Про (анти)конституційність законопроєкту №4288, ч.2

КИЇВ 02 листопада 2020 року. 29 жовтня Президент України вніс до Верховної Ради проєкт закону «Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства» (4288). Галас навколо нього досі не стихає, відтак спеціально для ділового видання The Page членкиня Ради Комітету АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини Оксана Нагнічук детально проаналізувала документ, пояснивши його (не)законність.

— 29 жовтня Президент України вніс до Верховної Ради проєкт закону «Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства» (№ 4288).

У скандальному законопроєкті, зокрема, мова йде:

1) про нікчемність прийнятого рішення Конституційного Суду України від 27 жовтня 2020 року № 13-р/2020 у справі № 1-24/2020 (393/20), тобто визнання його, таким, що не створює правових наслідків та

2) припинення повноважень складу Конституційного Суду України, чинного на момент ухвалення КСУ від 27 жовтня 2020 року.

Так, дійсно, такий проєкт є нічим іншим, як тим, що порушує норми основного закону держави. А основними засадами демократичного суспільства є додержання норм Конституції.

Після ухвалення рішення суддями КСУ (яким скасовується антикорупційні повноваження НАЗК та скасовується відповідальність за недостовірні декларування) останні втратили авторитет та довіру громадян України.

Припинення повноважень складу Конституційного суду також здійснюється у дещо інший спосіб.

Так, відповідно до ст. 1491 Конституції України, повноваження судді КСУ припиняються у разі:

  • закінчення строку його повноважень;
  • досягнення ним сімдесяти років;
  • припинення громадянства України або набуття ним громадянства іншої держави;
  • набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим, визнання недієздатним або обмежено дієздатним;
  • набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього за вчинення ним злочину;
  • смерті судді КСУ.

Отже, існує певний перелік підстав для припинення повноважень суддів КСУ.

Серед них немає такої підстави припинення повноважень суддів КСУ, як прийняття Верховною Радою закону за внесенням президентом України про припинення повноважень суддів КСУ.

Зокрема, проєкт пропонує суб'єктам призначення суддів КСУ невідкладно розпочати процедуру відбору на конкурсних засадах з подальшим призначенням у порядку, визначеному Конституцією та законом про КС.

Тобто, припинення повноважень у запропонованому проєкті суперечить Конституціїї.

Безсумнівно, запропонований законопроєкт є таким, що суперечить Конституції і може породити неабиякий прецедент в Україні щодо свавільного прийняття рішень\вчинення дій в обхід норм основного закону.

Проте і ухвалене рішення КСУ є таким, що несе загрозу національній безпеці України.

Наразі, необхідно прийняти процедуру призначення суддів, тих 3х вакантних місць, які наразі є у Конституційного суду, можливо тоді був би дещо інший сценарій ситуації, що склалася.

Committee news

Do you have an interesting idea for an event?