Інтелектуальна власність не йде на карантин: 3 головних поради для бізнесу

КИЇВ — 29 квітня 2020 року. Обмежувальні заходи продовжують стимулювати бізнес до постійних новацій. Незмінним залишається одне – необхідність захищати інтелектуальну власність на нові продукти. Поради для бізнесу в таких умовах надала Анна Кравчук, членкиня Ради Комітету інтелектуальної власності АПУ, директорка АО «Синергія», патентна повірена України, адвокатка.

— Після етапу паніки та нерозуміння, як функціонувати далі в умовах карантину, у бізнесу дуже швидко настав етап – «треба щось робити». Він знаходить цікаві рішення організації роботи онлайн, нові форми комунікації зі споживачами та партнерами, перелаштовується на випуск інших більш актуальних товарів, створюються нові проєкти. Онлайн відтісняє офлайн на другий план – онлайн-курси та тренінги, мобільні додатки для доставлення їжі та продуктів, відео-екскурсії, ресторани «онлайн» та безліч інших сервісів для забезпечення, з однієї сторони, роботи бізнесу, і з другої, споживачів в обмежених умовах. 

Що залишилось незмінним – необхідність захищати інтелектуальну власність на нові продукти. Ця необхідність в онлайнсередовищі стає ще більш актуальною. Як практикуюча патентна повірена хочу поділитися деякими корисними порадами щодо захисту інтелектуальної власності не тільки в умовах карантину, а й у звичайних умовах ринку.

1. Спочатку забезпечити захист створеного – потім запускати в роботу.

Перш ніж представляти продукт широкому загалу, необхідно виявити та убезпечити об’єкти інтелектуальної власності, що складають його фундамент. 

Важко знайти онлайн продукт, в якому не було б об’єктів авторського права: веб-сайти та контент, програмний код та контент мобільних додатків та програмного забезпечення, сценарії, тексти та презентації курсів та тренінгів, аудіо та відео записи лекцій та багато іншого.

Перевіреним способом захисту авторських прав є їх реєстрація державним органом. Хоча авторські права виникають з моменту створення, а процедура реєстрації не є обов’язковою, вона є надійним інструментом доведення авторства та закріплення належності прав. Крім того, процедура реєстрації є доступною та швидкою, і здійснити її можна майже повністю «безконтакно», відправивши документи звичайною або кур’єрською поштою. Сама процедура реєстрації займає до трьох місяців. Звичайно, очікувати видачі свідоцтва, щоб запускати проєкт, не доцільно. Проте подати заяву на реєстрацію авторського права до старту рекомендовано.

Неможливо уявити жодний проєкт і без назви – назви сервісу, інтернет-магазину, курсу, комп’ютерної гри чи додатку, навіть власного імені або бренду захисних масок! Ефективний захист назв забезпечується торговельними марками. На відміну від авторських прав, реєстрація торговельних марок є обов’язковою. При цьому використовувати її можна вже після подання заявки на реєстрацію та встановлення дати подання. Приємним бонусом є те, що державний збір за актуальну зараз «безконтактну» (онлайн) подачу заявок на реєстрацію торговельних марок на 20 % менший за подання на фізичних папірцях.

Патентуванням також важливий інструмент захисту прав. UX|UI дизайн інтерфейсів ПЗ, додатків, веб-сайтів тощо, дизайн захисних масок та інших засобів індивідуального захисту можуть бути захищені в якості промислових зразків та ефективно захищатися від копіювання. Можливо, ви винайшли інноваційний рецепт антисептику для рук – тоді можна захистити його як винахід/корисну модель або залишити рецепт у таємниці – в такому разі він буде охоронятися як комерційна таємниця.

2. Підписувати договори, а не потискати руки.

Домовлятися «на папері» завжди безпечніше, ніж домовлятися на словах, навіть із добрими знайомими, друзями та родичами. Тому, якщо до створення проєкту в будь-якій частині залучаються треті особи, з ними потрібно укладати договори. Особливо уважними варто бути щодо створення об’єктів прав інтелектуальної власності. Хто це може бути: програмісти та інші технічні спеціалісти, залучені до створення сайту, програми, мобільного додатку; дизайнери, включаючи веб-дизайнерів; автори будь-якого контенту, що використовується в проєктах (наприклад, виконавці предметного фотографування, контент-менеджери); відеооператори, звукорежисери, які залучаються до запису онлайн курсів та тренінгів та інші.

Крім того, варто читати та перевіряти ліцензійні угоди при придбанні та використанні в комерційних цілях  вже готового контенту. Це стосується, зокрема, і використання на сайтах, візитівках, рекламних макетах. Умови використання таких об’єктів як фото з фотобанків, оригінальних шрифтів, елементів графічного дизайну можуть бути обмежені або можуть передбачати стягнення певної плати для використання певним способом. За недотримання ліцензійних умов передбачена відповідальність.

3. Бути унікальним та уникати неприємностей.

Як легко поставити весь проєкт під загрозу? Використати чужі інтелектуальні права без дозволу. Типовими помилками є копіювання чужих назв, дизайнів, використання чужого контенту під егідою «знайшов в Гуглі», продаж контрафактних товарів тощо. Такі необачні дії призводять до дуже невтішних наслідків. Серед найпопулярніших – видалення контенту, блокування сторінок в соцмережах, блокування сайтів, передання доменних імен, публічні «цькування» та попадання в «блек-списки» серед споживачів та контрагентів завдяки сарафанному радіо та соцмережам. Часи змінюються, і якщо раніше споживачі набагато менше приділяли уваги чистоті прав інтелектуальної власності при виборі продукції або постачальника послуг, то зараз все інакше. Клієнти віддають перевагу оригінальним та ліцензійним товарам, не є лояльними до копій навіть за меншу вартість, і часто самі скаржаться на порушників інтелектуальних прав або повідомляють про порушення правовласників.

При чому, втрата сторінки в соцмережі або сайту може стати найменшою проблемою. Правовласник також може звернутися до суду з вимогою про грошову компенсацію за порушення інтелектуальних прав. А за певні види особливо «зухвалих» порушень передбачені штрафи та навіть позбавлення волі, тому не варто ризикувати.

Будьте унікальними, створюйте та захищайте. Обмеження дають гарний поштовх для створення нового, тому раджу скористатися цим часом максимально ефективно.

Committee news

Do you have an interesting idea for an event?