Проблемні питання виконання аграрних розписок обговорили під час засідання Комітету

КИЇВ — 02 квітня 2021 року. Окремі аспекти оформлення та проблемні питання виконання аграрних розписок, їх майбутнє регулювання в разі прийняття законопроєкту №2805-Д обговорили під час онлайн-заходу від Комітету АПУ з аграрного права. Модерувала дискусію заступниця Голови Комітету, старша юристка ЮФ EVERLEGAL, адвокатка Світлана Тетеря

Практичні поради щодо оформлення розписки

Розпочала обговорення Жанна Огороднік, приватна нотаріуска Київського міського нотаріального округу з практичних нюансів і порад. Вона нагадала, що розпочинається процедура з подачі документів, необхідних для нотаріального посвідчення. Зокрема, це документи, що дають змогу встановити право та дієздатність особи:

«Як правило, боржниками за аграрними розписками є юрособи, тому тут мова про установчі документи: витяг з ЄДР, статут, протокол про призначення керівника плюс особиста присутність керівника з паспортом. Або ж представник за нотаріально посвідченою довіреністю».

Спікерка розповіла, що у практиці наполягає на наявності протоколу чи рішення учасників/засновників сільгоспвиробника, в якому передбачається погодження на видачу аграрної розписки. Вони мають містити відповідний перелік кадастрових номерів, на яких буде вирощений врожай, місцезнаходження земельної ділянки, номер запису, правовстановлюючий документ. Потрібно це для запобігання будь-яким потенційним спорам між засновниками підприємства. 

Після розгляду пакету документів, складання тексту агророзписок, останні посвідчуються, після чого відбувається реєстрація у двох реєстрах: обтяження нерухомого майна та реєстрі аграрних розписок. З обох видається витяг про реєстрацію. 

Після виконання розписок керівник ставить відповідну примітку, повертає оригінал боржнику — це є підставою для припинення записів у реєстрах. 

Пані Огороднік зауважила, що в разі, якщо розписки не виконані, то кредитор має право звернутися спочатку до нотаріуса за вчиненням виконавчого напису, а потім — до виконавчої служби чи приватного виконавця для відкриття провадження.

Вона також підкреслила, щоб процес оформлення пройшов успішно, кредитору варто перевірити всю інформацію щодо боржника у відкритому реєстрі обов'язково та заздалегідь. Та може виникнути й ситуація арешту майна прямо в день реєстрації розписки.

Про особливості примусового виконання аграрних розписок розповів Дмитро Недоступ, приватний виконавець. Він нагадав, що існують 2 види агророзписок: фінансові та товарні. Перші виконуються шляхом стягнення з боржника коштів через звернення на предмет застави, а товарні — шляхом передачі кредитору предмета застави.

Щодо фінансового, виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі заяви кредитора, оригінала виконавчого напису, які підлягають негайному виконанню. Відкривається провадження, виноситься постанова про арешт майна, який є предметом розписки. Спікер розповів і про власні кейси різних варіантів стягнення.

Про законопроєкт № 2805-Д

Детально про законопроєкт розповіла одна з його розробниць Катерина Ященко, юридична консультантка Проекту IFC «Аграрні розписки в Україні». Документ був зареєстрований у парламенті для, вдосконалення механізму аграрних розписок, спрощення процедур роботи покращення доступу агровиробників до фінансування та його зростання в цілому.

Передбачено перетворення агророзсилок в неемісійний цінний папір у формі електронного документа. Це дозволить кредиторам збільшувати обсяги та вдосконалювати умови фінансування виробників.

Крім того, законопроєкт пропонує мінімальну вартість оформлення розписок до платежів за користування держреєстрами (близько 1000 грн). Поточна середня вартість складає 31 450 грн. Самі ж аграрії збережуть можливість реєстрації розписок шляхом звернення до будь-якого нотаріуса.

Новини комітетів

У вас є цікава ідея заходу?