Місцеві вибори: бути чи не бути?

КИЇВ — 01 жовтня 2020 року. Розмови про можливість перенесення місцевих виборів в Україні лунають ще від початку літа поточного року. Періодично представники влади зазначають, що виборчий процес під загрозою через пандемію коронавірусу та загальнонаціональний карантин. Про те, в яких випадках і за яких умов він насправді може бути перенесений, розповіла членкиня Ради Комітету АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини, юристка Atlantic Group Оксана Нагнічук для «24 Каналу».

По-перше. В яких випадках місцеві вибори можуть бути перенесені?

Відповідно до чинного законодавства України виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Лише у випадку введення воєнного чи надзвичайного стану виборчий процес, зокрема і щодо місцевих виборів, може бути припинений з дня набрання чинності Указу Президента України про введення такого стану. Пропозицію про його введення надає Президенту Кабінет міністрів або РНБО. Указ Президента України підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України.

Надзвичайний стан може бути введено як на території України загалом, так і на окремій її частині.

Надалі ЦВК (після набрання чинності відповідного указу Президента) ухвалює рішення щодо припинення виборчого процесу на всій території України чи лише на певній її частині (чи в окремих місцевостях).

Лише після припинення чи скасування дії режиму воєнного або надзвичайного стану (протягом місяця з дати такого припинення) припинений процес розпочинається заново.

Отже, місцеві вибори можуть бути припинено лише у зв’язку з введенням воєнного чи надзвичайного стану на всій території України, на її частині або в окремій її місцевості.

По-друге. Чи можуть бути перенесені цьогорічні місцеві вибори?

Однією з підстав припинення виборчого процесу є надзвичайний стан, який вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої іншими способами є неможливим.

Надзвичайний стан може бути введений у разі:

1) виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій, панзоотій тощо), що створюють загрозу життю і здоров’ю значних верств населення;

2) здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об’єктів життєзабезпечення;

3) виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів, блокування або захоплення окремих особливо важливих об’єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

4) виникнення масових безладів, що супроводжуються насильством над громадянами, обмежують їх права і свободи;

5) спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства;

6) масового переходу державного кордону з території суміжних держав;

7) необхідності відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади.

Отже?

Станом на сьогодні надзвичайний стан не введено в Україні, а карантинні обмеження не є підставою для припинення виборчого процесу. Тому наразі немає жодних юридичних підстав для перенесення виборів, які повинні відбутися 25.10.2020 р. з дотриманням усіх санітарних та профілактичних норм.

Committee news

Do you have an interesting idea for an event?