Комітет АПУ звернувся до представників влади з вимогою доопрацювати законопроєкт №5341
КИЇВ — 08 червня 2021 року. Комітет АПУ з конкуренційного права направив відкрите звернення до *представників владних структур із вимогою утриматись від підтримки законопроєкту №5341 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України». Правники закликали суттєво доопрацювати документ і висловили свою готовність до активної участі в Робочій групі для напрацювання необхідних змін у сфері законодавства про захист економічної конкуренції.
Контекст. Експерти Комітету АПУ детально проаналізували законопроєкт №5341 та звернули увагу на окремі пропозиції, що викликають особливе занепокоєння.
Серед них:
1. Надати АМКУ право не розпочинати розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції за наявності ознак порушення у випадку, якщо це не відповідає пріоритетам діяльності, встановленим самим АМКУ.
2. Надати АМКУ право проводити перевірки у приватних та інших володіннях фізичних осіб. Водночас пропонується передбачити, що порядок проведення відповідних перевірок буде встановлюватися самим АМКУ.
Правники підкреслили, що такий підхід до врегулювання діяльності АМКУ не відповідає Конституції.
3. Вводиться процедура врегулювання, за результатами якої пропонується знижувати штраф порушнику. Водночас її застосування пропонується після направлення порушнику попередніх висновків у справі.
За словами правників, запропонована модель врегулювання є поверхневою, та може створювати корупційні ризики.
4. Встановити солідарний обов’язок сплати штрафу, накладеного АМКУ. Запропонована доктрина солідарної відповідальності, за словами експертів Комітету АПУ є не збалансованою з правовими принципами юридичної відповідальності та веде до того, що сплачувати штраф змушена буде особа, яка не мала відношення до вчиненого порушення.
5. Пропонуються зміни у процедурі звільнення від відповідальності за вчинення порушення у сфері конкуренції. Зокрема, пропонується звільняти від відповідальності за процедурою leniency осіб, які були ініціаторами/організаторами картелю, що, на думку правників, є неприпустимим.
6. Пропонується вдвічі зменшити розмір відшкодування шкоди, заподіяної порушником. Експерти не вбачають жодної правової доцільності для такої пропозиції.
7. При розрахунку вартісних показників учасників концентрації пропонується не враховувати вартісні показники частин суб'єктів господарювання, відносини контролю з якими припиняються внаслідок концентрації.
8. Згідно з пояснювальною запискою, метою законопроєкту 5431 є підвищення ефективності захисту економічної конкуренції. Та документ переважно передбачає врегулювання лише повноважень АМКУ. Багато невід'ємних для забезпечення ефективності системи захисту конкуренції питань залишаються за межами документу.
Детальніше ознайомитися з текстом звернення можна за посиланням.