GR: очікування-2021
КИЇВ — 21 січня 2021 року. Яким стане 2021 для взаємодії влади та суспільства? Які тенденції й очікування? Відповіла на ці питання Ольга Лопушанська, заступниця виконавчої директорки зі зв'язків із органами влади Асоціації правників України, к.ю.н. спеціально для delo.ua.
— Запит суспільства на реальні зміни в країні продовжує залишатися високим. Запит на професійну й ефективну комунікацію органів влади, швидкість реагування на події в Україні та світі, репутація держави на міжнародній арені — всі ці питання були на порядку денному 2020 року і, впевнена, що залишаться там і у 2021, аж доки не будуть вирішені.
У 2020 році Асоціацією правників України було висловлено 20 публічних позицій із питань відновлення антикорупційної реформи, завершення судової реформи, захисту прав людини тощо. З точки зору статистики — це рекордна кількість відкритих заяв для організації. Проте з позиції ефективності роботи влади це свідчить про те, що є над чим працювати.
Долученість до прийняття управлінських рішень
Не можу не згадати про те, що міжнародні організації неодноразово звертали увагу на необхідність взаємодії влади з громадськістю під час розробки законодавчих ініціатив.
На жаль, влада не завжди готова співпрацювати і не завжди є послідовною в межах такої взаємодії із громадянським суспільством.
Реальна залученість членів консультативних органів до підготовки та прийняття рішень влади, проведення консультацій зі стейкхолдерами до ухвалення відповідних рішень повинні бути не виключенням, а нормою роботи органів влади.
Розширення інструментів взаємодії
Не дивлячись на те, що у 2020 році в Україні сталася низка кризових явищ у державно-правовому житті (інституційна криза, криза в судовій владі тощо), були зроблені кроки щодо розширення інструментів взаємодії влади зі стейкхолдерами: затверджено нову редакцію Регламенту уряду, в якому значну увагу приділено консультаціям із громадськістю, у парламенті зареєстровано законопроєкт «Про публічні консультації» (№ 4254), який був підтриманий профільним Комітетом; зроблено чергові спроби врегулювати на законодавчому рівні інститут лобіювання.
Карантинні заходи також вплинули на способи взаємодії влади та громадськості. Частина публічних обговорень перейшла в онлайн-формат. Зокрема, ряд слухань у парламентських комітетах було проведено із застосуванням онлайн-платформ.
Питання удосконалення інструментів взаємодії влади та стейкхолдерів є важливим для ефективної та результативної співпраці.
Зміна підходів до комунікації влади
Комунікація влади — це передовсім обов’язок держави перед громадянами. Ненадання відповіді, відсутність роз’яснень, доступної інформації, упередження, неперевірена інформація, помилки — все це не просто негативно впливає на донесення інформації, а й підриває авторитет влади.
Ситуація з пандемією вкотре продемонструвала важливість конструктивної та своєчасної комунікації.
Вважаю, що підходи до комунікації органів влади повинні змінитися, наповнитися змістом, повагою до людини, її прав і свобод.
Я глибоко переконана, що співпраця влади та громадянського суспільства має бути ефективною. Сподіваюсь, у 2021 році будуть зроблені чергові кроки для цього.