Літній дайджест. ТОП-4 зміни у сфері енергетики
КИЇВ — 12 серпня 2020 року. Літо для української влади стало справді гарячим, передусім, за рівнем активності роботи. Так, Верховна Рада навіть збиралася позачергово 21 липня для розгляду законопроєкту щодо зниження «зелених» тарифів. Ми вирішили підбити загальні підсумки діяльності законотворців і почали наш огляд саме зі сфери енергетики. Про головні новації в законодавстві розповіла Голова Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу Марина Гріцишина.
— Робота Міністерства енергетики України в літні місяці була спрямована не лише на подолання кризи в секторі енергетики, але й на його подальший розвиток. Крім того, НКРЕКП приймала рішення як щодо поточних питань, так і для забезпечення виконання рішень парламенту та міністерства.
Перейдемо до головних змін у сфері енергетики за літо 2020 року.
1. Зниження «зелених» тарифів та вирішення питання щодо заборгованості виробникам за «зеленим» тарифом.
Ця зміна є, безумовно, надсуттєвою. «Зелені» тарифи знизили не лише для майбутніх проєктів, але й для реалізованих. Іншими словами, було впроваджено ретроспективне зниження «зелених» тарифів, яке за європейською практикою є неприйнятним та не відповідає раніше встановленим в Україні державним гарантіям. Питання зниження «зелених» тарифів обговорювалося ще з листопада 2019 року. Проте досягти домовленостей з інвесторами вдалося лише 10 червня цього року при підписанні Меморандуму про взаєморозуміння між асоціаціями та урядом. Прийняття Закону на підставі Меморандуму затягнулося більше ніж на місяць — до 21 липня. Головною мотивацією інвесторів щодо підтримки Закону була значна заборгованість гарантованого покупця перед виробниками електроенергії за «зеленим» тарифом. Так, станом на дату прийняття Закону виробникам за «зеленим» тарифом було сплачено лише 26% від загальної вартості виробленої електроенергії.
Зміни законодавства щодо зниження «зелених» тарифів набули чинності з 1 серпня. До вступу в силу цих змін НКРЕКП збільшила тариф на передачу з 155,40 грн/МВт*год до 240,23 грн/МВт*год, який почав застосовуватися з 1 серпня. Збільшення тарифу на передачу було спрямовано на вирішення ситуації із заборгованістю виробникам за «зеленим» тарифом. Також із початком серпня НКРЕКП встановила нові, знижені «зелені» тарифи. Та їх зниження і збільшення тарифу на передачу замало для забезпечення повної оплати виробникам за «зеленим» тарифом. Відтак, очікуються подальші дії уряду відповідно до Меморандуму.
2. Зміни до механізму ПСО на ринку електричної енергії.
На початку серпня уряд вкотре ухвалив зміни до механізму покладення спеціальних обов’язків (ПСО). За новим порядком знижена частка електроенергії НАЕК «Енергоатом», яка має продаватися ДП «Гарантований покупець», з 80% до 50-55%, з огляду на потреби побутових споживачів. Для ПрАТ «Укргідроенерго» така частка знизилась з 35% до 30%. Зниження обов’язкової частки продажу електроенергії НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго» дозволить цим підприємствам продавати електричну енергію на різних сегментах ринку, зокрема і за двосторонніми договорами. Станом на 31 липня ДП «Гарантований покупець» оплатив лише 57% електроенергії НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго». Тому очікується, що зміни до механізму ПСО покращать фінансовий стан цих підприємств завдяки збільшенню обсягів продажу електроенергії на різних сегментах ринку.
3. Відкриття роздрібного ринку газу.
З 1 серпня був відкритий роздрібний ринок газу для споживачів. За умовами його роботи, кожен споживач може обирати постачальника газу. До відкриття ринку компанія «Нафтогаз Україна» зобов’язана була продавати населенню газ, видобутий в Україні компанією «Укргазвидобування». Проте з 1 серпня такий обов’язок щодо населення більше не діє.
Відкриттю ринку газу для споживачів передувала певна підготовка. Зокрема, 10червня НКРЕКП змінами до Кодексу газотранспортної системи та Правил постачання природного газу спростила процедуру зміни постачальника газу. Відповідно до цих змін побутовий споживач може звернутися до нового постачальника із заявкою-приєднанням. За правилами, така зміна повинна здійснюватися у термін не більше трьох тижнів.
Ще однією з умов відкриття ринку газу для населення було визначення постачальника «останньої надії». За результатами проведеного 10 липня конкурсу, ТОВ «ГК «Нафтогаз України» був обраний постачальником «останньої надії».
Попри відкриття ринку, нормативні акти ще потребують доопрацювання. Так, 11 серпня Міністерство енергетики оприлюднило проєкт постанови зі змінами до постанови Кабміну від 19 жовтня 2018 р. №867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу». Змінами передбачається виключення з ПСО постачальників природного газу, умови щодо яких були помилково залишені в постанові.
4. Погашення заборгованості попереднього ринку.
Крім вирішення поточних питань роботи ринків електроенергії та газу, досить довго залишалося неврегульованим питання заборгованості ДП «Енергоринок», яка становила близько 30,9 млрд грн. Виникла вона ще до початку роботи нового ринку електроенергії 1 липня. Більша частина заборгованості була саме перед державними підприємствами.
Для вирішення питання 17 червня ВРУ прийняла Закон «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії» № 719-ІХ. Прийнятий він був попри зауваження Головного юридичного управління Апарату ВРУ щодо невідповідності Конституції України законодавчого підходу для врегулювання заборгованості державних підприємств. Закон набув чинності 16 липня 2020 року, окрім деяких статей, що набирають чинності з 1 липня 2021 року.
Для погашення заборгованості Законом передбачені такі механізми, як: взаєморозрахунки, списання заборгованості, відступлення права вимоги або заміна сторони у зобов’язанні. Окрім механізмів погашення заборгованості, на період дії Закону на учасників розрахунків не поширюється мораторій на задоволення вимог кредиторів у справах про банкрутство щодо сум заборгованості, які підлягають погашенню за цим Законом. Відповідно до Закону господарський суд приймає рішення про закриття провадження у справі про банкрутство, в якій боржником є оптовий постачальник електричної енергії — ДП «Енергоринок». А до закінчення процедури погашення заборгованості за цим Законом господарським судом не розглядаються заяви про порушення справи про банкрутство оптового постачальника електричної енергії.
У підсумку
Отже, літній період був досить продуктивний для всіх державних органів у питаннях регулювання сектора енергетики. Багато змін приймалося для вирішення певних проблем у секторі енергетики. Проте остаточні результати цих змін будуть зрозумілі вже восени.