Музична пауза. Квінтет юристів і продюсерів про «плагіат vs. натхнення»
КИЇВ – 03 червня 2020 року. Плагіат — одна з найболючіших тем для творчої галузі, яка ніколи не втрачала своєї актуальності. На поверхню її підняв Комітет АПУ з питань телекомунікацій, інформаційних технологій та Інтернету, залучивши до обговорення представників творчої галузі. Отже, де тонка межа між «надихнутися» та «вкрасти»? Спробували з’ясувати на практичних кейсах.
Квінтет «Брудні гітари» або «Шугейз на балалайках»
Directed by:
Диригент обговорення — Ілона Чута, юристка, співзасновниця юридичної агенції Digilaw, членкиня Ради Комітету АПУ з питань телекомунікацій, інформаційних технологій та інтернету. Співдиригентом став Іларіон Томаров, керівник практики інтелектуальної власності ЮФ «Василь Кісіль і Партнери».
Starring:
Орхан Багіров, музичний продюсер, засновник продюсерського центру Flaminque Records. Автор пісні Ice n Fire Злати Огневич і Eldar, співпрацює з відомими артистами з усього світу.
Влад Плотніков, співзасновник аудіоагентства VP Production, композитор, аудіо продюсер. Фронтмен групи Total-Empty, музичний стример, спікер, ментор акселератора для інді-розробників, член журі різних конкурсів серед розробників ігор.
Наталія Кісіль, керівниця Бюро «Expert & Technology», судова експертка у сфері інтелектуальної власності.
«Весь наш світ — це суцільний гіпертекст»
Про натхнення
Хочеш зрозуміти, що таке натхнення — спитай про це митця. Отже, як надихаються музиканти? Так, Влад Плотніков розділив питання на дві складові: прикладна музика та сольна творчість. Загальним джерелом натхнення щодо обох аспектів для нього є сам проєкт, історія персонажів та продукту або бренду в цілому.
А от Орхан Багіров розповідає - надихатися може найрізноманітнішими речами в залежності від конкретної задачі, адже музичних напрямків, з якими він працює — безліч. Жанри, прийоми та техніки — «Весь наш світ — це суцільний гіпертекст», тож джерел для натхнення дуже багато.
Плагіат чи ні?
Від роздумів експерти одразу перейшли до дій. Так, вони розглянули декілька потенційних кейсів плагіату та спробували з’ясувати, крадіжка це чи оригінальний твір, овіяний натхненням.
Кейс 1.
«Ice Ice Baby» by Vanilla Ice (1989)
«Under Pressure» by Queen, David Bowie (1981)
На думку експертів, це скоріше семпл. Проте, є нюанс — якщо семпл можна розпізнати, то він вважається плагіатом. Кінцевий вирок — плагіат. Іларіон Томаров, у свою чергу, нагадав про існування «бібліотек семплів», відкритих для вільного використання. На це Влад Плотніков відповів однозначно:
«Гріш ціна композиторам, які використовують семпли готових мелодій для власних треків. Це вже не композитор, а, скоріше, музичний конструктор. З точки зору бізнесу — like! Та з позиції мистецтва — так собі».
Наталія Кісіль, в свою чергу, підкреслила, що для встановлення істинного вердикту, обов'язково необхідно залучати спеціального експерта. Вона звернула увагу, що музикальний витвір має багато складових, а об'єктом авторського права може бути як окрема його частина, і продукт в цілому. При цьому, щодо музики не існує чіткої практики, тому кожен кейс потрібно «розбирати на молекули».
Так, учасники обговорення детально обговорили ще декілька кейсів, проаналізувавши відповідні підходи для виявлення фактів плагіату.
Всі записи вебінарів від АПУ можна переглянути за посиланням. Підписуйтеся на наші сторінки сторінках у мережах Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, а також Телеграм-канал АПУ та слідкуйте за оновленнями на нашому сайті. Про всі оновлення ми повідомляємо в режимі реального часу.