Законопроєкти про фіноздоровлення: що передбачено?

2020-11-27

КИЇВ — 27 листопада 2020 року. Верховна Рада України дозволила уряду надавати держгарантії під кредитування ПрАТ «НЕК «Укренерго». Відповідні зміни, запропоновані законопроєктом №4119, були прийняті 17 листопада. Що це означає та на що вплинуть новації розповіла Наталія Гутаревич, членкиня Ради Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, старша юристка Sayenko Kharenko.

Спеціальний матеріал для Kosatka.Media.

— 17 листопада ВРУ прийняла зареєстровані в Парламенті 18.09.2020 року законопроєкти №№ 4119 (далі — Закон про внесення змін до Держбюджету на 2020 рік) та 4120 (далі — Закон про внесення змін до Податкового кодексу України).

Метою Закону про внесення змін до Держбюджету на 2020 рік є вирішення проблемних питань на ринку газу та електроенергії:

Державні гарантії для кредитування ПрАТ «НЕК «Укренерго»

Законом про внесення Змін до Держбюджету на 2020 рік встановлено, що цього року державні гарантії можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань господарського товариства, у статутному капіталі якого 100 % акцій належать державі та яке здійснює діяльність у сфері передачі електричної енергії в Україні. Мова йде про ПрАТ «НЕК «Укренерго».

Державні гарантії у цьому випадку можуть бути надані за рішенням Кабінету Міністрів України та як виняток — за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Надання державних гарантій дає можливість ПрАТ «НЕК «Укренерго» отримати кредитні кошти для зменшення заборгованості цього підприємства на ринку електричної енергії. Такі заходи, зокрема, необхідні для оплати заборгованості ПрАТ «НЕК «Укренерго» перед ДП «Гарантований покупець» та розрахунків останнього з виробниками електричної енергії з відновлюваних джерел енергії.

Однак гарантії для ПрАТ «НЕК «Укренерго» передбачені лише в Держбюджеті на 2020 рік, що враховуючи дату прийняття змін, надзвичайно обмежує можливості використати такі гарантії, тому аналогічну норму необхідно передбачити в Держбюджеті на 2021 рік.

Фінансування компенсації витрат на виконання спеціальних обов’язків на ринку природного газу, реструктуризації вугільної галузі та фонду боротьби з COVID-19

Закон про внесення змін до Держбюджету на 2020 рік встановлює додаткові джерела наповнення спеціального фонду Держбюджету України на 2020 рік шляхом:

— погашення публічним акціонерним товариством «Укрнафта» податкового боргу з податку на прибуток підприємств, з рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату, з податку на додану вартість;

— надходження від сплати публічним акціонерним товариством «Укрнафта» податку на прибуток підприємств та з податку на додану вартість за операціями зпродажу (постачання) природного газу акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»;

— надходження від сплати податку на прибуток підприємств акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» внаслідок отримання компенсації за виконання спеціальних обов’язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (механізм ПСО), а також за результатами господарської діяльності у 2020 — 2021 рр.

Зазначені кошти у 2020 році будуть спрямовані на:

— компенсацію акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» витрат, здійснених в межах реалізації механізму ПСО на ринку природного газу;

— реструктуризацію вугільної галузі (1,4 млрд грн);

— фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (8,9 млрд грн).

Порядок спрямування надходжень на реалізацію визначених заходів та Порядок розрахунку компенсації витрат, пов’язаних зі здійсненням спец. обов’язків, мають бути затверджені Кабінетом Міністрів України у двотижневий строк з дати опублікування Закону про внесення змін до Держбюджету на 2020 рік.

Очікується, що запроваджені зміни дозволять усунути недоліки в реалізації механізму ПСО на ринку газу, який, крім спеціальних обов’язків, повинен також встановлювати джерела фінансування та порядок визначення компенсації економічно обґрунтованих витрат, здійснених суб’єктами ринку природного газу, на яких покладаються такі спеціальні обов’язки.

Інші зміни до Державного бюджету України 2020

Закон про внесення змін до Держбюджету на 2020 рік виключив норму про обмеження заробітної плати та грошового забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ, народних депутатів, суддів, прокурорів, працівників Національного банку України та ін. категорій працівників максимальним розміром у 10 розмірів мінімальної заробітної плати станом на 1 січня 2020 року. Хоча така зміна є формальною, адже норма Закону про Держбюджет на 2020 рік, що встановлювала таке обмеження, раніше була визнана неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду України № 10-р/2020 від 28.08.2020 і перестала діяти ще в серпні.

Крім того, зміни до Держбюджету на 2020 рік встановлено фінансову підтримку на забезпечення поточної діяльності дитячих оздоровчих таборів МДЦ «Артек» і ДЦ «Молода Гвардія» коштом бюджетних призначень. Порядок має бути встановлений Кабінетом Міністрів України.

Також встановлено, що залишки коштів за окремими субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів для здійснення таких витрат у 2021 році з урахуванням їх цільового призначення (соціально-економічний розвиток окремих територій, медичні та інші соціальні проєкти), зокрема і на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості.

Закон про внесення змін до Податкового кодексу України (законопроєкт № 4120) спрямований на технічне врегулювання окремих податкових аспектів, що виникають у зв’язку з реалізацією Закону про внесення змін до Держбюджету на 2020 рік. Так, наповнення спеціального фонду Державного бюджету України на 2020 рік та реалізація нових бюджетних програм потребують тимчасового спеціального врегулювання питань електронного адміністрування податку на додану вартість в частині зобов’язань ПАТ «Укрнафта», а також унормування погашення податкового боргу ПАТ «Укрнафта» за рахунок коштів, що надходять у процесі взаєморозрахунків за виконання спец. обов’язків на рахунок цього підприємства, відкритий Казначейством.

Замість висновку

Отже, прийняті законопроєкти покликані вирішити низку проблемних питань, що склалися на ринку електричної енергії та газу. Проте можливість та ефективність їх реалізації були б набагато вищими, якби ці документи були прийняті завчасно, бо дія більшості норм обмежена 31 грудня 2020 року.

Крім того, самі по собі норми не є достатнім інструментом для вирішення нагальних потреб ринку електричної енергії та газу, і для імплементації вимагають розробки та прийняття окремих нормативно-правових актів та рішень інших органів влади (Кабінету Міністрів України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету та ін.). Тому реалізація досить складного механізму взаємного погашення зобов’язань учасниками ринку газу та держави у надзвичайно стислі строки видається проблематичною. Реальна можливість залучення ПрАТ «НЕК «Укренерго» достатнього фінансування під державні гарантії у 2020 році також видається обмеженою.

Збереження залишків коштів на рахунках місцевих бюджетів для здійснення цільових витрат у 2021 році свідчить про неможливість своєчасної реалізації відповідних коштів, що також виявляє інституційні проблеми у своєчасній імплементації бюджетних і, перш за все, соціальних програм на місцях.

Тож загалом самі по собі мета і заходи законопроєктів №4119 та №4120 є важливими та необхідними. Водночас, вони є інструментом для вирішення створених проблем, а не їх запобігання.

НАГАДАТИ ПАРОЛЬ