ІP Ukraine NOW, ч.4. ІР-суд: коали, Н&М vs одеський fashion store
КИЇВ — 01 листопада 2019 року.Модерувала IP-game — ігровий розгляд спору про порушення авторських прав — Катерина Олійник, партнерка Arzinger.
У ролі суддів виступили Ганна Бондаренко, суддя Господарського суду м. Києва, Марина Корнієнко, адвокатка АБ Марини Корнієнко, та Катерина Сопова, судова експертка у сфері інтелектуальної власності, патентна повірена України.
Предметом спору стали два практично ідентичних за сюжетом рекламних відеоролики:
1) H&M;
Сторону позивача представляв Тарас Кислий, партнер Arzinger. Відповідно до його віршованої претензії, ролик сторони позивача повністю ідентичний відеотвору H&M.
Крім новини про трагічну загибель кількасот коал у австралійських лісах та ЗУ «Про авторське право і суміжні права», у власній аргументації пан Кислий звернувся до «Посібника для суддів з інтелектуальної власності». У ньому, зокрема, згадано про справу «Ревізор», під час якої суд при вирішенні питання про переробку твору аналізував юридично значущі та юридично незначущі елементи аудіовізуального твору.
Позивач також звернувся до постанови Пленуму ВГСУ №12 від 17.10.2012, відповідно до якої порушення авторських прав вважається встановленим у разі доведення обставин, пов’язаних із запозиченням іншою особою істотних рис твору, на що і вказував пан Кислий.
Наостанок він згадав про «Сценарий на миллион» Іларіона Томарова, де зазначено:
«Чим більше деталей, відповідно до яких можна ідентифікувати сюжетну частину або героя, тим більшою є вірогідність незаконного запозичення».
Серед іншого, пан Кислий також звернув увагу на ідентичні кейси справ та коментарі користувачів під відеороликом одеського магазину, які доводять очевидність факту крадіжки.
Позивач вимагав відшкодування компенсації у розмірі 100 000 грн.
«Справа ваша не вигорить, а от костюмчик вигорів»
Сторону захисту представляв Іларіон Томаров, радник, керівник практики інтелектуальної власності ЮФ «Василь Кісіль і Партнери», адвокат. За його словами, наріжним каменем виступу позивача є факт оперування хибним припущенням.
Адвокат підкреслив: по-перше, немає жодних даних щодо кількості переглядів ролика в YouTube з України. Відсутні також дані щодо трансляцій відео на українських телеканалах. Окрім того, воно не транслювалося в магазинах H&M. Висновок: докази, що відповідач заздалегідь його бачив, відсутні.
По-друге, сторона захисту підкреслила: якщо ідею не можна висловити іншими засобами, факт незаконного запозичення не може бути доведеним:
«Ідеї типу «Не варто носити шкарпетки з шандалями» інакше висловити неможливо — це ж все одно нога та сандалі. Більше того, в ролику позивача немає жодного оригінального персонажа, навіть Іggy Pop в епізоді грає самого себе».
Пан Томаров підкреслив, що відеоролик H&M — більше антистереотипна соціальнареклама щодо загальновідомих табу в моді. Які, у свою чергу, інакше висловити неможливо. Тоді як твір його підзахисного — комерційний:
«Сценарій відеролика H&M відсутній, наявна лише ідея. Частина з якої, до речі, була опублікована в журналі VOG ще у 1970 році. Зокрема, меседж «здавай речі на переробку». Або «будь особливим, виражай індивідуальність наперекір усім табу». Тоді як твір мого підзахисного покликаний рекламувати магазин та адресований споживачам в Україні. Крім того, в Одесі».
H&M vs одеський fashion store: 1 — 0
У підсумку судді одностайно задовольнили вимоги сторони позивача, однак підкреслили недостатнє вираження певних деталей у процесі захисту.
Рішення аудиторії розділилося. Учасники заходу голосували двічі: до представлення сторонами своїх позицій результат був 59 — 12 на користь сторони позивача, тоді як після ігрового судового засідання — 41 — 35 проти сторони захисту.
ІP Ukraine NOW, ч.1: обговорення ІР та інвестицій спільно з представниками влади;
ІP Ukraine NOW, ч.2: антиконтрафактна боротьба;
ІP Ukraine NOW, ч.3. «Корвалол&Dota»: фарма та IP в е-благах.
Асоціація правників України висловлює щиру вдячність партнерам форуму ЮФ AEQUO, ЮК Аrzinger, BakerMcKenzie, Патентно-юридичній агенції «Дубинський і Ошарова», ЮФ Evris, Sportlabs Group, партнерам сесії ЮФ Axon Partners, ЮФ Redcliffe Partners, «Інтелект Груп Україна», а також Європейській Бізнес Асоціації, Американській торгівельній палаті в Україні, інформаційним партнерам FinPost, «Ділова столиця», «Поради юриста», Ліга:Закон, медіа-партнерам АПУ Dead Lawyers Society, Lойер, «Закон і Бізнес», «Юридична Газета», брендовому партнеру Remy Martin, поліграфічному партнеру 2019 Cloud Craft та медіа-партнеру заходу Kiev 24 за сприяння та підтримку в організації заходу!