Закон про деолігархізацію: всі крапки над «і»

КИЇВ — 07 червня 2021 року. 2 червня до ВРУ був внесений законопроєкт про деолігархізацію №5599. Парламентська більшість прогнозує, що він буде схвалений, попри опір з боку окремих політиків і бізнесменів. Ми з'ясували, що передбачає документ від «А» до «Я» разом із Микитою Жуковим, Головою Комітету АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини, керуючим АБ ZHUKOV LEGAL FAMILY OFFICE.

Спеціально для The Page.

— На старті червня до Верховної Ради Президентом України Володимиром Зеленським був внесений законопроєкт про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів). Одразу ж цей він був визначений невідкладним

Разом із народними депутатами почали вивчати цей законопроєкт і юристи-практики, ЗМІ, політичні експерти. Їх думки щодо документа розійшлися. Хтось вважає його нісенітницею, хтось популізмом, а хтось — справді корисним і необхідним нормативним актом.

Настав час і нам проаналізувати зміст цього документу та дати свої коментарі стосовно того, яке значення він має та до яких наслідків призведе.

Одразу розпочнемо з термінології. Автор законопроєкту під поняттям «олігарх» пропонує розуміти особу, яка одночасно відповідає щонайменше трьом ознакам:

1) бере участь у політичному житті;

2) має значний вплив на засоби масової інформації;

3) є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) суб'єкта господарювання, який на день введення в дію цього Закону є суб'єктом природних монополій або займає монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавному товарному ринку відповідно до Закону України «Про захист економічної конкуренції» та протягом одного року поспіль підтримує або посилює це становище;

4) підтверджена вартість активів особи (та осіб, бенефіціаром яких вона є) перевищує один мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року (тобто понад 2 млрд 270 млн грн).

Під поняттям «участь у політичному житті» розуміється, що особа:

1) є Президентом України, Головою Верховної Ради України, Першим заступником та заступником Голови Верховної Ради України, народним депутатом України, Прем'єр-міністром України, Першим віце-прем'єр-міністром України, віце-прем'єр-міністром України, міністром, його першим заступником та заступником, керівником іншого центрального органу виконавчої влади, який не входить до складу Кабміну, Головою СБУ, Генпрокурором, Головою Нацбанку, керівником постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом України, його першим заступником та заступником, та/або

2) є пов'язаною особою з особою, зазначеними вище, та/або

3) обіймає посаду у керівних органах політичної партії, та/або

4) фінансувала діяльність політичної партії, політичну агітацію або проведення мітингів чи демонстрацій з політичними вимогами.

Під поняттям «значний вплив на ЗМІ» розуміється, що особа:

1) є бенефіціаром засобу/засобів масової інформації;

2) є контролером засобу/засобів масової інформації;

3) була бенефіціаром або контролером засобу/засобів масової інформації станом на дату набрання чинності цим Законом, однак втратила такий статус до дня введення цього Закону в дію, внаслідок чого бенефіціаром або контролером такого засобу масової інформації стала пов'язана особа або особа, яка не володіє бездоганною діловою репутацією.

При цьому, рішення про визнання особи такою, яка має значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархом), приймається Радою національної безпеки і оборони України на підставі подання Кабміну, члена РНБО, Нацбанку України, СБУ чи АМКУ.

Після прийняття такого рішення та введення його в дію Указом Президентаолігарха буде внесено у відповідний реєстр.

Наслідки включення до реєстру олігархів

Олігархам забороняється:

1) здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні»;

2) бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об'єктів великої приватизації.

Олігархи, зобов'язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку, встановленому Законом України «Про запобігання корупції».

Декларація про контакти

У випадку контакту публічного службовця з олігархом або його представником, такий службовець зобов'язаний подати декларацію про контакти.

Під таким контактом розуміється зустріч та розмова (у тому числі проведені онлайн) будь-якого змісту.

Декларація про контакти не подається у випадку, якщо такий контакт відбувся у ході участі публічних службовців з олігархом або його представником на:

1) офіційних заходах, хід яких відбивається в режимі прямої трансляції по радіо, телебаченню або через мережу Інтернет у режимі, доступному для масового приймання;

2) судових засіданнях;

3) офіційних заходах (нарадах), ініційованих органами державної влади, інформація про які (із зазначенням повного переліку учасників та предмета обговорення) розміщена на офіційному вебсайті відповідного органу державної влади.

При цьому, порушення обов'язку подання декларації про контакти, передбаченого цією статтею, є підставою для притягнення особи до політичної та (або) дисциплінарної відповідальності.

Одразу виникає питання, а що саме автор законопроєкту розуміє під терміном «політична відповідальність».

Замість висновків

Аналізуючи законопроєкт виникає чимало запитань до його автора. Незрозумілим є те, як саме фіксуватиметься контакт з олігархом. Чому контакт з олігархом на офіційному заході не призводить до подачі декларації, а такий самий контакт, наприклад, в органі державної влади призводить. Чи може вважатися контактом з олігархом привітання з боку самого олігарха.

Крім того, незрозумілим є те, яку ж легітимну мету переслідує автор законопроєкт. Адже, наслідки включення особи до реєстру олігархів навряд чи істотно зможуть вплинути на самого олігарха. Останній може здійснювати участь у великій приватизації чи здійснювати внески на підтримку політичним партіям і не безпосередньо. Враховуючи зміст законопроєкту, дуже цікаво буде подивитися на висновки Головного науково-експертного управління ВРУ.

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

Committee News

Legal assistance