Судова реформа, виконання рішень та маркетингові лайфхаки: підсумки VІ Південноукраїнського юридичного форуму

2020-09-21

ОДЕСА  21 вересня 2020 року. Екватор вересня відзначився ключовим регіональним офлайн-заходом правничої спільноти — VI Південноукраїнським юридичним форумом від Відділення АПУ в Одеській області. Серед обговорених питань: судова реформа, виконання судових рішень, нюанси процедури банкрутства, success-кейси юридичної практики поточного року й алгоритми побудови успішного бізнесу, а також якісного просування власного бренду.

«Сьогодні, в епідеміологічний період, ми як ніколи потребуємо взаємопідтримки. Наш форум є саме тим місцем, що об’єднує для подолання найбільших викликів», — зазначила під час вітального слова Світлана Сергееєва, Голова Відділення АПУ в Одеській області. Разом із нею захід відкрили Йосип Бронз, голова Ради адвокатів в Одеській області, Довідас Віткаускас, керівник Проєкту ЄС «Право-Justice», та Наталія Богацька, голова Південно-західного апеляційного господарського суду.

Питання №1. Судова реформа або безкінечне оновлення

Від вступного слова пан Бронз одразу перейшов до теми першої сесії і наголосив, що питання є одним із ключових сьогодні:

«Говорити є про що. Адже з моменту здобуття Україною незалежності ми проводимо судову реформу. Проводимо так, ніби ще й не розпочинали. Для того щоби якісні зміни справді відбулися, наша з вами робота над цим має бути невпинною».

Ключовий же виток реформування українського судочинства триває вже понад 6 років. Про те, коли та чи варто очікувати на фініш і що врешті може його наблизити, розповіла Ольга Лопушанська, к.ю.н. координаторка законопроєкної роботи Асоціації правників України. У своїй доповіді вона нагадала про те, що сприяння судовій реформі є одним із ключових пріоритетів АПУ та назвала головні ініціативи з цього напряму. Серед них — пропозиції до законопроєкту № 1008 та публічні позиції щодо необхідності залучення професійної спільноти до напрацювання необхідних змін:

«Фрагментарність змін, що пропонуються законопроєктом № 3711, не вирішують поточну кризову ситуацію у судовій системі. Влада повинна із залученням стейкхолдерів і професійної правничої спільноти підійти комплексно до напрацювання закону, що дозволить завершити судову реформу».

Пан Віткаускас зауважив, що для досягнення досконалого підходу до правосуддя потрібне також істотне підвищення рівня комунікацій. За його словами, наразі зв’язок між ланками судової влади ледь не відсутній. Серед невирішених нюансів спікер також виокремив відсутність стратегічного системного підходу щодо вирішення проблем правосуддя з боку центральної влади, дефіцит статистики та потребу в повній незалежності судової гілки влади.

Щодо проблеми невиконання судових рішень він підкреслив: це створює значну кількість проблем для суспільства та робить його нестабільним, непрозорим і непередбачуваним ані щодо бізнесу, ані щодо соціального життя. Однак експерт зауважив: проблема визнана, деякий консенсус щодо подальших дій досягнуто, тому результат уже є.

Також він розповів про деталі макрофінансової програми, яка передбачає проведення реформ, зокрема, щодо системи правосуддя. Так, в її межах була висунута низка умов, ключова з яких — поступове зрівняння Україною мандатів приватних і державних виконавців та ДВС. Головна ідея програми — в трьох постулатах конкуренції: рівність, чесність, передбачуваність.

Про виконання судових рішень

«На жаль, у нашій державі прийняття позитивного судового рішення на користь клієнта ще не гарантує його виконання та ефективного захисту його прав. Із такими проблемами можна стикнутися саме на першому етапі — подання заяви про відкриття провадження», — зауважив Юрій Некляєв, юрист Asters. Практичні кейси відмов у відкритті таких проваджень, надмірний формалізм і шляхи його подолання та головні проблеми процедури учасники обговорили разом із Юрієм Щербаковим, приватним виконавцем, та Олексієм Соломком, національним експертом Проєкту ЄС «Право-Justice», членом Дисциплінарної комісії приватних виконавців.

