Про реалізацію окремих елементів права на справедливий суд під час розгляду судами кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів

У період проведення чергового етапу проєкту «Моніторинг судових проваджень у справах про воєнні злочини: версія 2.0» монітори проєкту (команда близько з 20 учасників) відвідують судові засідання, спостерігають судовий розгляд кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів та фіксують відповідну інформацію. Географія такого моніторингу охоплює всю територію України. Діапазон такого моніторингу охоплює всі складові права на справедливий суд (доступність правосуддя, публічний розгляд справи судом, незалежний та безсторонній суд, розгляд справи упродовж розумного строку, право на захист, рівність учасників судового процесу, змагальність сторін тощо), а також суміжні права людини та основоположні свободи (заборона катування; право на свободу та особисту недоторканність тощо).

В подальшому ця інформація аналізується експертами на предмет дотримання судами, сторонами та іншими учасниками кримінального провадження міжнародних вимог, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права тощо. Проведений аналіз ілюструється відповідними аналітичними та статистичними даними.

Так, за результатами проведеного моніторингу у перші місяці проєкту можна констатувати наступне.

  • Передусім про доступність правосуддя щодо розгляду кримінальних проваджень про воєнні злочини.

«Тут зауважимо про інформаційну та фізичну доступність», — підкреслює Ольга Саленко, національна експертка Проєкту.

Щодо інформаційної доступності. Здебільшого інформація про розгляд кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів та результати такого розгляду є загальнодоступною та відображена на відповідних інформаційних ресурсах (вебсайт «Судова влада України», сайти окремих судів, Єдиний державний реєстр судових рішень, дошки оголошень в приміщенні суду, інформаційні демо-екрани тощо). Водночас є випадки, коли інформація недоступна або відображена фрагментарно на відповідних вебресурсах. Також слід звернути увагу, що в окремих судах, для прикладу міста Одеси, міста Києва та Київської області, відсутні розклади судових засідань доступні для відвідувачів. Окремо зауважимо, що збір і опрацювання інформації про відповідні судові провадження відбувається в ручному режимі. Пошук і оновлення такої інформації з різних інформаційних джерел є ресурсовитратною частиною проєкту.

Стосовно фізичної доступності. Загалом монітори та експерти проєкту мають необхідний доступ до судового розгляду відповідних кримінальних проваджень. Монітори часто фіксують присутність на судових засіданнях представників інших міжнародних та національних організацій, а також представників засобів масової інформації тощо. Водночас є випадки, які або презюмують можливі обмеження права на доступ до суду, або ускладнюють доступ громадськості до судових засідань. Для прикладу, в Херсонському міському суді Херсонської області на час воєнного стану припинено проведення особистого прийому громадян. Проте наразі доступ монітора до судового розгляду кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів у цьому суді не обмежується. В окремому суді міста Києва зафіксовано випадки, де служба судової охорони, секретар судового засідання, суддя детально цікавляться підставами, методологією та процедурою моніторингу. Монітора було допущено до судового засідання лише після пред’явлення листа-підтримки від Верховного Суду.

  • Про гласність та відкритість судового розгляду кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів зауважимо.

У більшості випадків судовий розгляд кримінальних проваджень про воєнні злочини здійснюється відкрито. Є поодинокі випадки закритого судового розгляду відповідних кримінальних проваджень. 

Зазвичай суди сприяють участі громадськості (моніторам проєкту, представникам інших громадських організацій) та засобам масової інформації у судовому розгляді кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів. Як правило суди не встановлюють обмежень стосовно фото та відеозйомки. Водночас є випадки, коли суд: і) відмовив у проведенні трансляції судового засідання у зв’язку з тим, що судовий розгляд відбувається поблизу країни агресора, проте дозволив представнику засобу масової інформації перебувати в залі суду; іі) встановив обмеження щодо зйомки захисників та потерпілих (вони були проти цього), проте дозволив зйомку суду та прокурора.

  • У перші місяці другої фази моніторингу не зафіксовано фактів, які б свідчили про порушення права на незалежний та безсторонній суд. Суд виглядає об’єктивним та неупередженим. Не було виявлено випадків порушення принципів рівності та змагальності сторін, презумпції невинуватості тощо.
  • Стосовно розгляду відповідних кримінальних проваджень упродовж розумного строку звертаємо увагу на такі проміжні коментарі.

