Телеком, мобільний зв’язок та інтернет у період воєнного стану в Україні

Сучасні війни розширили напрями ведення бойових дій, де цифровий простір став важливим місцем протистояння, у якому ведеться боротьба за свідомість та сприйняття. У зв’язку з цим, підтримання стабільного зв’язку для надання достовірної та актуальної інформації, а також захист населення від дезінформації є важливим чинником.

У цьому матеріалі юристи Sayenko Kharenko пропонують стислий огляд поточної ситуації у сфері комунікацій:

  • Від початку вторгнення Росії чи не найбільша кількість фейків стосується саме забезпечення зв’язку. Один з найбільш поширюваних – відключення чи блокування мобільного зв’язку та інтернету. Ще зранку 24 лютого 2022 року Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України («Держспецзв’язку»повідомляла про дезінформацію у цьому напрямі. Схожі повідомлення з’являються досить часто; проте кожного разу таку інформацію спростовуютьМобільні оператори запевнили, що гнучкість мережі, кіберзахист та інші елементи даватимуть змогу підтримувати зв’язок навіть за воєнних дій.
  • У соціальних мережах повідомлялося щодо можливої заглушки зв’язку російськими окупантами у прифронтовій зоні. Проте, і цю інформацію було спростовано.
  • Обмеження щодо зв’язку можуть запроваджуватися Кабінетом Міністрів України. Проте такий варіант є малоймовірним, адже це може бути підставою для паніки серед населення. Маломасштабне відключення зв’язку можливе для операцій із боротьби з диверсійно-розвідувальних групами, кажуть в Службі безпеки України.
  • Представники телеком операторів повідомляють, що однією з головних проблем може стати енергопостачання та пошкодження об’єктів мережі. У зв’язку з великою кількістю децентралізованої комерційної телеком інфраструктури, розмір таких пошкоджень має бути значним, щоб спричинити серйозні перебої. 2 березня 2022 року один із найбільших мобільних операторів Kyivstar повідомляв про виведення з ладу майже 500 базових станцій, проте оператору вдається відновлювати об’єкти мережі. Хоч на сьогодні об’єкти критичної інформаційної структури не зазнали значних ушкоджень, проблеми зі зв’язком спостерігаються у місцях активних бойових дій.
  • Національні мобільні оператори Kyivstar, lifecell та Vodafone надають підтримку своїм абонентам. Зокрема, вони зробили доступ до своїх послуг вільнішим, зокрема надається можливість спілкуватися без поповнення рахунку чи відстрочка платежів. Щодо деяких мобільних операторів також повідомлялося про безкоштовний роумінг на території Угорщини, Румунії та Молдови, Польщі, та Словаччини.
  • Водночас, мобільні оператори заблокували доступ до мобільного зв’язку для абонентів Російської Федерації та Республіки Білорусь. 3 березня 2022 року Держспецзв’язку також повідомили, що вихідні дзвінки на російські та білоруські операторів заблоковані, а активація нових придбаних SIM-карток обмежена.
  • 7 березня 2022 року Держспецзв’язку повідомила про запуск в Україні тестування національного роумінгу. Це дасть змогу перемикатися між операторами: якщо мережа оператора зникла, можна скористатися іншою. Спочатку національний роумінг увімкнуть у зоні бойових дій (Харківська, Херсонська, Сумська, Полтавська, Дніпропетровська, Запорізька, Донецька, Луганська, Кіровоградська, Миколаївська області). Потім — у Чернігівській, Житомирській, Черкаській та Вінницькій областях, і згодом по всій території України. Тестовий національний роумінг запускають оператори Vodafone, Київстар та lifecell спільно з Держспецзв’язку, Міністерством цифрової трансформації, та іншими профільними державними органами.
  • Альтернативою у разі відключення інтернету розглядався також супутниковий зв’язок. Зокрема, Ілон Маск передав станції для супутникового інтернету Starlink, які не потребують традиційної мережевої інфраструктури для з’єднання. Планово, це має покращити доступ до інтернету у місцях, які залишилися без зв’язку. Проте, поки що незрозуміло, чи така акція матиме реальний вплив на ситуацію в країні у найближчій перспективі. Достеменно не відомо, скільки станцій було передано та де і як вони будуть встановлені. Додатково, виникають питання і щодо живлення поставлених станцій та ціни доступу до сервісу. Наразі допомога від Маска може слугувати більш довгостроковою перспективою для розвитку телеком інфраструктури в Україні.

У вас є цікава ідея заходу?