Відкрита позиція Комітету АПУ щодо доцільності існування Вищого суду з питань інтелектуальної власності
Останнім часом у публічному просторі почастішали заклики та заяви, спрямовані на ліквідацію Вищого суду з питань інтелектуальної власності (далі – ІР-Суд). Означені ініціативи викликають глибоке занепокоєння правничої спільноти та, зокрема фахівців, які безпосередньо й щоденно стикаються з проблемами правозастосування у цій сфері та глибоко усвідомлюють, наскільки важливим є існування ІР-Суду для ефективного захисту прав інтелектуальної власності в нашій державі.
Цією заявою Комітет з інтелектуальної власності Асоціації правників України (далі – Комітет АПУ) рішуче підтримує існування Вищого суду з питань інтелектуальної власності в Україні. Наша позиція ґрунтується на євроінтеграційному курсі України та необхідності виконання Угоди про асоціацію з ЄС, а також ряді суттєвих факторів, які на жаль, не враховують ініціатори ліквідації ІР-Суду.
Суди з розгляду справ щодо захисту прав інтелектуальної власності (далі – ІВ) діють у багатьох економічно розвинутих країнах світу: Патентний суд Великобританії, Федеральний патентний суд Швейцарії, Федеральний патентний суд Німеччини, суди з питань ІВ діють в Китаї, Туреччині та Сполучених Штатах Америки. У кожній з цих країн суди з питань ІВ є не лише частиною системи правосуддя, але й фактором розвитку інноваційної сфери – ключовим елементом системи інтелектуальної власності. Надійна та міцна система ІВ є основою національної інноваційної системи, а отже – національної економіки й безпеки.
В Україні Вищий суд з питань інтелектуальної власності було створено у 2017 році. Тоді ж, у вересні 2017 року, Вищою кваліфікаційною комісією суддів України було оголошено конкурс на зайняття вакантних посад суддів І інстанції ІР-Суду, а у жовтні 2018 року стартував конкурс до Апеляційної палати. Станом на березень 2025 року Вищою кваліфікаційною комісією суддів України конкурси не завершено. При цьому, конкурс до ІР-Суду, як першої інстанції перебуває на фінальній стадії. Отже, попри створення на рівні указу Глави держави, ця судова установа не функціонує, а видатки, які щороку виділяються на забезпечення його роботи – залишаються невикористаними за підсумками відповідного бюджетного періоду.
Згідно зі Звітом Європейської Комісії в рамках Пакету Розширення, Україна здійснила значні успіхи в напрямку розвитку сфери інтелектуальної власності та імплементації законодавства до вимог Європейського Союзу. В очах міжнародних партнерів ми заявлені як країна, що створює Вищий суд з питань інтелектуальної власності. Так, на офіційному сайті Всесвітньої організації з інтелектуальної власності, наведена «Структура судового адміністрування для вирішення спорів в сфері інтелектуальної власності в Україні» в якій чільне місце відведено майбутньому суду.
Відтак створення ІР-Суду було сигналом світові про готовність України рішуче боротись з порушеннями прав інтелектуальної власності, готовність впроваджувати прозорі та ефективні механізми захисту та відповідати міжнародним стандартам у цій сфері. Це стало важливим кроком на шляху до підвищення довіри з боку іноземних інвесторів, транснаціональних корпорацій і міжнародних партнерів, які вбачають у стабільності судової системи ключовий фактор для ведення бізнесу та інвестування.
На наше глибоке переконання, ліквідація ІР-Суду завдасть серйозних репутаційних втрат іміджу України на світовій арені, що сприйматиметься як відступ від концепту правової держави та повернення до країни пострадянського правового виміру та мислення. Цей крок не буде виправданим аргументами, пов’язаними з перебуванням України в стані війни, оскільки саме в умовах воєнного часу критично важливо захищати інтелектуальну власність, що стосується оборонних технологій, стратегічних розробок і ноу-хау. Інновації у сфері оборонної промисловості, військового штучного інтелекту, кібербезпеки та зв’язку потребують не лише фінансування та впровадження, а й ефективного захисту. Відсутність ефективного судового захисту прав інтелектуальної власності може призвести до ситуації, коли стратегічні розробки ставатимуть об’єктами недобросовісного використання, або крадіжки, в тому числі з боку держави-агресора.
В умовах війни критично важливо підтримувати бізнес, який справно сплачує податки та наповнює бюджет країни. У свою чергу, порушники - виробники контрафактної продукції не лише завдають економічних збитків бізнесу та державі, але й можуть становити загрозу для безпеки споживачів. Відтак, збереження IP-суду є важливим кроком для забезпечення прозорого бізнес-середовища та боротьби з контрафактом. Більше того, активна цифровізація війни, коли дрони, алгоритми розпізнавання, технології РЕБ і розвідки мають вирішальне значення, вимагає мати належний судовий захист інновацій, який забезпечить стабільність розвитку оборонних компаній, залучення міжнародних партнерів і захист прав винахідників, що працюють на зміцнення української армії. Ми звертаємо увагу на те, що винахідниками є люди, а це означає автоматичну підсудність цих складних спорів місцевим судам, які не мають спеціалізації у розгляді ІР-спорів. Наявність спеціалізованого суду гарантує оперативний, справедливий і фаховий розгляд таких справ, що є вкрай важливим як для державних, так і для приватних ініціатив у сфері оборонних технологій. Ми вважаємо ІР-Суд одним із ключових факторів формування сприятливого інвестиційного клімату в Україні.
Сфера інтелектуальної власності є складною та багатогранною, охоплюючи сотні міжнародних та національних нормативних актів, що регулюють авторське право, патентне право, торговельні марки, комерційні таємниці, географічні зазначення та багато інших аспектів правового захисту нематеріальних активів. Така розгалуженість нормативного поля вимагає спеціалізованих навичок у тлумаченні та правозастосуванні, що неможливо забезпечити в межах універсальної судової юрисдикції. Лише високоспеціалізований суд може забезпечити належний рівень правосуддя, необхідний для захисту прав ІВ в умовах цифрової трансформації.
Відсутність такої спеціалізації призводить до правової хаотичності та неоднаковості судових рішень, що знижує ефективність захисту прав власників ІВ, сприяє зловживанням. З огляду на це, ліквідація Вищого суду з питань інтелектуальної власності стане серйозним кроком назад та означатиме зниження здатності нашої держави відповідати викликам сучасної глобалізованої економіки, де правовий захист інновацій є ключовим фактором конкурентоспроможності держави.
Створення ІР-Суду відповідає курсу держави на інновації, закріпленому в нещодавно затвердженій Стратегії цифрового розвитку інноваційної діяльності України до 2030 року (WINWIN). Ця стратегія визначає бачення України як держави-лідера у сфері технологій та інновацій, підкреслюючи важливість захисту прав інтелектуальної власності для розвитку інноваційної екосистеми.
Закликаємо врахувати відкриту позицію Комітету АПУ при висловленні міркувань проти існування ІР-Суду в Україні, а також анонсуємо початок публічного дискурсу на тему доцільності запуску роботи Вищого суду з питань інтелектуальної власності. Також закликаємо професійну, фахову та бізнесову спільноту публічно висловити свою позицію щодо необхідності функціонування ІР-Суду.