Чий персонаж? Про права інтелектуальної власності на персонажі
КИЇВ – 24 квітня 2020 року. За ініціативи Комітету АПУ з інтелектуальної власності відбулося онлайн-засідання на тему «Чий персонаж? Права інтелектуальної власності на персонажі в Україні і світі». На прикладі судових спорів Катерина Сопова, заступниця Голови Комітету з інтелектуальної власності АПУ, судова експертка, патентна повірена та Іларіон Томаров, керівник практики інтелектуальної власності ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» розібрали низку нагальних питань авторського права.
Магічна сімка. Система літературних персонажів та використання окремих з них
«Вірка Сердючка – це образ-емоція чи образ-символ?»
Для того, аби якісно захистити персонаж, потрібно розуміти систему їх розподілу. Так, образна система розгалужується на дієвих осіб та образи: 1. персонаж, 2. подію, 3. позасюжетний елемент, 4. деталь, 5. емоції, 6. символ і 7. алегорію. Персонажі ж поділяються на візуальні та літературні. Спікери навчили їх розрізняти та розповіли про ознаки та риси, архетипи та систему кожного (головні, другорядні, епізодичні, періодично – третьорядні, тощо).
Як відрізнити охоронюваний персонаж від неохоронюваного
Так, учасники дізналися, що, персонаж людини з супер-здібностями захистити неможливо, адже будь-хто може вільно розкривати його. Однак, якщо така ідея наділена індивідуальністю, наприклад, як у Супермена – персонаж стає вираженням, тобто охоронюваним.
Доктрини та тести, які застосовують у спорах про персонажі
Серед таких тестів спікери загадали про «Story being told» - справу Сема Спейда, персонажа роману Дешилла Геммета у романі «Мальтійський сокіл». Суд вказав, що він є лише засоьом розповіді історії, «шаховою фігурою», а не істотною його частиною, тому не може охоронятися АП. Крім того, юристи розповіли про Especially Distinctive Test – триступеневий тест для визначення приналежності персонажу та доктрину суттєвої схожості. Серед практичних кейсів вони згадали про справу Дена Брауна, Енциклопедію Гаррі Поттера та справу із актором, схожим на Джорджа Клуні в рекламі кавомашини.
Всі записи вебінарів від АПУ можна переглянути за посиланням. Підписуйтеся на наші сторінки сторінках у мережах Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, підписуйтеся на Телеграм-канал АПУ та слідкуйте за оновленнями на нашому сайті. Про всі оновлення ми повідомляємо в режимі реального часу.