Експертна думка. Уряд Канади збирається конфіскувати російський літак: як це відбуватиметься
Під час візиту до Києва 10 червня цього року прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо пообіцяв передати Україні російський транспортний літак «Ан-124», затриманий минулого року в Канаді в аеропорту Торонто. Це може стати першим вагомим успіхом спеціального механізму конфіскації активів РФ через агресію проти України. Андре Дюроше, канадський адвокат, партнер Fasken (Монреаль), у своїй публікації для Центру Дністрянського та Асоціації правників України аналізує, як працює цей конфіскаційний механізм і як відбуватиметься конфіскація «Ан-124».
Літак «Ан-124», що належить російській авіакомпанії «Волга-Днєпр», перебуває в міжнародному аеропорту Торонто «Пірсон» з лютого 2022 року, коли уряд Канади закрив повітряний простір країни для російських літаків у відповідь на вторгнення в Україну.
Закон «Про спеціальні економічні заходи» та правила про спеціальні економічні заходи щодо Росії
Відповідно до Закону «Про спеціальні економічні заходи», уряд Канади може вживати «економічних заходів» проти певних осіб — як фізичних, так і юридичних, — якщо міжнародні організації держав, членом яких є Канада, закликають своїх членів зробити це, або в разі серйозних порушень міжнародного миру та безпеки чи грубих і систематичних порушень прав людини в іншій державі.
Уряд Канади визначив, що вторгнення Росії в Україну підпадає під ці критерії, і в результаті прийняв правила про спеціальні економічні заходи щодо РФ.
Окрім того, Закон наділяє уряд Канади повноваженнями видавати накази про арешт чи блокування будь-якої власності, що перебуває в Канаді і власником якої є будь-яка особа в іншій державі або громадянин цієї держави, який зазвичай не проживає в Канаді. Ці положення поширюються також і на власність, яка перебуває у володінні чи під прямим контролем таких осіб.
Правила передбачають перелік «визначених осіб», які перебувають на території Росії або є громадянами Російської Федерації чи політичного суб’єкта Російської Федерації.
Список включає три додатки, і для наших цілей цікавим є Додаток 1 «Особи», Частина 2, «Компанії» — «Серйозне порушення міжнародного миру та безпеки».
Пункти 347 і 348 у ньому включають групу «Волга-Днєпр» і авіакомпанію «Волга-Днєпр» (на фюзеляжі згаданого літака «Антонов» є напис «Волга-Днєпр»).
Цей Закон надає уряду повноваження обмежувати або забороняти діяльність, яка здійснюється в Канаді чи за її межами, щодо іноземної держави.
До переліку заборонених видів діяльності входить «приземлення або політ над Канадою літака, зареєстрованого в цій іноземній державі або використовуваного чи зафрахтованого, повністю або частково, від імені або на користь цієї іноземної держави або будь-якої особи в цій іноземній державі».
Зміни до Закону «Про спеціальні економічні заходи»: Наказ про конфіскацію
Нещодавно парламент Канади вніс поправки до Закону «Про спеціальні економічні заходи», які надають судам повноваження видавати «накази про конфіскацію», щоб чинні повноваження щодо застосування економічних заходів були більш дієвими та жорсткими. Згідно з цими новими положеннями, міністр закордонних справ може подати заяву до судді вищого суду, у юрисдикції якого перебуває майно (у нашому випадку — Вищого суду Онтаріо), з проханням конфіскувати це майно іменем Його Величності.
Суддя видає такий наказ про конфіскацію, якщо на підставі наданих доказів встановлює, що майно, описане в наказі про арешт, підпадає під дію цього Закону і належить особі, згаданій у цьому наказі, або ж перебуває у володінні або контролюється, прямо чи опосередковано, цією особою.
Таким чином, достатньо продемонструвати, що майно, про яке йдеться, є літаком «Антонов», який приземлився в аеропорту, і що літак належить авіакомпанії «Волга-Днєпр».
Перш ніж видати наказ про конфіскацію, суддя повинен вимагати, щоб було надіслано повідомлення будь-якій особі, яка, на думку суду, має інтерес або право на майно, і суд може заслухати будь-яку таку особу.
Повідомлення має бути надано у спосіб, який вказує суд, або ж який передбачений в регламенті суду.
У повідомленні також має бути зазначено період, який суд вважає розумним або який може бути встановлений у правилах суду, протягом якого особа може до винесення наказу про конфіскацію подати заяву до суду, відстоюючи свій інтерес або право власності.
Інші особи, окрім підсанкційних, які претендують на майно, що конфіскується іменем Його Величності, можуть протягом 30 днів після дня, коли майно було конфісковане, звернутися до судді з проханням видати наказ, у якому визнати, що конфіскація зачіпає їхні права й інтереси і не повинна застосовуватися щодо них, а також характер і обсяг таких інтересів або прав і просити суд наказати міністру закордонних справ виплатити на їхню користь суму, що дорівнює вартості їхніх інтересів або прав.
Наказ про конфіскацію майна, що перебуває в Канаді (авіакомпанія «Волга-Днєпр» або група «Волга- Днєпр»)
8 червня 2023 року канадський уряд видав наказ про арешт майна, розташованого в Канаді (авіакомпанії «Волга-Днєпр» або групи «Волга-Днєпр»), що стало першим кроком у вирішенні проблеми, кульмінацією якої має стати конфіскація активів. Наступним кроком, як згадувалося раніше, є звернення міністра закордонних справ до суду щодо винесення наказу про конфіскацію.
Пресреліз Мелані Жолі, міністра закордонних справ Канади
10 червня 2023 року міністр закордонних справ опублікувала пресреліз, в якому говориться, що уряд Канади наказав арештувати літак «Антонов», який приземлився в міжнародному аеропорту Торонто «Пірсон», і якщо активи будуть конфісковані на користь Корони, то уряд «співпрацюватиме з урядом України над варіантами використання цього активу для компенсації жертвам порушень прав людини, відновлення міжнародного миру та безпеки або відбудови України».
Канада запустила процес конфіскації літака, але ще не всі належні кроки зроблені. Уряд Канади, діючи на основі нещодавніх поправок до Закону «Про спеціальні економічні заходи», надав міністру закордонних справ повноваження подавати заяву до суду про конфіскацію літака. І хоча міністерка закордонних справ Мелані Жолі отримала ці повноваження, вона ще не скористалася ними. І інформації про те, коли буде подана заява до Вищого суду Онтаріо, наразі немає.
Матеріал підготовано за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у рамках проєкту «Compensation4UA / Відшкодування воєнних збитків для України. Фаза ІІ: забезпечення ефективності механізмів на національному і міжнародному рівнях».
Джерело: Центр Дністрянського