Продовжуючи тези пана Віткаускаса, Віталій Чепурний, національний експерт Проєкту ЄС «Право-Justice», приватний виконавець м. Києва, зауважив: потрібно розуміти, що зрівняння мандатів — це не лише стягнення мільйонних боргів з державних підприємств, це й низка додаткових адміністративних процедур, до яких варто бути готовим заздалегідь.

Так, він презентував звіт про готовність на сьогодні державної системи примусового виконання рішень до такого «зрівняння». Кількість постанов про стягнення боргів, за його словами, збільшується щороку — в 2020 році варто очікувати на загальну кількість в 500 тис. постанов, переданих на виконання ДВС. При цьому виявилося, що два органи, що контролюють одну й ту саму категорію справ — Нацполіція та ДВС — мають кардинально різну статистику навіть у контексті кількості документів, які передаються — різниця становить майже 3.

Серед причин: органи ДВС рахують не кількість документів, а виконавчих проваджень. Зазначене, за словами спікера, вказує на те, що статистика належним чином не ведеться, а при зрівнянні повноважень є ризик афішування Мін’юстом нереалістичних досягнень чи таких, що йому не належать.

Про якісне просування власного бренду

«Успіх залежить не від професіоналізму, а від ваших навичок соціалізації», — запевнила Вікторія Єсауленко, директорка з маркетингу Asters. Важливо пам’ятати, що комунікації та спілкування — кардинально різні поняття, кожне з яких потребує максимальної уваги та зусиль. За її словами, секрет ідеальної матриці — врівноважене вдосконалення кожної з ланок — від професіоналізму (фундаменту особистого бренду) до інструментарію — скілів.

Навичка №1. Грамотність. «Часи покидьків минули. Відстежуйте себе. Безграмотність наразі — найбільший репутаційний ризик». Додаток. Технічна грамотність. Кожен із клієнтів або будь-хто, з ким ви комунікуєте, надає перевагу різним месенджерам. Підлаштовуйтеся.

Навичка №2. Вміння та готовність до навчання. Безперервно вдосконалюйтеся.

Навичка №3. Копірайтинг. Вміння писати цікаво та «людською мовою».

Навичка №4. Здатність до адаптування до змін, адже «виживуть не найсильніші, а ті, хто вміє максимально ефективно пристосовуватися до мінливого навколишнього середовища» (Чарльз Дарвін).

Навичка №5. Універсальна. Бажання якнайбільше спілкуватися з іншими людьми. Навіть якщо ви інтроверт — змінюйтеся, переналаштовуйтеся.

Навичка №6. Нетворкінг. Вміння налагоджувати нові зв’язки.

Навичка №7. Вміння виступати, завоювавши увагу аудиторії на 101%.

У продовження спічу пані Єсауленко про омніканальний маркетинг і його переваги розповіла Ірина Хімчак, співзасновниця та партнерка групи BeCentric. Така стратегія означає інтегровані в єдину систему канали комунікації для постійної взаємодії з клієнтами.

Серед кроків до такого маркетингу: 1. Аналіз інформації щодо клієнтів і їх шлях до прийняття рішення про купівлю, профайлінг клієнта. 2. Маркетингові дослідження клієнтських груп.

І на завершення

На завершення форуму Юрій Сергєєв, адвокат, керуючий партнер АО «Юридичне бюро Сергєєвих», Дмитро Куліченко, Голова Відділення АПУ в Миколаївській області, приватний виконавець, Олексій Ющенко, адвокат, керівник корпоративної практики АО «КФ «Домінанта», та Олександр Воронюк, асоційований партнер TOTUM LF, обговорили найуспішніші практичні кейси поточного року.

НАГАДАТИ ПАРОЛЬ