Комітет з питань ЗМІ АПУ закликає привести рекламне законодавство України у відповідність до Директиви ЄС про аудіовізуальні медіа-послуги

КИЇВ - 29 червня 2010 року. Порядок денний асоціації Україна – Європейський Союз (“EU-Ukraine Association  Agenda”) ставить перед Україною завдання адаптації національного законодавства в аудіовізуальній сфері до законодавства ЄС. Одним з пріоритетів визначено імплементацію у Закон України «Про рекламу» та інші законодавчі акти положень Директиви 2007/65/EC про аудіовізуальні медіа-послуги від 11 грудня 2007 року.  

Зазначена Директива направлена на значну лібералізацію рекламних правил на телебаченні і в аудіовізуальній сфері, відкриваючи для мовників і провайдерів нові можливості і джерела фінансування.

Так, Директива повністю скасовує квотування реклами протягом доби, визнаючи його неефективним. При цьому квота комерційної реклами протягом астрономічної години встановлюється на рівні 20%. Нагадаємо, що у Верховній Раді України досі реєструються законопроекти, наприклад, проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо скорочення обсягу рекламного часу) № 6429-1 від 04 червня 2010 року, направлені на зменшення рекламних квот. Прийняття відповідних законів буде явно суперечити зобов’язанням України перед ЄС.

Директива чітко визначає умови, за яких може бути дозволений продакт-плейсмент, наприклад, у кінематографічних творах, фільмах і серіалах. При цьому встановлюється заборона на розміщення проявів продакт-плейсменту у дитячих телепередачах. Згадані умови мають бути детально вивчені, проаналізовані і впроваджені у законодавство України. 

Телеканалам і провайдерам пропонується надати більшу гнучкість у програмуванні шляхом пом’якшення правил розміщення рекламних блоків під час трансляції різноманітного контенту. Для прикладу, телевізійні фільми (за винятком серіалів і документальних фільмів), кінематографічні твори і новини дозволяється переривати рекламою один раз протягом запланованого періоду трансляції у 30 хвилин. Щодо серіалів і документальних фільмів, питання вставки реклами передбачено віддати повністю на відкуп мовникам і провайдерам. Цілком очевидно, що на сьогодні в Україні встановлені набагато жорсткіші правила щодо розміщення реклами на телебаченні.

Справжнім викликом Директиви є поширення її норм не тільки на сферу традиційного телебачення, але і на нові аудіовізуальні послуги на замовлення, що тільки починають розвиватися в Україні. Проте запровадження єдиних рекламних стандартів є справедливим і виправданим з точки зору забезпечення прав телеглядача – споживача цих послуг.

На переконання членів Комітету з питань ЗМІ Асоціації правників України, імплементація норм Директиви у рекламне законодавство України сприятиме росту ринку телевізійної реклами України, впевнено дозволить йому вийти на докризові показники, створить додаткові робочі місця і позитивно вплине на розвиток телевізійної галузі та аудіовізуальної сфери у цілому.

Комітет з питань ЗМІ Асоціації правників України закликає долучитися до роботи над розробкою проекту Закону «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо імплементації положень Директиви ЄС про аудіовізуальні медіа-послуги всіх зацікавлених осіб: представників профільних організацій у сфері медіа і реклами, медіа-експертів, юристів, представників компетентних органів державної влади та інших.

Крім питання реклами, згадана Директива впливає ще на два важливі блоки питань: загальні умови провадження інформаційної діяльності та регулювання аудіовізуальних медіа, а також сферу авторського права і суміжних прав. Окреслені проблеми також є предметом особливоі уваги членів Комітету з питань ЗМІ, які заявляють про свою готовність ініціювати розробку відповідних законопроектів.  

У вас є цікава ідея заходу?