Виклики осені 2021: енергетична галузь. Частина 2

КИЇВ — 29 вересня 2021 року. У вересні розпочалася робота VI сесії Верховної Ради України IX скликання, тож ми вирішили дізнатися в експертів комітетів Асоціації правників, що очікувати в різних галузях і сферах життя цієї осені в правовому аспекті.

Про нагальні питання в енергетичній галузі, врегулювання яких очікується цієї осені, розповіла Наталія Гутаревич, членкиня Ради Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, старша юристка Sayenko Kharenko.

Про акциз для «зеленої» енергетики та податок на СО2, імплементацію Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 1227/2011 про доброчесність та прозорість на оптовому енергетичному ринку (також REMIT), стореджі й енергоефективність йдеться у першій частині матеріалу експертки.

Що ж ще потребує доопрацювання в енергетичній сфері?

Смарагдова мережа (законопроєкти №№ 4461, 4461-1, 4461 доопрацьований). Для паливно-енергетичного комплексу це питання є важливим, оскільки впливає на умови реалізації інфраструктурних проєктів на території, що віднесена або потенційно може бути віднесена до Смарагдової мережі. 6 вересня Комітет з питань екологічної політики і природокористування вніс до Верховної Ради України на розгляд доопрацьований проєкт Закону України про території Смарагдової мережі (реєстр. № 4461). Законопроєкт розроблено на виконання міжнародних зобов’язань України в межах Бернської конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі, а також з метою визначення територій Смарагдової мережі та управління ними. Цей проєкт передбачає:

  • Створення уповноваженого органу державного управління територіями Смарагдової мережі, крім того, повноваження у цій сфері надано Мінекології та обласним і міським держадміністраціям.
  • Створення та ведення Національного реєстру територій Смарагдової мережі із включенням до реєстру як запропонованих (до схвалення органами Бернської конвенції), так і визначених (після відповідного схвалення) територій.
  • Містобудівна документація повинна відображати інформацію про межі та план управління територією Смарагдової мережі.
  • Запровадження оцінки впливу на території Смарагдової мережі, що є обов’язковою у процесі планування діяльності на цій території (будівництво, вивчення і розробка родовищ та ін.), та процедури її проведення.
  • Можливість отримати погодження на здійснення діяльності з підстав переважання публічного інтересу, якщо встановлено негативний вплив на території Смарагдової мережі та у разі відсутності альтернативних варіантів діяльності за умови довгострокового (10 і більше років) значного позитивного впливу діяльності на соціально-економічні показники держави. Таке рішення приймається Кабінетом Міністрів України.
  • Запровадження моніторингу статусу збереження природних оселищ і видів фауни та флори, передбачених додатками до законопроєкту.
  • Відшкодування збитків землеволодільцям і землекористувачам, яких вони зазнають внаслідок дії умов щодо збереження території Смарагдової мережі. Відшкодування можливе лише у разі набуття земельної ділянки до визначення території Смарагдової мережі.
  • Адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства про території Смарагдової мережі.
  • Закон вводиться в дію через шість місяців з дня набрання чинності.
  • Території, подані до органів Бернської конвенції до введення в дію Закону, вважаються запропонованими; території, затверджені органами Бернської конвенції до введення в дію Закону, вважаються визначеними, тому підпадають під дію Закону.
  • Вимоги Закону щодо встановлення умов діяльності на території Смарагдової мережі та оцінки впливу на території Смарагдової мережі не поширюються, якщо діяльність здійснюється на підставі документів дозвільного характеру, отриманих до набрання чинності цим Законом — до закінчення строку дії відповідного документа. Якщо документ дозвільного характеру не має строку дії або має необмежений строк дії, ці вимоги Закону не застосовуються до 1 січня 2028 року, за умови, що у цей документ не вносяться зміни та не продовжується строк його дії.

Обіг біометану (законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про альтернативні види палива» щодо розвитку виробництва біометану (реєстр. № 5464) прийнято за основу 9 вересня 2021 року). Законопроєкт № 5464 запроваджує визначення біометану та ведення реєстру біометану, встановлює підстави для обігу гарантій його походження, а також можливості використання цього виду газу на ринку природного газу України. Очікується прийняття законопроєкту в цілому.

Облік і розрахунки на ринку газу в енергетичних одиницях (законопроєкт № 2553 від 06.12.2019 р., готується до повторного другого читання). Переведення обліку газу з одиниць об’єму (кубічних метрів) на одиниці енергії (кіловат-години) необхідно для приведення законодавства у відповідність до міжнародних зобов’язань України, усунення існуючих бар’єрів на ринку під час імпорту / експорту газу, а також запровадження диференціації вартості газу, виходячи з показників його якості як товару.

Наразі законопроєкт передбачає:

  • Розрахунки на ринку природного газу здійснюються за обсягом природного газу в одиницях енергії (кіловат-годинах).
  • Визначення обсягу природного газу в одиницях енергії на ринку природного газу здійснюється одним зі способів у такій пріоритетності:
  1. шляхом вимірювання обсягу природного газу в одиницях енергії;
  2. шляхом переведення обсягу природного газу в одиницях об’єму (кубічних метрах) в обсяг природного газу в одиницях енергії (кіловат-годинах).
  • Перерахунок обсягів послуг із транспортування та зберігання (закачування, відбору) природного газу, замовлених до введення в дію цього Закону, що визначені в одиницях об’єму (кубічних метрах), в обсяги, визначені в одиницях енергії, здійснюється із застосуванням коефіцієнта, що відповідає значенню вищої теплоти згоряння природного газу 10,35 кВт•год/м3.

Також наразі проходить обговорення поправок і пропозицій, викладених у порівняльній таблиці до законопроєкту, який готується до розгляду у повторному другому читанні. Тому більш актуальний аналіз можливий після оприлюднення доопрацьованого тексту законопроєкту до повторного другого читання.

Плата за нейтральність балансування на ринку природного газу визначається відповідно до гл. 8 розд. ХІV Кодексу газотранспортної системи. Кодексом передбачено, що плата за нейтральність балансування за газові роки 2019 — 2020 та 2020 — 2021 не стягується і не виплачується, а за газовий рік 2021 — 2022 — стягується та виплачується в загальному обсязі за всі місяці газового року один раз на рік у строк до 01 січня 2023 року.

Інформація про плату за нейтральність балансування розміщена на сайті Оператора ГТС. Також у цій інформації зазначено, що наразі Оператором ГТС проводяться консультації з НКРЕКП щодо методики розрахунку ставки нейтральності.

Водночас учасники ринку газу вказують на низку проблемних питань, що існують у процедурі визначення плати за нейтральність балансування, серед яких, зокрема, необхідність підвищення рівня обґрунтованості розміру плати, Оператор ГТС не розпочав закупівлю газу для врегулювання своїх небалансів на біржі з використанням короткострокових стандартних продуктів, неврегульованість оподаткування / звільнення від оподаткування такої плати. Тож відкритим залишається питання, чи буде запроваджено плату за нейтральність балансування з 1 жовтня 2021 р. і як вона буде розраховуватися.

Отже, цієї осені очікується вирішення широкого кола нагальних проблем паливно-енергетичного комплексу, основні з яких пов’язані із приведенням законодавства України у відповідність до вимог європейських норм і стандартів, що засвідчує європейський інтеграційний курс України.

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

 

Committee news

Do you have an interesting idea for an event?