Законодавчі зміни для покращення конкуренції у виробництві електроенергії з відновлюваних джерел енергії
Наприкінці квітня Парламент зареєстрував законопроєкт № 13219 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (далі – Законопроєкт).
Автори Законопроєкту відзначають низьку зацікавленість інвесторів за результатами пілотних аукціонів, проведених у 2024 році, і відповідно потребу в удосконаленні аукціонної моделі підтримки.
До речі, результати аукціонів, проведених уже у 2025 році, сигналізують про те саме.
Втім, Законопроєкт містить зміни, що стосуються не лише аукціонів. Тож, як завжди, читати варто уважно. У цій публікації Назар Чернявський, партнер Sayenko Kharenko, та Наталія Гутаревич, радниця Sayenko Kharenko, проаналізували ключові зміни, запропоновані авторами Законопроєкту.
Зміни до аукціонної моделі підтримки виробників із відновлюваних джерел енергії
Законопроєкт передбачає пряму норму про можливість встановлення додаткових річних квот підтримки в поточному році (коли вже виконується графік аукціонів), з огляду на те, що законодавство вже використовує термін «додаткові річні квоти». Втім, механізм її встановлення так і не деталізований.
Термін, протягом якого проводяться аукціони, продовжено: наразі діє норма, що обмежує строк проведення аукціонів з підтримки відновлюваних джерел енергії (далі – ВДЕ) періодом з 1 липня 2019 року до 31 грудня 2029 року, Законопроєкт пропонує продовжити цей строк до 31 грудня 2034 року.
Законопроєкт зменшує мінімальні частки різних джерел енергії в річній квоті з 10 до 5 відсотків для всієї генерації. Втім, для СЕС з установками зберігання (далі – УЗЕ) і при виконанні низки умов, мінімальна частка квоти становить 10 відсотків. Максимальна цінова пропозиція СЕС з УЗЕ обмежена 12 євроцентами за 1 кВт/год (для СЕС без УЗЕ – максимум становить 8 євроцентів).
Законопроєкт передбачає можливість використання фінансового забезпечення додатково до банківської гарантії, як для участі в аукціоні, так і для виконання договору за результатами аукціону. Фінансовим забезпеченням є перерахування на окремий поточний рахунок гарантованого покупця або рахунок ескроу учасника/переможця аукціону, відкритий ним у будь-якому з банків, визначених гарантованим покупцем.
Сам розмір забезпечення для участі в аукціоні залишається незмінним (5 євро за 1 кВт потужності), а для виконання договору – зменшується з 15 до 10 євро за 1 кВт потужності. Також зменшується розмір забезпечення, якщо строк будівництва і введення об’єкта в експлуатацію за ініціативою переможця аукціону продовжується на 12 місяців: з 30 до 10 євро за 1 кВт потужності.
Передбачені законом граничні строки для будівництва та введення в експлуатацію нових об’єктів згідно із Законопроєктом, також мають включати підключення об’єкта до мереж. Ці строки наразі становлять 18 місяців після укладення договору за результатами аукціону – для СЕС, і 36 місяців – для іншої генерації. Втім, для іншої генерації (крім СЕС) пропонується продовжити цей строк до 42 місяців, якщо відповідний договір укладений протягом дії військового стану.
Законопроєкт пропонує скасувати вимогу про надання документів про право на земельну ділянку/об’єкт нерухомості для будівництва об’єктів електроенергетики протягом шести місяців від дати укладення договору за результатами аукціону. Тож, згідно з Законопроєктом, переможець аукціону має надати документи про приєднання (договір про приєднання або про бронювання потужності) протягом 12 місяців після укладення договору. Якщо надано договір про бронювання – до закінчення строку його дії необхідно надати договір про приєднання.
Законопроєкт допускає різницю до 10 відсотків між договірною і фактичною потужністю об’єкта під час його будівництва.
Законопроєкт встановлює часове і строкове обмеження обов’язку Гарантованого покупця купувати електроенергію за результатами аукціону за механізм ринкової премії (застосовується до будь-якої генерації). Тобто механізм стимулювання має застосовуватися лише у період з 04:00 до 23:00 год із 01 квітня до 31 жовтня та з 06:00 до 21:00 з 01 листопада до 31 березня (крім електричної енергії, відпущеної з УЗЕ в складі такого об’єкта). Водночас варто також зважати, що Уряд для певного аукціону може додатково визначити денні часові інтервали генерації для підтримки. Таке ж обмеження пропонується поширити на генерацію, яка перейшла із «зеленого» тарифу на механізм ринкової премії. Аналогічне часове і строкове обмеження пропонується застосовувати й до обов’язку Гарантованого покупця купувати електричну енергію за «зеленим» тарифом у СЕС.
Двосторонні контракти на різницю (коли різницю між індикативною ринковою ціною і аукціонною ціною має сплачувати переможець аукціону Гарантованому покупцю) відтерміновано. Тепер ця норма буде поширюватися на аукціони, проведені після 31 грудня 2029 року.
Гарантії походження
Пропонується обмежити строк погашення гарантій походження 12 місяцями (замість 18).
Для цілей розкриття інформації споживачам про джерела енергії в загальній структурі балансу електричної енергії, придбаної електропостачальником та виробленої на їхніх власних генеруючих установках, використовується залишковий енергетичний мікс (Residual Energy Mix). Втім, значення цього терміну Законопроєкт не встановлює. НКРЕКП має розраховувати відповідно до затвердженої нею методики та щорічно публікувати залишковий енергетичний мікс.
Законопроєкт також уточнює, що НКРЕКП має право відмовити у визнанні іноземних гарантій походження лише за наявності обґрунтованих сумнівів щодо їхньої достовірності, надійності або правдивості.
Приєднання
Нещодавно запроваджений механізм приєднання в одній точці електроустановок із будь-яких джерел, в тому числі і УЗЕ (механізм «cable pooling») пропонується обмежити для установок, що отримують стимулювання від держави, якщо таке приєднання призводить до збільшення встановленої потужності об’єктів/черг або якщо порушуються вимоги Кодексу комерційного обліку.
Також на початку року було виведено з-під дії механізму прямої лінії моделі, у яких виробники ВДЕ забезпечують споживання власних електроустановок та електроустановками пов’язаних осіб. Ключовою для цієї моделі є вимога, щоб електроустановки споживання розташовувалися на одній земельній ділянці з генерацією або на суміжних з нею ділянках. Законопроєкт пропонує виняток для виробництва електричної енергії з біомаси та біогазу. У такому випадку під виняток підпадають також електроустановки споживання, що розташовані на земельних ділянках, відмежованих від генерації земельними ділянками пов’язаних осіб та ділянками, на яких розташовані лінійні споруди (залізниці, автомобільні та інші дороги, трубопроводи, лінії електронних комунікаційних мереж, лінії електропередачі та ін.).
Висновки
Законопроєкт пропонує інструменти для підвищення інтересу інвесторів до аукціонного механізму стимулювання виробництва з ВДЕ. Втім, запропоновані також нові обмежуючі запобіжники щодо часових обмежень підтримки. Також Законопроєкт дорегульовує інструмент гарантій походження з метою інтеграції реєстру гарантій походження електричної енергії з ВДЕ України з реєстрами країн Енергетичного Співтовариства та Європейського Союзу.
У разі виникнення додаткових запитань звертайтеся, будь ласка, до експертів Sayenko Kharenko.
Інформація, що міститься в цьому документі, призначена виключно для інформаційних цілей, не є юридичним або іншим професійним висновком і не може замінити конкретний професійний висновок з урахуванням конкретних обставин.
Теги: новини партнерів, Sayenko Kharenko