Електронна трудова книжка: про плюси та підводні камені новації

2020-06-10

КИЇВ — 10 червня 2020 року. 3 червня Кабмін ухвалив законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» №2686. Ним планується переведення обліку трудової діяльності до електронної форми. Отже, потенційний перехід до електронних трудових книжок - це право чи обов'язок? Що зміниться для працівників? Про це, а також плюси та мінуси новації розповіла провідна адвокатка АО «Моріс Ґруп» Зореслава Кудиба.

— За словами експертів, потреба в існуванні трудової книжки давно відпала, оскільки їй на зміну приходять цифрові технології та ведення трудової книжки  в цифровому форматі.  Розглянемо всі плюси та мінуси паперової та електронної цифрової книжки.

Постановою Кабміну від 27.11.2019 №1084 «Про запровадження обліку трудової діяльності працівника, фізичної особи - підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі» затверджено Порядок обліку трудової діяльності працівника, фізичної особи - підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі.

Про що йде мова?

Тепер кожен охочий зможе на порталі ознайомитись з відомостями про свою трудову діяльність з 2000 року, оскільки такі відомості вже містяться в електронних реєстрах держави. За попередній період такі відомості вносяться на підставі сканованих копій паперової трудової книжки.

Відомості про трудову діяльність працівника зберігаються в складі персональної облікової картки застрахованої особи у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування протягом строку, передбаченого ч.3 ст.20 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»

Відомості про трудову діяльність працівника включають особисті дані працівника (ПІБ, дату народження, ІПН, паспортні дані, місце проживання і засоби зв’язку), відомості про періоди трудової діяльності,  дані про особливі умови праці, що дають право на пільги із загальнообов'язкового державного соціального страхування,  інформацію про судимість за вчинення злочину та про позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, інформацію про підтвердження набутого особою за межами України стажу роботи для застосування накопичення періодів стажу роботи відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Водночас жодних змін не внесено до Кодексу законів про працю України. Залишається також чинною Інструкція про   порядок  ведення  трудових книжок  працівників.             Таким чином, на даний час  продовжують діяти усі правові норми щодо обов’язковості ведення трудової книжки працівника на підприємстві.

Тепер про плюси та мінуси скасування трудової книжки в паперовій формі. Насамперед звернемось до судових спорів, що здебільшого  виникали та виникають щодо трудових книжок. Напевне, найбільший сегмент займають спори щодо невручення трудової книжки в момент звільнення.

Після введення електронної трудової книжки у роботодавця мав би зникнути обов’язок вручити звільненому працівнику його трудову книжку, а, відтак, мали б припинитися випадки ухилення недобросовісними працівниками від її отримання для закладення в майбутньому судового спору.

Крім того, існують непоодинокі випадки відмови роботодавця в поверненні трудової книжки чи погроз її знищення, зокрема, для тиску на робітника, підписання ним певних заяв тощо. Думаю, такі  інциденти також мали б зникнути в майбутньому, звісно, за умови вміщення електронних її сканкопій до електронної трудової книжки.

Знову ж таки, у разі визнання звільнення незаконним, скасування запису в трудовій книжці судом виконання такого рішення не буде залежати від роботодавця та матиме значні шанси на швидку реалізацію.

Автори реформи також наполягають на значній економії коштів для роботодавця у зв’язку зі зникненням обов’язку введення трудової книжки. Дозволю собі не погодитись з такою позицією. На даний час до трудової книжки вносяться дані про прийняття на роботу, звільнення, переведення. Такі події не так часто трапляються та займають не дуже багато часу. Водночас ніхто не скасовує обов’язковість ведення кадрової документації, маю на увазі всіх наказів,  на підставі яких вносяться записи до трудової книжки, електронної чи паперової. І,  знову ж таки, саме роботодавець буде зобов’язаний вносити відомості про роботу працівника і до електронної трудової книжки.

Проте певна частина громадян з острахом чи недовірою ставляться до такої реформи. Серед основних побоювань — втрата особистих даних чи даних про роботу через недосконалість системи захисту особистих даних та інші причини. Тому завданням держави є максимальний захист таких даних, адже саме вони забезпечують можливість підтвердити свій трудовий стаж перед новим роботодавцем чи підтвердити свої кваліфікаційні вимоги для отримання довгоочікуваної посади, отримувати пенсію в разі непрацездатності тощо.

З метою експерименту я особисто вирішила протестувати нововведену систему «Електронна трудова книжка». І була трохи розчарована. В електронній версії моєї  трудової книжки містяться незрозумілі записи про звільнення мене з роботи, яких насправді не було. Якщо в інформації про страховий стаж є відомості про стаж роботи на двох  підприємствах за цей період, то в електронній трудовій книжці занесені записи про декілька звільнень за цей період і повторні прийняття на роботу.

Відтак, в мене з’явились вже питання, яким чином ці відомості з’явились і хто тепер це виправлятиме? А для осіб, які виявлять це пізніше? Коли вже так званий пробний період завершиться чи буде потреба в отримання витягу про стаж?

Одним словом, наразі більше запитань, ніж відповідей. Проведення такої реформи загалом вважаю позитивним, проте  мають бути належним чином прораховані всі можливі ризики.  

НАГАДАТИ ПАРОЛЬ