Президентка АПУ Анна Огренчук: Світова система безпеки виявилася неспроможною запобігти і зупинити найбільшу війну в Європі з 1945 року, і однією з причин є безкарність рф за звірства, вчинені під час попередніх конфліктів протягом останніх 30 років
За 6 місяців повномасштабної збройної агресії проти України Росія порушила ВСІ норми міжнародного гуманітарного та кримінального права, що класифіковані як воєнні злочини, злочини проти людяності, геноцид та агресія. За даними Офісу Генерального прокурора, з 24 лютого зареєстровано та розслідується понад 30 тис злочинів щодо порушення законів та звичаїв війни.
«Світова система безпеки виявилася безсилою і неспроможною запобігти і зупинити найбільшу війну в Європі за часів II Світової війни. Однією з причин є те, що РФ так і не відповіла за звірства, вчинені під час попередніх конфліктів протягом останніх 30 років, починаючи з Чечні, Грузії, Сирії і закінчуючи окупацією Криму та частини Донецької і Луганської областей в 2014 році. Тепер це останній шанс довести, що існуючий правопорядок і міжнародне правосуддя життєздатні»,- заявила Президентка Асоціації правників України Анна Огренчук під час виступу на 14-му щорічному круглому столі з міжнародного права Chautauqua institution «Протистояння агресії: від Нюрнберга до Києва», який проходив 28-30 серпня 2022 року у Чотокві, США.
Це впливовий майданчик для прокурорів, експертів з міжнародного гуманітарного права та правозахисників. Зокрема, у конференції взяли участь прокурори Спецтрибуналу по Лівану Norman Farrell, Спецсуду щодо Сьєрра-Леоне та так званого «залишкового» суду Stephen Rapp, James Johnson та Brenda Hollis, яка із Andrew Cayley та Robert Petit представляла обвинувачення і у Надзвичайних палатах у судах Камбоджі, а також прокурор Міжнародного залишкового механізму для кримінального трибуналу щодо колишньої Югославії Mathias Marcussen. Вони домоглися засудження президента Ліберії Чарльза Тейлора за воєнні злочини та злочини проти людяності, лідерів червоних кхмерів за геноцид у Камбоджі, керівників югославської системи держбезпеки.
Цьогорічний круглий стіл очолювала Фату Бенсуда, Прокурор Міжнародного кримінального суду у 2012-2021 роках. За її каденції Офіс Прокурора МКС відкрив попереднє розслідування щодо ситуації в Україні і у 2020 році заявив про його завершення, визнавши наявність воєнних злочинів на території тимчасово окупованого Криму та частини Донбасу. Повноцінне розслідування було відкрито вже нинішнім Прокурором МКС Карімом Ханом у березні після повномасштабного вторгнення рф в Україну.
Як зазначила Анна Огренчук, Міжнародний кримінальний суд є ключовою інституцією для кваліфікації дій вищого військово-політичного керівництва та російських військових за вчинення воєнних злочинів та злочинів проти людяності. Взаємодія МКС, правоохоронних органів і органів правосуддя України є безпрецедентною, адже слідчі Міжнародного кримінального суду, а їх в Україні працює понад 40, мають безпосередній доступ до місць злочину, що чи не вперше відбувається в історії МКС в умовах триваючих бойових дій. «Але все ще існують певні ризики та недоліки, що мають бути усунені. Зокрема, Україна має ратифікувати Римський статут та імплементувати МГП в національне законодавство. Залучення професійної юридичної спільноти та громадянського суспільства підвищить ефективність загального реагування системи правосуддя України на виклики війни. Як зазначає ЄСПЛ у ряді своїх рішень, «відкладене правосуддя означає відмову в правосудді». У цьому випадку кричущого та цинічного порушення міжнародного права прискорене судове провадження є надзвичайно важливим. Ордери на арешт позбавили б президента путіна його підтримки та завадили б подальшій масовій мобілізації військовослужбовців», - додала Анна Огренчук.
АПУ разом із міжнародною спільнотою, зокрема, NYSBA, IBA, ABA, GAN, з перших днів повномасштабної війни консолідували позицію української та міжнародної юридичної спільноти щодо правових механізмів для покарання винних та повного відшкодування всіх збитків, заподіяних рф Україні, громадянам та бізнесу. Так, наразі Україна задіяла більшість наявних правових механізмів, що міжнародне право передбачає для припинення збройної агресії з боку рф. Мова йде про рішення ООН, ЄСПЛ, Міжнародного суду ООН, введення санкцій, чого виявилось недостатнім, адже бойові дії тривають. Тому АПУ в черговий раз закликала підсилити санкційний режим до повної економічній ізоляції рф і запровадження нафтогазового ембарго, а також актуалізувати питання призупиненення членства росії в ООН та позбавлення членства в Раді безпеки.
«ООН, як гарант миру, має нарешті виконати свої обов’язки щодо «припинення актів агресії та інших порушень миру», як зазначено в Статуті. В іншому випадку, ми повинні працювати разом над створенням нової, прозорої та справжньої структури правил та інституцій для захисту миру», - наголосила Президентка АПУ.
Крім того, обов’язок юристів, адвокатів, прокурорів забезпечити якнайшвидше притягнення до відповідальності всіх високопосадовців рф, які розв’язали повномасштабну війну, а також військове командування та військовослужбовців, які є виконавцями злочинних наказів та учасниками воєнних злочинів на території України.
Як зазначила на конференції посол з особливих доручень у справах глобального кримінального правосуддя Державного департаменту США Beth Van Sghaack, найсильніша зброя путіна – час. Саме тому міжнародна система правосуддя має діяти негайно, а для цього є політична воля та готовність.
«Нам потрібно відновити верховенство права. Це найменше, що ми можемо зробити для наступного покоління», - додав посол Hans Corell, який в 1994-2004 роках обіймав посаду заступника Генерального секретаря з юридичних питань та юрисконсульта ООН, а також був ідеологом та автором міжнародних кримінальних трибуналів.
Саме тому Україна наполягає на створенні Спеціального трибуналу за злочин агресії, де перед воєнним судом відповідатимуть безпосередньо вище військово-політичне керівництво рф. «Незалежно від того, яка платформа стане основою для створення Трибуналу, одне можна сказати напевно – злочин агресії має бути переслідуваний. Інакше ми створимо прецедент із потенційними наслідками для наступних поколінь», - вважає Анна Огренчук.
За підсумками круглого столу була ухвалена резолюція, що передбачає рекомендації з удосконалення та оновлення міжнародної системи кримінального правосуддя для більш оперативного та ефективного реагування на злочини. У комюніке йдеться про можливість створення нових інституцій на національному або регіональному рівнях, в тому числі про змішані трибунали або міжнародні національні суди. Крім того, держави мають розпочати переговорний процес та ухвалення договору про злочини проти людяності, на кшталт Женевських конвенцій 1949 року, що передбачають заборону воєнних злочинів. Кримінальне переслідування має поєднуватися з іншими механізмами права перехідного періоду.
Крім того, нарешті має бути усунена юрисдикційна прогалина щодо притягнення до відповідальності за злочин агресії, який є найвищим міжнародним злочином, а воєнні злочини, злочини проти людяності та геноцид - є похідними від нього.
Існує нагальна потреба щодо створення компетентного міжнародного трибуналу з відповідною юрисдикцією для переслідування тих, хто несе найбільшу відповідальність за злочини агресії проти народу України.
Також має бути переглянуті правові та практичні норми щодо найманства та дій незаконних збройних формувань, а міжнародне право узаконити такі нові злочини, як екоцид та кібернапади.