Підвищення норм споживання газу: що робити населенню?
КИЇВ — 15 червня 2020 року. Наприкінці минулого тижня, 11 червня, НАК «Нафтогаз України» повідомив про збільшення норм споживання газу. Українці, які не мають лічильників, платитимуть втричі більше. Про що йде мова, чого варто очікувати суспільству та чи є запобіжники від потенційних наслідків такого підвищення? Відповіла Марина Гріцишина, Голова Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, керівниця практики енергетики Sayenko Kharenko.
Застосування норм споживання газу населенням — це, перш за все, питання виконання Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (далі — Закон). За цим Законом постачання природного газу населенню, що проживає у квартирах та приватних будинках, здійснюється за умови його комерційного обліку:
— комплексно, у тому числі для опалення — з 1 січня 2012 року;
— для підігріву води та приготування їжі — з 1 січня 2016 року;
— тільки для приготування їжі — з 1 січня 2021 року.
Законом також передбачені умови фінансування оснащення споживачів природного газу індивідуальними лічильниками газу та умови компенсації витрат споживачів у разі самостійного встановлення лічильників.
Для кого можуть застосовуватись норми споживання газу? Норми споживання газу застосовуються лише у випадках не встановлення лічильників. Відповідно до Звіту по результатам діяльності НКРЕКП за 2019 рік станом на 01.01.2020 року загальний відсоток населення з комерційним обліком природного газу становить 91%. Іншими словами, лише 9% населення підпадає під застосування норм споживання газу.
Однак навіть ті, хто залишився без лічильника, повинні бути забезпечені ним до кінця року. Для забезпечення комерційного обліку природного газу для приготування їжі було затверджено Плани розвитку газорозподільних систем на 2020 — 2029 роки, якими передбачено встановлення близько 126 730 од. індивідуальних лічильників газу населенню на загальну суму близько 251,6 млн грн без ПДВ.
Отже, якщо з лічильниками ситуація більш-менш зрозуміла, то щодо визначення норм споживання є багато питань. Встановлені у 2019 році норми споживання були оскаржені в адміністративному суді за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Миколаївгаз». Відповідно до постанови Шостого апеляційного адміністративного суду по справі №640/13591/19 від 2 червня 2020 року положення Постанови Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 року №143 «Питання споживання природного газу» визнані протиправними та нечинними. При цьому позов обґрунтований порушенням процедури прийняття постанови та її погодження з іншими міністерствами. Рішення апеляційного суду може бути оскаржено в касаційній інстанції. Однак у разі залишення рішення без змін повинні застосовуватися попередні норми 1996 року до прийняття Кабінетом Міністрів України нових норм.
Чому Постанова Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 року №143 «Питання споживання природного газу» оскаржена саме оператором газорозподільної системи? При збільшенні норми постачання в операторів газорозподільної системи будуть збільшені доходи від розподілу природного газу, оскільки чим більший обсяг газу споживає населення, тим більше будуть платежі по тарифу на послуги з розподілу газу. При цьому тариф на послуги з розподілу газу у АТ «Миколаївгаз» — один із найбільших порівняно з іншими операторами газорозподільної системи та становить 1,35 грн за 1 куб. м на місяць (без ПДВ), тоді як найнижчий тариф 0,28 грн за 1 куб. м на місяць (без ПДВ) має АТ «Київгаз» за даними НКРЕКП.
Однак рішення суду — це не єдина спроба збільшити норми споживання газу для населення. Необхідно зазначити, що наприкінці травня з’явилась інформація про наміри Мінекоенерго привести норми споживання газу до обґрунтованого рівня шляхом внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 року №143 «Питання споживання природного газу». Однак проєкт змін був досить швидко видалений із сайту Мінекоенерго. При цьому норми споживання газу так і залишаються суперечливими, а для впровадження нових норм потрібні обговорення та дотримання всіх процедур для прийняття регуляторного акту.