Штрафи від Держпраці: що змінилося від початку осені?
КИЇВ — 06 жовтня 2020 року. Як змінилися штрафи Держпраці після підвищення мінімальної зарплати з 1 вересня? Що саме вплинуло на зміни та чого чекати далі? Розповів Кирило Казак, член Ради Комітету з трудового права, партнер ЮК ТОВ «КПД Консалтинг».
— Державна служба України з питань праці (далі — Держпраці) застосовує штрафи, передбачені Кодексом Законів України про працю (далі — КЗпП України), ст. 265, Законом Украйни «Про зайнятість населення» (далі — «ЗУ «Про зайнятість»), ст. 53.
Відповідно до наведених вище норм сума штрафів обраховується кратно розміру мінімальної заробітної плати (надалі — МЗП) станом на момент виявлення порушення.
З початку поточного року і до 31.08.2020 року розмір МЗП становила 4723 грн.
Починаючи з 01.09.2020 року і до кінця цього року МЗП підвищили з 4723 грн до 5000 грн, тобто зростання відбулось на 277 грн або на приблизно 5,9%.
Встановлення розміру МЗП проводиться шляхом прийняття відповідного закону (зазвичай, це закон про бюджет нашої країни на відповідний рік). Але неодноразово мали місце випадки, коли зміна розміру МЗП (як правило, це підвищення) проводилась шляхом внесення змін до уже прийнятого бюджетного закону. Саме так сталось і в серпні цього року. Таке позачергове підвищення соціальної гарантії (МЗП), як правило, є засобом підвищення рейтингу правлячої політичної сили та залучення виборців на свій бік.
Враховуючи таке підвищення, до всіх порушень, які Держпраці виявить після 01.09.2020 року, розміри штрафів обраховуються, виходячи з розміру МЗП в 5000 грн.
Суми штрафів, які має право накладати Держпраці, починаються від однієї МЗП (абз. 9 ч. 2 ст. 265 КЗпП України) і закінчуються 30 МЗП (абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП України). В грошовому еквіваленті підвищення штрафів становить від 277 грн до 8310 грн.
Для зручності сприйняття суми відповідних штрафів до підвищення МЗП та після, а також різниця в їх розмірах наведена у таблиці нижче.
№ з/п |
Норма, яка передбачає штраф |
Сума штрафу до 01.09.2020 року (МЗП/грн.) |
Сума штрафу з 01.09.2020 року (МЗП/грн.) |
Різниця в сумі штрафу (грн.) |
абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
10/47 230 |
10/50 000 |
2 770 |
|
абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
30/141 690 |
30/150 000 |
8 310 |
|
абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
3/14 169 |
3/15 000 |
831 |
|
абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
2/9 446 |
2/10 000 |
554 |
|
абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
4/18 892 |
4/20 000 |
1108 |
|
абз. 7 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
3/14 169 |
3/15 000 |
831 |
|
абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
16/75 568 |
16/80 000 |
4 432 |
|
абз. 9 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
1/4 723 |
1/5 000 |
277 |
|
абз. 10 ч. 2 ст. 265 КЗпП України |
2/9 446 |
2/10 000 |
554 |
|
ч. 2 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
2/9 446 |
2/10 000 |
554 |
|
ч. 3 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
20/94 460 |
20/100 000 |
5 540 |
|
ч. 4 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
2/9 446 |
2/10 000 |
554 |
|
ч. 5 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
20 (10)/94 460 (47 230) |
20 (10)/100 000 (50 000) |
5 540/2 770 |
|
ч. 6 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
4/18 892 |
4/20 000 |
1 108 |
|
ч. 7 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
10/47 230 |
10/50 000 |
2 770 |
|
ч. 8 ст. 53 ЗУ «Про зайнятість» |
10/47 230 |
10/50 000 |
2 770 |
Як можна побачити, максимальне збільшення штрафів становить 8 310 грн — з 141 690 грн до 200 000 грн.
Щодо перспектив, то з підвищенням МЗП автоматично буде збільшуватись і розмір штрафів, що застосовуватиме Держпраці. Жодних додаткових нормативних актів для цього приймати не треба, оскільки, як вказувалось вище, законодавство про штрафи оперує не сумою штрафу в гривні, а прив’язано саме до розміру МЗП.
Проте виникає питання до розміру штрафів, які передбачені абз. 9 — 10 ч. 2 ст. 265 КЗпП України, оскільки в них не конкретизовано, на яку саме дату (вчинення порушення, виявлення порушення тощо) визначається розмір МЗП, що використовується для розрахунку штрафу.
До цих порушень відносяться порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абз. 2 — 8 цієї частини (штраф у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення) та вчинення порушення, передбаченого абз. 9 цієї частини, повторно протягом року з дня виявлення порушення (у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення). Враховуючи загальні правила дії законодавства про відповідальність, розмір штрафу має розраховуватись на підставі розміру МЗП, встановленої на дату вчинення порушення, а у разі неможливості встановлення такої дати — на дату виявлення порушення. Але в другому випадку може бути суперечність зі ст. 58 Конституції України, яка встановлює зворотну дію закону в часі, якщо він пом’якшує або скасовує відповідальність. А менша за розміром МЗП є фактично законом, який пом’якшує відповідальність, оскільки зменшує розмір штрафу. Тому ясність в це питання зможе внести виключно судова практика, яка на реальних справах проаналізує ситуацію і озвучить позицію в судових рішеннях. Для формування такої практики, зокрема Верховним Судом, потрібні дві умови: наявність відповідних справ та час для їх розгляду судами всіх трьох інстанцій.
Тому далі буде.