На якому етапі перебуває судова реформа?

КИЇВ — 02 серпня 2021 року. Не секрет, що судова реформа — це фактично реформа двох органів у судовій системі: Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Верховною Радою нещодавно ухвалено закони 3711-д (ВККС) та 5068 (ВРП), які докорінно змінюють ландшафт цих двох органів. Про перебіг реформи та механізм роботи ВРП розповів Андрій Савчук, в.о. Голови Комітету АПУ з процесуального права спеціально для The Page.

— Від часу здобуття Україною незалежності в 1991 році потреба в проведенні судової реформи з кожним роком зростала. Це пояснюється тим, що, на жаль, у системі були недостойні судді, які псували загальну картину, а судова влада була не здатна самоочиститися від них. Про гостру потребу держави та прозорого бізнесу в чесних і некорумпованих суддях говорити зайве. А щоб провести ефективну судову реформу, потрібно лише одне — політична воля Президента та Верховної Ради. Це зрозуміло всім.

Якщо історично оцінити політичну волю до судової реформи від часу здобуття незалежності 1991 року, то я б охарактеризував її так:

1991 — 2016 роки — повна відсутність політичної волі до проведення судової реформи;

2016 — 2020 — політична воля до старту судової реформи, однак відсутність політичної волі до того, щоб її завершити;

2021 — 202… — політична воля до завершення судової реформи.

Не секрет, що судова реформа — це фактично реформа двох органів у судовій системі: Вищої ради правосуддя (ВРП) та Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС).

Верховною Радою нещодавно ухвалено закони 3711-д (ВККС) та 5068 (ВРП), які докорінно змінюють ландшафт цих двох органів.

У цій статті докладніше зупинюся на тому, як працюватиме ключовий орган — нова ВРП.

Вимоги до майбутніх членів ВРП

Членом ВРП може бути обраний (призначений) громадянин України віком не молодше за 35 років, який володіє державною мовою, має вищу юридичну освіту та стаж професійної діяльності у сфері права не менше 15 років, належить до правничої професії та відповідає критерію політичної нейтральності, а також критеріям професійної компетентності, етики та доброчесності.

Етична рада (ЕР)

Це абсолютно новий орган, навколо якого точилася запекла боротьба.

ЕР сприятиме органам, що обирають (призначають) членів ВРП, і даватиме висновок щодо їхньої відповідності критеріям професійної етики та доброчесності.

Перший склад ЕР формуватиметься з трьох осіб з-поміж суддів, запропонованих Радою суддів, та трьох осіб, запропонованих одним списком міжнародними й іноземними організаціями, які впродовж останніх п’яти років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері судової реформи та/або запобігання і протидії корупції.

Рішення ЕР ухвалюється більшістю голосів за умови, що воно підтримане двома голосами членів-міжнародників.

ЕР одноразово здійснить оцінювання чинних членів ВРП на відповідність критеріям професійної етики та доброчесності.

Якщо ЕР ухвалить рекомендацію про звільнення чинного члена ВРП, його усувають з посади, а його повноваження зупиняються до ухвалення рішення органом, який його обрав (призначив).

Дисциплінарні інспектори

Це також новела. ВРП матиме службу дисциплінарних інспекторів, які братимуть участь у здійсненні дисциплінарних проваджень щодо суддів. Вони збиратимуть і перевірятимуть необхідну інформацію та готуватимуть проєкти рішень.

Суб’єкти обрання / призначення:

Президент — призначає 2 членів;

ВРУ — обирає 2 членів;

з’їзд адвокатів України — обирає 2 членів;

з’їзд представників юридичних вищих навчальних закладів і наукових установ — обирає 2 членів;

Всеукраїнська конференція прокурорів — обирає 2 членів;

з’їзд суддів України — обирає 10 членів.

Голова Верховного Суду входить до ВРП за посадою.

Призначення Президентом України

Президент України затверджує положення про проведення конкурсу з добору кандидатів і утворює конкурсну комісію. Ця комісія розглядає подані кандидатом документи на відповідність вимогам законодавства.

Конкурсна комісія надсилає копії документів кандидатів, а також висновок про результати їхньої спецперевірки до ЕР для встановлення відповідності кандидата критеріям професійної етики та доброчесності.

ЕР надає конкурсній комісії висновок щодо відповідності кожного кандидата критеріям професійної етики та доброчесності, а також список кандидатів, рекомендованих для призначення на посаду члена ВРП. Такий список має містити кількість кандидатур, яка щонайменше вдвічі перевищує кількість вакантних посад членів Вищої ради правосуддя.

З кандидатом, який пройшов спецперевірку та включений до списку кандидатів, рекомендованих ЕР для призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя, конкурсна комісія проводить співбесіду для визначення його професійної компетентності. За результатами співбесіди конкурсна комісія складає список кандидатів, рекомендованих для призначення Президентом України на посаду члена ВРП.

Обрання членів ВРП Верховною Радою

Відбуватиметься конкурс з-поміж усіх охочих. Комітет Верховної Ради з правової політики оцінюватиме відповідність документів, поданих кандидатами, вимогам, встановленим законом. Якщо документи відповідатимуть вимогам, Комітет передає документи такого кандидата до Апарату Верховної Ради для організації проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», а також копії таких документів до ЕР для встановлення відповідності кандидата критеріям професійної етики та доброчесності.

Етична рада надає Верховній Раді висновок щодо відповідності кожного кандидата критеріям професійної етики та доброчесності, а також формує список кандидатів, рекомендованих для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя. Такий список має містити кількість кандидатур, яка щонайменше вдвічі перевищує кількість вакантних посад членів Вищої ради правосуддя.

Якщо кандидат не пройде спецперевірку або не буде рекомендований ЕР, він припиняє участь у конкурсі.

Обрання членів ВРП з’їздом суддів України, з’їздом адвокатів України, з’їздом представників юридичних вищих навчальних закладів і наукових установ, Всеукраїнською конференцією прокурорів

Кандидат подає свої документи до ВРП. Секретаріат ВРП забезпечує проведення спецперевірки кандидатів відповідно до Закону України «Про запобігання корупції». Секретаріат ВРП передає органу, який скликає відповідний з’їзд або конференцію, та до ЕР висновок про результати спеціальної перевірки кандидата на посаду члена ВРП, а також висновок про відповідність кандидата та його документів вимогам, встановленим цим Законом.

ЕР надає органу, який скликає відповідний з’їзд або конференцію, висновок щодо відповідності кожного кандидата критеріям професійної етики та доброчесності, а також список кандидатів, рекомендованих для обрання на посаду члена ВРП. Такий список має містити кількість кандидатур, яка щонайменше вдвічі перевищує кількість вакантних посад членів Вищої ради правосуддя.

Якщо кандидат не пройде спецперевірку або не буде рекомендований Етичною радою, він припиняє участь у конкурсі на посаду члена Вищої ради правосуддя.

Оскарження до суду

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів, які обирають (призначають), проводять оцінювання членів ВРП, є підсудними Верховному Суду як суду першої інстанції та Великій Палаті Верховного Суду як суду апеляційної інстанції.

Замість висновків

Саме зараз ми живемо в історичний момент, коли політичну волю до завершення судової реформи чітко видно. На жаль, ця політична воля з’явилася в нової влади не одразу й не без потужної допомоги наших західних партнерів і ГО, які вболівають за судову реформу. Проте саме зараз побудовано абсолютно нову архітектуру ключового органу — ВРП. І я вірю, що цей орган таки буде незалежним, фаховим і доброчесним!

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

Новини комітетів

У вас є цікава ідея заходу?