Іван Городиський: АПУ готова стати надійним партнером процесу реформування правничої освіти

Іван Городиський, Віцепрезидент Асоціації правників України, кандидат юридичних наук, у колонці для «Юридичної газети» торкнувся теми реформування юридичної освіти в Україні, його напрямів, форми та змісту, а також участі правничої спільноти в цьому процесі.

Попри війну, юридична освіта залишається однією з найпопулярніших спеціальностей серед вступників: ця тенденція була і у 2022 році, і у 2023 році. Це означає, що кількість випускників правничих шкіл, попри демографічні зміни в Україні, в найближчі роки якщо і зменшиться, то несуттєво.

Однак Україна зараз потребуватиме не багато юристів — їй буде необхідно багато добрих юристів. А цього можна досягти лише за умови якісних змін у сфері вищої правничої освіти та її подальшого реформування.

Процес реформи вищої юридичної освіти, який фактично розпочався у 2014-2015 роках, уже приніс гарні результати. ЗНО при вступі на магістратуру з права дозволило зробити цей процес більш прозорим і конкурентним. Зараз великі очікування покладаються на Єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ), який може гарантувати доступ до професії найсильніших студентів. Також розпочалися активні дискусії щодо того, що сприяє процесам розвитку як в окремих правничих школах, так і в цій галузі освіти в цілому.

Ці досягнення були б неможливими без співпраці експертної спільноти, яка об’єдналася задля реалізації проєктів із покращення правничої освіти в цілому та міжнародних партнерів, зокрема Програми USAID «Справедливість для всіх» і проєкту ЄС «ПРАВО-Justice». Асоціація правників України багато років також постійно є партнером та надає інституційну підтримку відповідним ініціативам.

Зараз уже обговорюються наступні кроки з реформування юридичної освіти. Зокрема, нещодавно активні обговорення викликала пропозиція Міносвіти щодо ліквідації спеціальності 293 «Міжнародне право». Можливо, невдовзі знову гостро постануть питання щодо реформування чи ліквідації правничих шкіл у «відомчих» закладах вищої освіти (система МВС, Державної пенітенціарної служби тощо), введення «наскрізної» магістратури з права та ін.

Потрібно відзначити, що всі ці ініціативи заслуговують і мають бути предметом широкого обговорення. Їх недоцільно реалізовувати в спосіб, коли правнича спільнота бачить лише рішення. Будь-які ініціативи та кроки, які реалізовуються в закритий спосіб, знижують підтримку не просто окремих питань, а й процесу реформування в цілому. Водночас необхідно пам’ятати, що це лише форми, у вигляді яких може проходити реформування.

Ключовою метою є підвищення якості правничої освіти в Україні. Для цього варто зосереджуватися і на змістовних речах, зокрема актуалізації навчальних програм.

Підготовка українських правників має відповідати вимогам, які стоять перед суспільством в умовах війни та майбутнього відновлення України. Підвищення рівня вивчення англійської мови, поглиблення вивчення права Європейського Союзу, міжнародного гуманітарного права — це має стати важливими напрямками подальшої роботи із реформування.

І такий фокус — на змісті, а не формах реформування — може допомогти розв’язати суперечності між різними освітніми спеціальностями та баченням формальних змін.

Під час нещодавніх виборів Правління та керівництва Асоціації правників України розвиток правничої освіти та співпраця з освітянами й науковцями декларувалися як пріоритетна задача в програмах Президента і Віцепрезидентів Асоціації та кількох членів Правління. Практичні кроки ще попереду, але впродовж наступних двох років АПУ продовжуватиме активну роботу в цій сфері, яку вона веде фактично з 2016 року.

Асоціація готова виступити надійним інституційним партнером процесу реформування правничої освіти в Україні. Оскільки АПУ об’єднує різні правничі професії та спеціальності, вона може стати успішним майданчиком для діалогу щодо реформування юридичної освіти.

З цією метою АПУ продовжує роботу Комісії з вдосконалення вищої юридичної освіти, яка функціонує з 2016 року, а також готує перезавантаження Секції науковців та освітян. Також за підтримки Програми USAID «Справедливість для всіх» розпочинається реалізація проєкту з розробки професійних стандартів низки правничих професій, що матиме прямий вплив на розвиток юридичної освіти.

Тема правничої освіти не повинна ставати ще одним місцем протистояння і безкомпромісної боротьби. Сама професія правника передбачає пошук рішень і діалогу. І коли мета у всіх спільна, необхідно шукати шляхи до її досягнення, а не створювати розмежування.

Джерело: Юридична газета

У вас є цікава ідея заходу?

Сайт використовує cookies та інші технології для того, щоб ми могли запам’ятовувати Ваші вподобання та дізнаватись, як саме Ви використовуєте наш сайт. Обробка вказаних даних відбувається відповідно до Положення про обробку та захист персональних даних Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України», з яким можна ознайомитися за посиланням.
Натискаючи «ТАК», Ви надаєте згоду на використання cookies та інших технологій під час відвідування нашого сайту.
ТАК