Захист честі та гідності представників Нацполіції: що передбачено законодавством?

КИЇВ — 19 лютого 2021 року. 8 лютого у ВРУ був зареєстрований законопроєкт №5050 щодо захисту честі та гідності працівників Нацполіції України, членів громадських формувань з охорони громадського порядку й державного кордону та військовослужбовців. Що він передбачає та які прогалини містить? Розповів Андрій Стеценко, адвокат ЮК «Ріяко і партнери».

— У нашій країні, як свідчить практика, поліціянти та військовослужбовці дуже часто під час несення служби на масових заходах з охорони громадського порядку, стикаються з приниженням та образами їх честі та гідності у вигляді слів та жестів в їх бік. Крім того, це все надалі з’являється в соцмережах. Рейтинг поліції падає, бо громадяни не бачать будь-якого захисту з їх боку. Поліція при застосуванні законних заходів впливу одразу уявляється, як агресор. Проте стояти «хлопчиками для побиття», орган, який повинен захищати права, свободу та здоров’я громадян не має.

У ККУ передбачена відповідальність за вчинення низки правопорушень щодо працівників правоохоронних органів. Але ні адміністративним, ані кримінальним законодавством не передбачена відповідальність за образу їх честі та гідності. Через це був розроблений проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо захисту честі та гідності працівників Національної поліції України, членів громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону та військовослужбовців» №5050.

Ключовою думкою є пропозиція щодо внесення змін до ст.185 КУпАП, мовляв, злісна непокора законному розпорядженню, вимозі працівника Нацполіції при виконанні службових обов’язків, а також умисні, публічні дії, що ображають його честь та гідність виражені в непристойній формі, осквернення поліцейського однострою тягне за собою накладення штрафу від 8 до 15 н.м.д.г. або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин. Чи виправні роботи на строк від 1 до 2 місяців з відрахуванням 20 % заробітку, + адміністративний арешт на строк до 15 діб.

Крім цього, вчинення таких же дій щодо члена громадського формування з охорони громадського порядку та державного кордону чи військовослужбовця через участь в охороні громадського порядку тягне накладення штрафу від 8 до 15 н.м.д.г. або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин/виправні роботи на строк від 1 до 2 місяців з відрахуванням 20 % заробітку/адміністративний арешт на строк до 15 діб.

На мою думку, законопроєкт має надалі застосовуватися обов'язково, бо постійні умисні, публічні дії, що ображають честь та гідність працівників повинні бути припинені в законному порядку. Крім того, якщо він все ж буде застосовуватися, суди прийматимуть законні рішення стосовно правопорушників, а ті не матимуть змоги уникнути адмінвідповідальності — рейтинг поліції підвищуватиметься, а законослухняні громадяни будуть себе почувати захищеними з боку поліції.

Та є проблема — дуже складно доказати, в чому саме проявляються умисні, публічні дії, що ображають честь та гідність працівника Нацполіції. В деяких країнах ЄС права поліцейських, членів громадських формувань з охорони громадського порядку та державного кордону й військовослужбовців стоять на першому місці та захищаються на надвисокому рівні. України також має йти цим шляхом для будування правової держави.

Committee News

15 October 2019
24 February 2020

Legal assistance