Вихід із карантину: про що мають подбати роботодавці?
КИЇВ — 18 травня 2020 року. Триває перший етап послаблення карантину — невпинно наближається момент повернення до реального світу. До чого готуватися роботодавцям і як забезпечити належні умови роботи працівникам розповіла Валерія Савчук, заступниця Голови Комітету з трудового права АПУ, радниця АО «ЮФ «Василь Кісіль і партнери».
— Наразі багато експертів пишуть про те, що COVID-19 надовго змінить наше повсякденне життя. Це стосується й організації роботи. Навіть із завершенням жорсткої фази карантину та переходу до поетапного послаблення роботодавці та працівники все ще відчуватимуть суттєві обмеження. Та про них трохи згодом.
Повернення до реального світу
Перше питання, яке виникає після виходу з карантину — це повернення працівників з дистанційної роботи до роботи в офісі. Як ми пам’ятаємо, незадовго після початку карантину законодавець надав роботодавцям можливість встановлювати умову про дистанційну роботу в односторонньому порядку наказом без укладення відповідного письмового договору. Водночас, не було передбачено можливості в односторонньому порядку скасовувати режим дистанційної роботи. Така недалекоглядність законодавця може призвести до того, що до скасування режиму дистанційної роботи можуть застосовуватися загальні вимоги про зміну істотних умов праці з необхідністю повідомлення працівників про такі зміни за 2 місяці. А враховуючи поширене несприйняття судами електронних засобів комунікації як належного інструмента повідомлення працівників, це може викликати чималу кількість спорів.
Про потенційні побоювання працівників
Ще одне побоювання роботодавців пов’язано із тим, що окремі працівники висловлять небажання працювати з офісу у зв’язку з підвищеним ризиком інфікування. Такі побоювання не можна назвати необґрунтованими, адже працівник має право відмовитися від дорученої роботи, якщо вважатиме, що це загрожує його життю та здоров’ю. На щастя, ми поки що не спостерігаємо подібних спорів за даними Єдиного державного реєстру судових рішень, однак перспектива подібного спору є доволі цікавою.
На які обмеження варто очікувати?
Тепер поговоримо про те, з якими саме обмеженнями стикнуться роботодавці, коли працівники нарешті повернуться після дистанційної роботи до офісу. Відповідь на це питання варто шукати в розпорядженнях керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та протоколах засідань постійної комісії з техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Це регіональні акти, а тому їх вимоги можуть відрізнятися у кожній конкретній області. Для цієї статті були розглянуті відповідні акти по місту Києву.
Вимоги до організації робочих місць на першому етапі послаблення карантину визначені розпорядженням керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у редакції від 12 травня 2020 року № 41. Серед вимог, які покладають на роботодавців, слід назвати такі:
— організація доставки працівників з/на роботу на час обмеження руху громадського транспорту. Пам’ятаємо, що маршрути руху транспорту, який перевозить працівників, повинні бути узгоджені з Нацполіцією;
— проведення роз’яснювальної роботи серед працівників щодо профілактики інфікування;
— недопущення до роботи працівників, які підлягають самоізоляції. До таких працівників віднесено і тих, які досягли 60-річного віку;
— допуск працівників лише в одягнених засобах індивідуального захисту (маски, респіратори, одноразові рукавички);
— проведення щоденної термометрії працівників до початку та після закінчення роботи із внесенням показників до листків термометрії. Працівники, температура тіла яких перевищує 37.2°С або які мають ознаки респіраторного захворювання, не допускаються до роботи та скеровуються до медичного закладу;
— обмеження масових заходів у закритих приміщеннях;
— забезпечення дотримання дистанції між працівниками та відвідувачами не менше 1,5 метри або встановлення захисних екранів;
— забезпечення медпунктів (за наявності) термометрами, бактерицидними випромінювачами, дезінфекційними та антисептичними засобами, засобами особистої гігієни та індивідуального захисту;
— проведення вологих прибирань з використанням антисептичних засобів кожні 3 години, а дезінфекції контактних поверхонь — кожні 2 години.
Встановлюються і додаткові правила щодо користування засобами індивідуального захисту. Зокрема, роботодавці зобов’язані провести навчання працівників щодо одягання, використання та зняття таких засобів, їх утилізації та контролювати виконання працівниками таких вимог. Роботодавець також має забезпечувати працівників масками та одноразовими рукавичками (з розрахунку 1 маска/рукавички на 3 години роботи). Після використання такі засоби індивідуального захисту та одноразові паперові серветки повинні викидатися до спеціальної урни та утилізовуватися. Роботодавець повинен мати запас засобів індивідуального захисту із розрахунку на всіх працівників на наступні 5 робочих дні.
Окремі вимоги встановлено і при прийомі відвідувачів. Наприклад, з приміщень для очікування та прийому відвідувачів мають бути вилучені усі рекламні брошури, журнали та інша поліграфічна продукція. Звичайно ж, усі відвідувачі повинні мати доступ до антисептиків. Встановлюється також вимога щодо обов’язкового температурного скринінгу відвідувачів.
Про специфічні вимоги
Для низки компаній встановлені й такі. Наприклад, для ресторанів допускається виключно меню для безконтактного ознайомлення відвідувачів, а стоматологічні клініки не пізніше ніж за 1 день до прийому повинні провести спеціальне телефонне опитування пацієнта за встановленою формою.
Звичайно, ці вимоги будуть поступово лібералізуватися з кожним новим етапом послаблення карантину. А поки бережімо себе та здоров’я працівників!