Микола Гусак: Закон – це інструмент, який має служити добру і справедливості

З нагоди 20-річчя Асоціації правників України ми поспілкувалися ще з одним «батьком-засновником» АПУ Миколою Гусаком.

Микола Борисович – суддя Верховного Суду у відставці, член Піклувальної ради АПУ, лауреат Почесної відзнаки АПУ «За честь та професійну гідність» 2021 року. Він був у числі перших двадцяти членів АПУ, які долучилися до організації у 2002 році. Впродовж всього періоду розвитку Асоціації Микола Гусак відігравав важливу роль у її роботі. Він був одним із перших представників судової влади, які брали участь у заходах АПУ та вели відвертий діалог з правниками.

Чому і навіщо було важливо об’єднати правників?

Необхідність розбудови правової держави, що задекларовано у Конституції України, вимагала об‘єднання зусиль правників усіх юридичних цехів.
Тобто створення АПУ переслідувало більш глибинну мету, ніж об‘єднання учасників судових процесів в одній структурі. Вплив будь-яких професійних об‘єднань, зокрема й Асоціації праників України, вимірюється обсягом зробленого, досягнутого на шляху реалізації мети створення, коефіцієнтом корисності дій від діяльності. Об’єм зробленого АПУ, дієвість проєктів є переконливим фактором у її впливовості та органічній необхідності існування в Україні!

Війна, як це не дивно, наблизила нас до вступу в ЄС. Але для цього нам необхідно відповідати його критеріям, зокрема, у сфері правосуддя. Якою ви бачите, зокрема, судову реформу в Україні?

Можливо, я скажу непопулярну річ, але, на мій погляд, в сфері судової реформи в Україні було вже зроблено дуже багато. У силу низки причин і об’єктивного, і суб’єктивного характеру цього виявилося недостатньо, але, як мінімум, основні законодавчі підвалини для докорінних зрушень закладені. Це, насамперед, конкурсна процедура добору суддів і відповідальність за дисциплінарні проступки суддів, прогресивне процесуальне законодавство. Позитивні зрушення у сфері правозастосування насправді також є, просто негатив суспільство схильне помічати краще, ніж позитив. Це природньо.

Якщо вести мову про подальші кроки у судовій реформі, на мій погляд, вони мають бути пов’язані з удосконаленням механізмів формування органів суддівського врядування. Якщо йдеться про з’їзди - суддів, науковців, адвокатів, прокурорів, я не бачу жодних перешкод, щоб на цих з’їздах представників обирали таємним голосуванням, із застосуванням електронних механізмів, напряму всі представники відповідних професій. Такий механізм призначення членів ВРП та ВККС призведе до найголовнішого – підвищення ступеню незалежності обраних членів. Вони не будуть зобов’язані своїм обранням керівництву судів, органів адвокатського врядування, навчальних закладів та прокуратури. Зі свого досвіду роботи у ВРП скажу, що це дуже важливо. На жаль, дуже часто прийняти справедливе та раціональне рішення членам органів суддівського врядування заважають «зобов’язання», що вони мають перед тими, хто підтримав їх призначення, в особі керівництва відповідних структур.

Які ще зміни та реформи варто провести, аби з війни ми вийшли не тільки переможцями, але й громадянами нової країни?

Мені здається, що основні зміни вже відбуваються – у нашій ментальності. Війна навчила багатьох наших громадян звертати увагу більше на зміст, а не на форму, якою насправді можна і потрібно пожертвувати для того, щоб досягти суспільно корисного справедливого результату. Закон – це інструмент, який має служити добру і справедливості, а не якийсь ідол.

Розуміння цього дозволить нам досягти вагомих зрушень у всіх сферах нашого життя: у захисті прав і свобод людини, зміцненні обороноздатності,  дерегуляції бізнесу та створення умов для його розвитку тощо.

Чи можна реально засудити путіна та інших представників рф за їх дії в Україні? За яким сценарієм це може відбутися?

