Наслідки пожежі на Бурштинській ТЕС
КИЇВ — 20 серпня 2021 року. За повідомленнями ЗМІ, на Бурштинській ТЕС 18 серпня виникла пожежа. Причиною пожежі зазначено загорання розлитого масла в котлотурбінному цеху блоку №3. Також, з посиланням на прес-службу Бурштинської ТЕС, повідомляється про відсутність потерпілих.
Враховуючи доступну інформацію, наслідками події будуть матеріальні збитки, нанесені підприємству: як фактичне пошкодження обладнання, устаткування і приміщення, так і економічні наслідки відключення енергоблоку.
Наталія Гутаревич, членкиня Ради Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, старший юрист Sayenko Kharenko
Досліджуючи правовий аспект ситуації, необхідно перш за все відмітити, що відповідно до Положення про Бурштинську ТЕС, директор зобов’язаний забезпечувати безпечну експлуатацію обладнання відповідно до діючих нормативних документів.
Згідно нормативного документа «Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила», затвердженого наказом Мінпаливенерго від 13.06.2003 № 296 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21.06.2019 № 271) (далі – ПТЕ), керівництво електроенергетичних підприємств забезпечує надійну, безпечну і безаварійну експлуатацію устаткування, систем контролю, засобів диспетчерського і технологічного керування.
В той же час, на кожному енергетичному підприємстві, відповідно до положення про структурні підрозділи, затвердженого керівником електроенергетичного підприємства, повинні бути розподілені межі і функції між структурними підрозділами (цехами, дільницями, лабораторіями, службами тощо) з обслуговування устаткування, автоматизованих систем, будівель, споруд і комунікацій.
Посадові особи і працівники, відповідальні за справний стан і безпечну експлуатацію устаткування, будівель і споруд енергетичного підприємства, повинні забезпечувати нагляд за їх експлуатацією відповідно до вимог інструкцій з експлуатації та інших НД, а також здійснювати контроль за веденням експлуатаційної (оперативної, ремонтної) документації.
Основним завданням працівників ТЕС є, зокрема, дотримання вимог промислової і пожежної безпеки в процесі експлуатації устаткування, будівель і споруд.
На кожному енергооб’єкті повинна функціонувати внутрішня система контролю та/або нагляду, що передбачає моніторинг і оцінку відповідності технічного стану устаткування, будівель і споруд встановленим вимогам в обсягах та у терміни, визначені нормативними документами.
На кожному енергетичному підприємстві повинені бути організовані структурні підрозділи (служби, відділи, групи), які відповідно до затверджених положень виконують функції внутрішнього контролю та/або нагляду за технічною експлуатацією і безпосередньо підпорядковані технічному керівнику підприємства.
Отже, внутрішні документи ТЕС повинні визначати особу, відповідальну за належну та безпечну експлуатацію обладнання/устаткування, що могло бути причиною пожежі.
Згідно ПТЕ, пошкодження енергетичного устаткування і споруд, порушення їхньої працездатності, порушення нормального режиму роботи або надійності енергооб'єкта, електричних і теплових мереж, що призводить до зупину або зниження їхньої потужності, є технологічним порушенням. Технологічні порушення поділяються на відмови та аварії.
Єдиний порядок і вимоги до розслідування та обліку технологічних порушень на об'єктах електроенергетики і в об'єднаній енергетичній системі України (далі - ОЕС України) встановлені в Інструкції про розслідування і облік технологічних порушень на об'єктах електроенергетики і в об'єднаній енергетичній системі України, затвердженій Наказом Мінпаливенерго від 09.06.2005 № 255 (далі – Інструкція про розслідування). Дія Інструкції про розслідування поширюється на всі суб'єкти і об'єкти електроенергетики незалежно від форм власності та відомчої належності.
Основними завданнями розслідування й обліку порушень є:
- з'ясування причин порушення;
- розробка організаційно-технічних заходів з метою відновлення працездатності пошкодженого устаткування чи споруд і запобігання подібним порушенням у роботі енергоустановок, підвищення стійкості енергопідприємств;
- удосконалення організації експлуатації і ремонту, реконструкції або заміни енергетичного устаткування, а також використання матеріалів розслідування для розробки нормативних документів;
- виявлення ненадійних вузлів і агрегатів та іншого устаткування об'єктів електроенергетики для подальшого їх удосконалення;
- підвищення відповідальності працівників енергокомпаній, їх структурних енергетичних підрозділів, енергопідприємств та інших організацій енергетичної галузі України за виконання заходів, які забезпечують безперебійне, надійне енергопостачання споживачів.
