5 питань інхаус-юриста до зовнішніх радників

КИЇВ — 19 жовтня 2021 року. Цікаво дізнатися, з якими запитаннями приходять корпоративні юристи до зовнішніх радників? Наталія Лиса, директорка з юридичних питань і комплаєнс «Nestle Україна і Молдова» поділилася п’ятіркою своїх ключових питань у спеціальному матеріалі для видання «Юридична газета».

№ 1. Ви як?

Найперше запитання як до тих, з ким уже працюю, так і до тих, з ким спільних проєктів поки немає: «Ви як?». І це аж ніяк не світська бесіда чи спроба заповнити паузу — це можливість почути головне про актуальний стан справ у компанії, її фокус на сьогодні, плани, перемоги, найцікавіші проєкти та найсвіжіші новини. Звичайно, прозвучить лише те, що представник компанії може і хоче сказати, але більшого й не треба. Не дуже люблю, коли юридичні компанії починають діалог з розпитування нас, клієнтів, про наші проблеми чи потреби, а потім кастомізують свою промову і пропозицію під нас настільки, що вона вже має мало спільного з реальними можливостями фірми.

№ 2. Чи правильна наша стратегія, і як ми можемо підвищити шанси на успіх?

Друге питання найчастіше ставиться партнерам і стосується конкретного проєкту, проблеми, спору. Успіх тут — слово ключове. Ми працюємо на результат, а не на процес, і цінуємо, коли нам пропонують результативні рішення, а не умовний супровід справи протягом кількох років. Саме тому ми й звертаємося до найкращих, адже вони ведуть багато подібних справ, мають кращий досвід, вже навчилися на помилках, можуть запропонувати креативні, нестандартні рішення, про які ми й не здогадувалися. При цьому, говорячи про експерименти і їх результативність, варто зазначити, що кожна послуга має частину собівартості й частину прибутку. Коли клієнт програє, він несе абсолютний збиток. Не буде справедливо сплачувати консультанту ставку, що включає прибуткову частину, за процес, котрий у кінцевому результаті не є успішним. Виходить так, що клієнт несе збиток, тоді як консультант, його партнер і соратник, на цьому процесі заробляє прибуток. Тому все більше схиляюся до опції гонорару за перемогу там, де це можливо. Принаймні, частково.

№ 3. Що ви можете забезпечити швидше, якісніше й дешевше, ніж юрист-інхаус?

Давайте будемо чесними: управляти внутрішніми ресурсами зручніше і простіше, проте перегони по ефективності давно стали невід’ємною частиною кожного бізнесу. Щоб бути конкурентними, ми маємо запропонувати споживачу найкращу цінність за найоптимальнішу ціну. Це відображається і в розрізі наших витрат. Якщо у вашій юридичній мануфактурі певний продукт може бути виготовлений краще, швидше і дешевше, ніж у нашій крафтовій інхаус-майстерні, ми залюбки розглянемо можливість оптимізації наших ресурсів, спрямування їх на іншу, не менш важливу роботу. Тут варто уточнити, що мова йде не про додаткові сервіси, так звані nice to have, не про додаткові витрати, а про те, що вже працює, але може працювати ліпше.

№ 4. Чого ви можете нас навчити?

Останнім часом нерідко ставлю це питання консультантам. З одного боку, експертиза і досвід — це, поряд із репутацією, чи не найцінніший актив юридичної компанії. І здавалося б, не дуже далекоглядно цим активом торгувати, обмежуючи тим самим можливості для просування юридичних послуг. Водночас вірю, що ділитися знаннями — спосіб ці знання промотувати, будувати відносини з клієнтами, зміцнювати партнерство і забезпечувати майбутнє співробітництво. Варто пам’ятати, що тренінги й навчання проводяться юристами для юристів, тому загальні слайди «про все і ні про що» не спрацьовують — чим предметніше навчання, тим сильніші будуються зв’язки між компанією-консультантом і компанією-клієнтом.

№ 5. Що ми можемо діджиталізувати чи автоматизувати?

П’яте питання викликане як вимогами часу, так і нашими амбіціями бути в авангарді трансформаційних перетворень до сучасної та ефективної юридичної функції компанії-лідера у своїх категоріях. Які технічні рішення є у вашому арсеналі? Чим ви можете поділитися з нами і чим ми можемо бути корисні вам у цьому контексті? Штучний інтелект наразі вже виглядає не загрозою, а радше можливістю. Перенесення юридичних формальностей з паперу в цифру відкриває простір і час для опрацювання більш інтелектуальних завдань. Роль юриста сьогодні полягає вже не у візуванні довіреності чи завіренні копії — цей процес можна віддати алгоритмам. Але не всі юридичні департаменти мають ресурси для розробки власних програмних рішень, багато з нас раді взяти у цьому участь, а згодом ці рішення придбавати. Буквально в ці дні ми у нашій компанії запускаємо сучасний і надзвичайно цікавий процес по договірній роботі з моменту автоматичного конструювання контракту до його колективного опрацювання й узгодження, підписання електронним підписом і архівування. Це класно, але це далеко не все. Ми спраглі до розгляду й інших креативних рішень, до співпраці на шляху до подальших покращень.

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

У вас є цікава ідея заходу?