Розпочато впровадження проєкту «Моніторинг судових засідань за ст. 438 ККУ та аналіз рішень щодо воєнних злочинів і злочинів проти основ національної безпеки»
Асоціація правників України (АПУ) та Інститут прав людини АПУ розпочали реалізацію проєкту «Моніторинг судових засідань за статтею 438 КК України та аналіз рішень щодо воєнних злочинів і злочинів проти основ національної безпеки» (далі — Проєкт). Ініціатива впроваджується за підтримки американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) у межах Програми «Справедливість для всіх». Проєкт має підтримку Верховного Суду та Офісу Генерального прокурора, а також експертну допомогу від Міжнародної асоціації юристів (IBA) та її Інституту прав людини (IBAHRI).
Ця ініціатива є продовженням попередніх двох етапів, реалізованих АПУ у 2023–2024 роках у співпраці з проєктом USAID «Права людини в дії», який впроваджувався Українською Гельсінською спілкою з прав людини (УГСПЛ). Попередні етапи зосереджувалися виключно на воєнних злочинах, тоді як новий Проєкт охоплює також злочини проти основ національної безпеки (статті 111, 111-1, 111-2, 436-2 КК України).
Докладніше про результати попередніх етапів можна дізнатися зі звітів, доступних за посиланням.
Мета Проєкту:
- Провести аналіз судових проваджень за ст. 438 КК України на предмет відповідності міжнародним стандартам, зокрема складовим права на справедливий суд.
- Виявити системні й поодинокі явища щодо дотримання міжнародних стандартів — як позитивні, так і проблемні, та ініціювати шляхи їх вирішення.
- Ознайомити стейкхолдерів із судовою практикою щодо воєнних злочинів і злочинів проти основ національної безпеки.
Основні етапи реалізації Проєкту
- Аналіз судових рішень: 1 листопада 2024 року – 31 серпня 2025 року.
- Моніторинг судових засідань: 25 листопада 2024 року – 30 квітня 2025 року.
- Презентації результатів: травень 2025 року (проміжний звіт) та жовтень 2025 року (фінальний звіт).
Моніторинг судових засідань охопить регіони України, де розглядаються провадження за ст. 438 КК України. На основі інформації, доступної в пошуковій системі «Список судових справ, призначених до розгляду», це: м. Дніпро та Дніпропетровська область, м. Запоріжжя та Запорізька область, м. Київ та Київська область, м. Миколаїв та Миколаївська область, м. Одеса та Одеська область, м. Суми та Сумська область, м. Харків та Харківська область, м. Херсон та Херсонська область, м. Черкаси, м. Чернігів та Чернігівська область.
Моніторинг судових засідань здійснюватиметься досвідченими правниками, які використовуватимуть спеціально розроблений командою Проєкту за участі міжнародних експертів Запитальник. Цей інструмент включає наступні розділи: право на публічний розгляд; право на незалежний і безсторонній суд; право на участь у судовому розгляді та право на захист; рівність сторін; презумпцію невинуватості та тягар доказування; право не свідчити проти себе та зберігати мовчання; право на розумну тривалість судового провадження та ефективний судовий розгляд; право на переклад; право на свободу і особисту недоторканність; а також право на публічне та вмотивоване рішення суду.
На цьому етапі Запитальник був доповнений важливими питаннями щодо забезпечення прав свідків та потерпілих, що дозволить більш ретельно оцінити відповідність судових процесів міжнародним стандартам.
Експерти проєкту — це висококваліфіковані фахівці, які мають досвід у сфері кримінальної юстиції, верховенства права та прав людини. Вони володіють навичками роботи з великими обсягами даних, а також мають знання статистичних методів і інструментів аналізу інформації, що дозволяє їм проводити комплексний та об'єктивний аналіз запитальників та судових рішень.
До команди експертів Проєкту увійшли:
- Ольга Саленко — ключова експертка Проєкту з аналізу запитальників за результатами судових засідань, кандидатка юридичних наук, доцентка кафедри юстиції ННІ права КНУ імені Тараса Шевченка.
- Зоя Загиней-Заболотенко — ключова експертка Проєкту з аналізу судових рішень, завідувачка відділу проблем кримінального права, кримінології та судоустрою Інституту держави і права імені В. М. Корецького НАН України, докторка юридичних наук, професорка.
- Дмитро Гладкий — експерт Проєкту з аналізу судових рішень, засновник та керівник адвокатського об’єднання «Гладкий, Яценко та Партнери».
- Ірина Демченко — експертка Проєкту з аналізу судових рішень, юрисконсульт комунального підприємства, головний спеціаліст відділу вивчення судової практики Верховного Суду (2018–2023 роки).
Проєкт активно вступив у фазу реалізації, забезпечивши команду необхідними знаннями та навичками для ефективного виконання завдань. Під час тренінгу, що відбувся 14 листопада 2024 року, монітори ознайомилися з методологією відвідування судових засідань, оновленим запитальником та отримали чіткі інструкції щодо своїх функцій у рамках Проєкту, а також процедур звітування.
З 25 листопада 2024 року монітори почали відвідування судових засідань, що є одним із напрямів реалізації проєкту.
26 листопада 2024 року відбулась презентація проєкту для ключових стейкхолдерів, під час якої була представлена Методика моніторингу судових засідань за статтею 438 КК України та аналізу рішень щодо воєнних злочинів (ст. 438 КК України) і злочинів проти основ національної безпеки України (cт. 111, 111-1, 111-2, 436-2 КК України) (далі — методологія). Представники команди пояснили, як запропоновані підходи сприятимуть забезпеченню об’єктивності, повноти отриманих даних та відповідності міжнародним стандартам. Обговорення методології викликало жваву дискусію, АПУ отримала підтримку, а також корисні коментарі, які будуть враховані під час подальшої реалізації Проєкту.
Проєкт відкритий до діалогу на всіх етапах його впровадження. Якщо у вас є пропозиції чи зауваження, ми будемо раді їх обговорити. Звертайтесь до Катерини Пищик за телефоном: +38 (096) 742-71-07 або електронною поштою: kpyshchyk@uba.ua.
______________
Ця публікація здійснена за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в межах Програми «Справедливість для всіх».
Погляди авторів, викладені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або уряду Сполучених Штатів Америки.