Комітет АПУ надав пропозиції щодо удосконалення законодавчого регулювання касаційного оскарження судових рішень
КИЇВ — 30 серпня 2021 року. Комітет АПУ з процесуального права звернувся до Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Костіна А.Є. щодо удосконалення законодавчого регулювання касаційного оскарження судових рішень.
Експерти надали пропозиції, які можуть покращити доступ до суду та удосконалити касаційний розгляд судових справ, запропонували обговорення цього питання для ширшого розкриття порушеної проблематики.
Зокрема, порадили збалансувати підхід при касаційному оскарженні судових рішень.
На думку експертів, ключовими засадами для досягнення мети запровадженого інституту касаційних фільтрів є:
1) збереження діючих підстав касаційного оскарження судових рішень (касаційних фільтрів), які визначені Законом № 460-ІХ;
2) можливість Верховного Суду відмовити у відкритті касаційного провадження незалежно від підстав подання касаційної скарги у разі, якщо практика застосування норми права є усталеною та відсутні підстави відступу від неї;
3) оскільки внаслідок відмови у відкритті касаційного провадження особа втрачає право на касаційне оскарження судового рішення, то обов’язковим має бути попереднє залишення касаційної скарги без руху перед вирішенням питання щодо відмови у відкритті касаційного провадження з підстав наявності сталого правозастосування. Особа, яка звертається із касаційною скаргою, повинна мати змогу додатково обґрунтувати наявність підстав касаційного оскарження залежно від висновків Верховного Суду, яких він може дійти на стадії відкриття (або відмови у відкритті) касаційного провадження;
4) розгляд касаційної скарги незалежно від підстав касаційного оскарження після відкриття касаційного провадження має здійснюватися із прийняттям остаточного рішення по суті касаційної скарги.
Така законодавча ініціатива:
1) забезпечує право особи на правову визначеність під час касаційного оскарження судових рішень та усуває підхід, за якого різне тлумачення подібності правовідносин у постановах Верховного Суду може бути формальною перепоною для перегляду судових рішень навіть за наявності підстав для їх скасування;
2) удосконалює застосування касаційних фільтрів через розширення повноважень Верховного Суду, пов’язаних із відмовою у відкритті касаційного провадження, що має зменшити навантаження на Верховний Суд;
3) сприяє розвитку правозастосування та єдності судової практики через забезпечення можливості скаржнику додатково обґрунтувати підстави касаційного оскарження у разі розбіжної думки Верховного Суду щодо подібності правовідносин у інших справах.
Текст офіційного листа та додаток у вигляді порівняльної таблиці.