Звичайно, це можливо, і сценаріїв декілька. Це, насамперед, переслідування в рамках національного законодавства України – за злочин агресії (ст.437 ККУ), порушення законів та звичаїв війни (ст.438 ККУ), геноцид (ст. 442 ККУ). На сьогодні вже є декілька винесених судами України вироків за ст.438 ККУ за вчинення воєнних злочинів. Поки що стосовно солдат і сержантів. Проте, впевнений, цей перелік буде в майбутньому істотно поповнюватися. На жаль, вищі посадові особи іноземних держав користуються функціональним імунітетом від кримінального переслідування у судах інших держав, тому виключно національними процедурами не обійтися.

Другий шлях – це переслідування в рамках процедур, передбачених Римським статутом через Міжнародний кримінальний суд. Хоча Україна не ратифікувала статут, що, як на мене, є очевидною помилкою, проте визнала юрисдикцію суду на своїй території. Прокурори МКС вже діють в Україні, перспективи потрапити до МКС мають винні у найбільш кричущих і резонансних воєнних злочинах. Думаю, мова може йти про ракетні удари по вокзалу у Краматорську, по цивільним кварталам Вінниці, події у Бучі, Ірпені, Гостомелі, Бородянці, Ізюмі. Втім, специфіка МКС не дозволяє масове переслідування воєнних злочинців через цей орган – надто обмеженою є його інституційна спроможність.

Третій шлях – це створення Міжнародного спеціального трибуналу, який повинен був би зайнятися злочином агресії. На жаль, в силу певних формальних причин цим злочином не зможе зайнятися МКС. Водночас, злочин агресії, вчинений керівництвом путінської росії, підриває самі основи світового правопорядку. І було б правильно, більш того, вкрай необхідно, дати йому належну правову оцінку саме на міжнародному рівні.

Висловлю свою думку і щодо геноциду. Конструкція цього злочину передбачає спеціальний мотив – знищення, в даному випадку, українського народу. Вину в таких злочинах дуже важко зазвичай доводити, тому багато правників висловлюють сумнів у можливості переслідування путіна і його поплічників саме за геноцид. Я такого скепсису не поділяю. Керівники росії вже зробили і сказали достатньо до того, щоб довести, що метою так званої «спеціальної військової операції» є саме знищення українського народу: і фізичне, і духовне, нашої мови, культури, ідентичності. Знищення українців, як явища.

Я впевнений, що ми побачимо і вироки судів України, і вироки МКС, і можливо, вироки Спецтрибуналу. Вироки обвинувальні.

Зрозуміло, що завжди залишатиметься питання їх виконання. Така можливість наразі обмежена. Але я вірю, що правосуддя рано чи пізно наздожене винних. Історія має чимало прикладів.

Які виклики стоять перед АПУ на найближчі 20 років? 

АПУ і далі має виконувати функцію громадського контролю за органами державної влади, реагувати на явні порушення Конституції, законів з боку представників законодавчої, виконавчої, судової гілок влади. Водночас, і мати реакцію на випадки порушення незалежності суддів, втручання в їх діяльність, неетичну поведінку зі сторони учасників процесу стосовно суду, суддів,  обговорювати резонансну судову практику, брати участь в експертній оцінці  законопроєктів і звертатися до суб‘єктів законодавчої ініціативи з метою прийняття законів, що покращують стан правового регулювання. АПУ з цим вдало справляється всі ці 20 років. Не маю жодних сумнівів, що і надалі так буде, адже у нас усіх попереду ще багато роботи. 

У вас є цікава ідея заходу?

Сайт використовує cookies та інші технології для того, щоб ми могли запам’ятовувати Ваші вподобання та дізнаватись, як саме Ви використовуєте наш сайт. Обробка вказаних даних відбувається відповідно до Положення про обробку та захист персональних даних Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України», з яким можна ознайомитися за посиланням.
Натискаючи «ТАК», Ви надаєте згоду на використання cookies та інших технологій під час відвідування нашого сайту.
ТАК