Закон про всеукраїнський референдум: рух назад чи крок до демократії?
КИЇВ — 09 квітня 2021 року. 26 січня Верховна Рада України остаточно ухвалила законопроєкт «Про народовладдя через всеукраїнський референдум» №3612, за відповідне рішення проголосували 255 народних депутатів. Суспільство сприйняло такий крок по-різному: одні називають його значним наближенням до демократії, інші — сильно критикують. Та вже 8 квітня Президент цей закон підписав. Прояснити неоднозначні нюанси щодо нього нам допоміг Олександр Марусяк, експерт із конституційного права Центру політико-правових реформ, доктор філософії в галузі «Право».
Можливість голосувати онлайн — навіщо? Наразі реалізація неможлива через відсутність відповідного закону
У Прикінцевих і перехідних положеннях закону визначається, що положення щодо організації та проведення такого голосування «активуються» з дня набрання чинності законом щодо застосування інноваційних технологій. Тобто, електронне голосування стане можливим лише після ухвалення Верховною Радою України окремого відповідного закону. Очевидно, що в цих нормах провладна більшість бажала зобразити лозунги про діджиталізацію, з якою партія йшла на вибори.
Чи не загрожує нацбезпеці можливість винесення на референдум питання зміни території?
Ст. 73 Конституції України визначає, що виключно всеукраїнським референдумом вирішуються питання про зміну території України. Цей закон фактично повторює цю ж норму Конституції, визначаючи, що на всеукраїнський референдум виноситься питання про затвердження уже прийнятого ВРУ закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України. Таким чином, жоден державний орган в Україні (наприклад, ВРУ) не може змінити територію України за власною ініціативою без всеукраїнського референдуму. Саме він є запобіжником проти політичного свавілля в цьому питанні.
Ще дискусійні моменти?
На мою думку, може викликати занепокоєння положення закону щодо можливості скасування на імперативному всеукраїнському референдумі чинних законів України за народною ініціативою, бо на практиці це може призвести до неоднозначних наслідків.
Народовладдя також було одним із лозунгів Президента, і цей закон є першою ініціативою, яка була повністю реалізована (зверніть увагу навіть на назву документу, який був внесений до ВРУ — «Про народовладдя через всеукраїнський референдум»).
Загальна оцінка закону та результати від його впровадження.
Цей закон значно кращий за свого попередника 2012 року, який передбачав можливість проведення всеукраїнського референдуму з усіх можливих питань. Венеційська комісія в Терміновому спільному висновку, підготовленому разом з БДІПЛ ОБСЄ в загальному схвально оцінила цей законопроєкт, хоча й висловила низку критичних зауважень. Більшість з них були враховані Парламентом під час проведення другого читання.
Вступити до АПУ. Telegram-канал. YouTube-канал.
Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.