«На шляху до цифрової трансформації»: про нагальні кроки в реформуванні ІТ-сфери
КИЇВ — 01 вересня 2020 року. 26 серпня було завершено електронне голосування за кандидатів до Громадської ради при Міністерстві цифрової трансформації України. До її складу ввійшов Голова Комітету АПУ з питань телекомунікацій, інформаційних технологій та Інтернету, Голова ІТ-практики та помічник адвоката АEQUO Микита Полатайко. При балотуванні він зазначав: переконаний, що однією з головних проблем при впровадженні інновацій є застаріле законодавство, технічним фахівцям бракує знання юридичної техніки, а правникам — розуміння суті технологій. Тому ми вирішили дізнатися трохи більше про його особисте бачення реформи галузі, плани на майбутню діяльність в межах ГР і очікування від Мінцифри загалом.
— Микито, розкажіть про ваше бачення нагальних питань, вартих уваги. На що будете орієнтуватися в першу чергу та чому?
— Почну з того, що Міністерство цифрової трансформації у нас з’явилася вперше. Раніше існувало лише Державне агентство з питань електронного урядування, яке мало набагато вужчі сфери відповідальності. Відтепер ми маємо Мінцифру — з уже навпаки надзвичайно широким регулюванням. Окрім такої широти повноважень, вони мають значну кількість амбітних цілей: заявлено безліч трансформаційних проєктів у різних галузях — від стимулювання стартапів і підтримки ІТ-бізнесу до високошвидкісного Інтернет-покриття та «держави в смартфоні» (тепер це називається «Додаток «Дія»). Всі ці амбіції, безумовно, потребують відповідного, достатньо ґрунтовного регулювання законодавства та розробки відповідних нормативних актів. І надважливо, щоби втілювалося це якщо не правильно, то хоча би прийнятно.
Тому я переконаний, що фахові спеціалісти — правники — вкрай необхідні, щоби зміни відбувалися не лише швидко, але і якісно.
— На що передусім потрібно звернути увагу саме в контексті реформування?
— Перш за все, ми маємо перейти від простої цифровізації до справжньої цифрової трансформації — це мають бути якісні зміни. Потрібен не просто онлайн-сервіс, де можна дізнатися про послуги, потрібна можливість саме отримувати їх онлайн. І громадяни повинні мати змогу отримувати послуги на будь-якому етапі — це про можливість пройти повний шлях: від потреби до отримання послуги. Це щодо державних послуг.
Крім того, наразі є багато проєктів, спрямованих на зміну фреймворку для ІТ-бізнесу, такі як Diia Сity. Відтак, дуже важливо, щоб вони орієнтувалися саме на стимулювання бізнесу, а не просто на зміну правил.
Ну, і головне: щоби відбувалася не активність заради активності, а заради ефективності.
Будемо максимально контролювати процеси, наскільки можливо. І я, і значна кількість колег із Громадської ради усвідомлюємо: нас можуть як залучати до них, так і просто ігнорувати. Та все ж, сподіваємося на конструктивну співпрацю з Мінцифрою.
— Зважаючи на те, що ви очолюєте потужний Комітет АПУ з питань телекомунікацій, інформаційних технологій та Інтернету, можливо, плануєте корелювати його роботу з діяльністю ГР?
— Безумовно, діяльність та напрацювання обох напрямів можуть чудово взаємодоповнюватися. Є цілі Комітету, що будуть корисні для Громадської ради. Так само й участь у ГР може як сприяти просуванню думок і напрацювань Комітету, так і допомагати якіснішому виявленню найактуальніших запитів. Відтак, і професійний внесок з боку АПУ буде більш своєчасним, корисним, а не просто «в стіл», як, на жаль, часто буває.
Водночас, варто пам’ятати, що Міністерство — це все ж таки виконавча влада. І амбітні проєкти, цілі, які воно перед собою ставить, вимагають відповідних законодавчих змін. А це означає, що дуже багато буде залежати саме від парламенту загалом. Ми розуміємо, що не зважаючи на відсутність ГР при парламентському Комітеті, все ж потрібно налагодити роботу з обома сторонами. Інакше результати наших напрацювань не будуть такими вагомими.
Це має бути співпраця. У нас наявний ресурс, а чи будуть готові ним користуватися та спиратися на нього — побачимо.
— Як оцінюєте останні анонсовані Міністром трансформації новації, їх нагальність та реальність втілення до жовтня?
— Доволі багато роботи було втілено для того, щоб зміни справді могли здійснитися в зазначений строк — і за останній рік, і за попередні. Наприклад, якщо говорити про реєстрацію ТОВ онлайн — це можна було зробити ще кілька років тому, тут немає аж ніякої новації. Вельми ймовірно, що воно врешті просто нормально запрацює.
Та знову ж — побачимо. Загалом такі рухи вважаю правильними, та не вбачаю тут епохальності, яка їм приписується. Спробуємо новаціями скористуватися, в межах ГР обговоримо користувацький досвід і, можливо, долучимося до бета-тестування на наступних стадіях розробок.