балансування.

Вчасні дії НКРЕКП, спрямовані на встановлення прозорості розрахунку платежів на ринку газу та їх відповідності Європейським практикам і вимогам, дає позитивний сигнал внутрішнім учасникам енергетичних ринків та потенційним інвесторам, адже ринок газу в Україні демонструє стрімкий розвиток та має високий потенціал, що залежить, передусім, від виваженої, послідовної та ефективної регуляторної політики.

Новини комітетів

У вас є цікава ідея заходу?