Під час розслідування причин і обставин порушень мають бути вивчені і оцінені такі обставини:
- дії персоналу, відповідність енергоустановок вимогам чинних нормативних документів;
- організація експлуатації, якість і терміни виконання ремонтів, профілактичних оглядів, контролювання технічного стану устаткування, дотримання норм і відповідних вимог під час проведення ремонтних робіт;
- своєчасність усунення аварійних джерел, дефектів устаткування, виконання вимог нормативних та розпорядчих документів енергопідприємства, а також заходів, спрямованих на підвищення надійності устаткування;
- правильність прийнятих проектних рішень, якість виготовлення і конструкції устаткування, якість проведення монтажних, будівельних і налагоджувальних робіт;
- залишковий робочий ресурс вузла.
Під час розслідування порушень мають бути виявлені, проаналізовані та описані всі причини виникнення і розвитку порушення, його передумови, а також причинно-наслідкові зв'язки між ними.
Розслідування відмов I і II категорій проводиться постійно діючими комісіями, які щороку призначаються наказом в енергопідприємстві.
ПТЕ також передбачено, що всі випадки пожеж повинні розслідуватись спеціально призначеною комісією для встановлення причин, збитків, винуватців виникнення пожежі і розроблення протипожежних заходів для інших об'єктів галузі відповідно до порядку, встановленого на електроенергетичному підприємстві, з урахуванням НПА з питань пожежної безпеки.
За результатами розслідування технологічних порушень керівництвом енергокомпанії, енергопідприємства, Державною інспекцією з експлуатації електричних станцій і мереж (ред. повноваження припинені), Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії – (ред. повноваження припинені), центральним органом виконавчої влади, який здійснює забезпечення реалізації державної політики в електроенергетиці, видається розпорядчий документ (ред. Міненерго).
У разі якщо порушення супроводжувались виникненням пожеж, складається загальний акт порушення з урахуванням основних вимог щодо службового розслідування, первинного обліку і аналізу пожеж на об'єктах Мінпаливенерго України.
Таким чином, усі обставини пожежі, що виникла на Бурштинській ТЕС, мають бути досліджені, а фахівці в процесі розслідування повинні зробити висновок про причини виникнення порушення та встановити наявність або відсутність порушень у діях персоналу і керівництва ТЕС.
В залежності від встановлених обставин і причин події, до винних осіб можуть бути застосовані заходи:
- дисциплінарної відповідальності (догана, звільнення);
- матеріальної відповідальності за завдані підприємству збитки;
- адміністративної відповідальності (наприклад, ст. 951 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення вимог нормативно-правових актів та нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання»);
- кримінальної відповідальності (наприклад, ст. 1941 Кримінального кодексу України «Умисне пошкодження об’єктів електроенергетики»).
Додатково необхідно також звернути увагу на стан нормативного регулювання у цій сфері. Так, з 2014 по 2019 рік здійснювалась реорганізація сфери нагляду в електроенергетиці. Однак, законодавство так і не було приведено у повну відповідність.
Згідно Закону України «Про ринок електричної енергії», державний нагляд (контроль) в електроенергетиці здійснює Державна інспекція енергетичного нагляду України (Держенергонагляд). Державний енергетичний нагляд в електроенергетиці здійснюється за господарською діяльністю, пов’язаною з виробництвом, передачею та розподілом електричної енергії, а також з використанням енергії для власних потреб учасниками ринку (крім споживачів) в частині технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання, випробування та ремонту електроустановок і мереж, виконання робіт з проектування електроустановок і мереж.
Згідно Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2018 р. № 77, Держенергонагляд бере участь у роботі комісій з розслідування причин і наслідків аварій і пожеж на обладнанні електричних мереж учасників ринку електричної енергії та суб’єктів відносин у сфері теплопостачання, які призвели до порушення режимів роботи інших учасників ринку електричної енергії, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання.
Однак, нормативні документи в галузі так і не були приведені у повну відповідність до діючої системи органів нагляду (контролю) у сфері енергетики. Наприклад, контроль за дотриманням вимог Інструкції про розслідування покладено на Державну інспекцію з експлуатації електричних станцій і мереж, повноваження якої припинилися з квітня 2017 року, – однак, необхідні зміни до цієї Інструкції так і не внесені. Це також стосується довгого переліку нормативних актів і документів у сфері енергетики, які потребують перегляду, оновлення та приведення у відповідність до діючого законодавства.
Такий стан нормативного регулювання у галузі електроенергетики може мати наслідком неналежний рівень контролю за експлуатацією енергетичного обладнання та устаткування та суперечності в процесі розслідування випадків технологічних порушень, притягнення до відповідальності винних осіб і попередження подібних випадків у майбутньому.
Коментар був наданий за запитом «Як розслідують аварії на ТЕС та чия це відповідальність: пояснення юриста»
Всі запити щодо експертних коментарів подавати до PR координатора Юлії Матвєєвої pr@uba.ua