Зазвичай суд сприяє розумній тривалості розгляду відповідних кримінальних проваджень та вживає заходів для забезпечення ефективного судового розгляду. В окремих випадках монітори позитивно зауважили про відсутність надмірного формалізму, що сприяє ефективності процесу тощо.

Водночас спостерігаються як поодинокі полярні випадки, коли поведінка / рішення суду, ймовірно, матимуть негативний вплив на розумність строку розгляду справи судом, так і констатовано системні явища, які можуть формувати тенденцію до протилежного. Поміж іншого це: і) зростання навантаження на окремі суди, зокрема щодо розгляду кримінальних проваджень за статтею 438 КК України; іі) систематичне перенесення судових засідань, зокрема через відсутність сторін та інших учасників кримінального провадження, систематичну заміну захисників, тривалі повітряні тривоги, перебування судді у нарадчій кімнаті по іншій справі, у відпустці, на лікарняному тощо.

  • Про гарантування та забезпечення права на захист зауважимо.

Підпунктом «с» пункту 3 статті 6 Конвенції гарантовано «правову допомогу», а не «призначення захисника». Обов’язок держави не може обмежуватися лише призначенням захисника. Забезпечення права на захист – це ефективна, реальна та практична правова допомога. Моніторинг судового розгляду кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів свідчить про наявність системних недоліків у забезпеченні цього права.

  • Окремої уваги потребує порядок розгляд кримінальних проваджень про воєнні злочини in absentia.

Так, основна частина таких кримінальних проваджень розглядається у спеціальному судовому провадженні за відсутності обвинуваченого. Саме по собі право бути присутнім на суді над самим собою не є абсолютним, а заочне кримінальне провадження не є незаконним втручанням у право на справедливий суд. Водночас необхідним є дотримання стандартів справедливого суду та забезпечення відповідних гарантій (належне повідомлення про обвинувачення, забезпечення права на ефективний захист, гарантування права на повторний судовий розгляд у разі неналежного повідомлення та незабезпечення присутності обвинуваченого).

У контексті наведеного звертаємо увагу, що у процесі моніторингу зафіксовано, що виклики в кримінальних провадженнях про воєнні злочини здійснюються шляхом публікації повістки про виклик в газеті «Урядовий курʼєр» та на сайті Офісу Генерального прокурора мовою, яку розуміють обвинувачені. Зважаючи на те, що останні, ймовірно, не мають доступу до українських офіційних інтернет порталів, належність такого повідомлення є сумнівною. Водночас зауважимо, що є випадки, коли органи державної влади вживають інших заходів як щодо встановлення місцезнаходження обвинуваченого (звернення до Координаційного штабу з питань поводження із військовополоненими щодо перебування обвинуваченого в полоні чи ліквідації силами оборони України, пошук через російські соціальні мережі тощо), так і стосовно повідомлення обвинуваченого про судовий розгляд (направлення електронного повідомлення (повістки) на офіційну електронну адресу федеральної служба безпеки російської федерації, направлення електронного повідомлення (повістки) на електронну адресу обвинуваченого).

Також у процесі моніторингу зафіксовано такі поодинокі недоліки.

  • Є випадки розгляду кримінальних проваджень про воєнні злочини не в в залі судового засідання, а в кабінеті судді.
  • У залі судових засідань в приміщені Бородянського районного суду Київської області відсутня ізольована камера для перебування обвинуваченого, що спричинено переїздом суду до нової будівлі через знищення попереднього приміщення російською ракетою. Такі обставини зумовлюють розгляд кримінальних проваджень в режимі відеоконференцій із підозрюваними / обвинуваченими.
  • І наостанок – наразі немає жодного виправдувального вироку за результатами розгляду кримінальних проваджень про воєнні злочини.

Розгорнутий огляд наведених конститутивних елементів права на справедливий суд читайте в наступних публікаціях.

____

Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках проекту «Права людини в дії», який виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID або Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.

Американський народ, через USAID, надає економічну та гуманітарну допомогу по всьому світу понад 55 років. В Україні допомога USAID надається у таких сферах як: економічний розвиток, демократія та управління, охорона здоров’я і соціальний сектор. Починаючи з 1992 р., Агентство США з міжнародного розвитку надало Україні технічну та гуманітарну допомогу на суму 1,8 мільярда доларів.

Детальнішу інформацію про програми USAID в Україні можна отримати на офіційному вебсайті USAID https://www.usaid.gov/ukraine та сторінці у Facebook https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

У вас є цікава ідея заходу?