Законопроєкт про примусове виконання судових рішень у період дії воєнного стану має бути відхилений або ж суттєво доопрацьований: позиція Комітету АПУ
Комітет АПУ з конкурсного права звернувся до членів Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, висловивши занепокоєння окремими положеннями законопроєкту «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану» №7317 від 26.04.2022 року.
Правнича спільнота із розумінням ставиться до тимчасової неможливості виконання судових рішень боржниками, за якими є підприємства оборонно-промислового комплексу, органи військового управління, з’єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, що входять до складу Збройних сил України.
Однак законопроєкт також пропонує заборонити примусове виконання рішень, боржниками за якими є: юридичні особи, які здійснюють діяльність з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», діяльність з водопостачання та водовідведення відповідно до Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», діяльність з вирощування сільськогосподарських культур, тваринництва, виробництва харчових продуктів, надання доступу до мережі Інтернет, виробництва вакцин, дослідження у сфері біологічних наук, космічну діяльність відповідно до Закону України «Про космічну діяльність».
При цьому в законопроєкті відсутні чіткі критерії віднесення тих чи інших юридичних осіб до таких, примусове виконання судових рішень щодо яких заборонено. Відсутнє також розуміння того, як це можливо визначити на стадії відкриття виконавчого провадження. Створення реєстру таких підприємств законопроєкт не пропонує.
Також законопроєкт на час воєнного стану фактично ліквідує незалежність інституту приватних виконавців і допускає можливість втручання у виконавче провадження з боку посадовців Міністерства юстиції України шляхом скасування постанов або інших процесуальних документів приватного виконавця (зокрема і постанов про накладення арешту на кошти та майно) постановою керівника органу державної виконавчої служби за зверненням сторони виконавчого провадження або особи, яка вважає, що її права порушено.
Експерти Комітету наголошують, що відповідно до статті 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені. Згідно статті 129-1 Конституції України держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд. Виконавче провадження є завершальною стадією судового процесу.
Отже, запропонованим законопроєктом нівелюється роль судового контролю за виконанням рішень, визначеного статтею 129-1 Конституції України.
Експерти Комітету АПУ з конкурсного права зазначають, що корупційні ризики законопроєкту закладені у положеннях, що передбачають зупинення діяльності приватного виконавця на підставі наказу Міністерства юстиції України за поданням керівника відповідного структурного підрозділу, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень України у разі виявлення ознак порушення законодавства приватним виконавцем при здійсненні своєї діяльності.
Водночас жодний перелік таких ознак не встановлюється, як і факт заподіяння оскаржуваними рішеннями шкоди чи ступінь вини виконавця. Під вказане визначення підпадає будь-яке формальне порушення, а наявність або відсутність ознак такого порушення є суб’єктивною думкою посадової особи Міністерства юстиції України і слугуватиме підставою для зупинення діяльності приватного виконавця.
Процедура притягнення до дисциплінарної відповідальності спрощується і зводиться до власного розсуду посадовця Мін’юсту, без проведення перевірки, надання пояснень та без процедури розгляду питання Дисциплінарною комісії приватних виконавців при Міністерстві юстиції України.
Тому експерти Комітету АПУ наголошують, що проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану» має бути відхилений або ж суттєво доопрацьований. Комітет Асоціації правників України з конкурсного права готовий долучитися до такого доопрацювання. З повним текстом звернення можна ознайомитися за посиланням.