Експертна думка. Повернення податкових перевірок: до кого завітають контролери 2024 року та що перевірятимуть

Наталія Куріленко, членкиня Асоціації правників України, керівниця податкової практики, аудиторка й адвокатка адвокатської компанії «Соколовський і партнери», у колонці для LIGA ZAKON докладно розповіла, чого чекати бізнесу від повернення податкових перевірок цього року.

На кого чекатимуть перевірки?

Планові перевірки у 2024 році чекатимуть не на всіх платників податку, а лише тих:

1) які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва/реалізації підакцизної продукції;

2), які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері грального бізнесу;

3) які надають/надавали фінансові, платіжні послуги;

4) нерезиденти, які здійснюють/здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи (постійні представництва);

5) платники податків, які за підсумками 2021 року відповідають одному з критеріїв:

  • рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати по галузі;
  • рівень сплати ПДВ на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати по галузі (крім, платників у яких експорт становлять 25 і більше відсотків загальних обсягів постачання та рівень сплати податку на прибуток становить не менше 50 % сплати по галузі);
  • дебіторська заборгованість перевищує кредиторську заборгованість більше ніж у 2 рази;
  • нарахування та/або виплата заробітної плати в розмірі менше середньої заробітної плати по галузі у відповідному регіоні.

Тобто не лише окремі специфічні галузі/товари/послуги, а й фактично всі платники чий бізнес постраждав від епідемії, з високою долею вірогідності опиняться у плані-графіку перевірок на 2024 рік.

Хто може оминути перевірку?

Незважаючи на підпадання під критерії перевірки, вона може проводитися лише за наявності безпечних умов для їх проведення, а саме безпечного:

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об'єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов'язані з іншими об'єктами оподаткування таких платників податків;
  • доступу, допуску до документів про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та до іншої інформації, пов'язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, фінансової і статистичної звітності;
  • проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Таким чином, у разі отримання повідомлення про проведення перевірки, за відсутності безпечних умов, перевірку не може бути розпочато, а вже розпочата має бути зупинена за заявою платника до усунення перешкод.

Також з 1 грудня 2023 року діє мораторій на проведення перевірок платників податків, податкова адреса яких:

  • на території, тимчасово окупованій РФ, — до останнього числа місяця, в якому була завершена окупація, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;
  • на території де ведуться активні бойові дії, — до останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;
  • на території можливих бойових дій, — до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій , а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження.

Таким чином, у разі отримання інформації про включення до плану-графіку платника податків, податкова адреса якого знаходиться на територіях тимчасово окупованих РФ, де ведуться активні бойові дії чи проведення можливих бойових дій — достатньо повідомити заявою податковий орган про дію мораторію.

Що перевірятимуть?

Перевірятимуть всі господарські операції з 2017 року, приділяючи особливу увагу тим, що стали підставою для включення до плану-графіку:

  • операції з виробництва/реалізації підакцизної продукції;
  • операції у сфері грального бізнесу;
  • фінансові операції та платіжні послуги;
  • операції нерезидентів, які здійснюють/здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи (постійні представництва);
  • операції, що призвели до низької сплати податку на прибуток (збитків) та ПДВ, накопичення дебіторської заборгованості; низького рівня сплати заробітної плати.

Також зацікавить робота із ФОП, «ризиковими» контрагентами, нерезидентами, наявність нетипових операцій (товарів/послуг) або безприбуткових, відсутність оригіналів документів (їх втрата/псування) тощо. Не забуваємо, що втрата/пошкодження/дострокове знищення документів не привід не проводити перевірку, а лише підстава для відновлення втрачених документи протягом 90 кал. днів та перенесення перевірки на цей строк.

Взагалі, очікуються значні нарахування податків та штрафів за результатами планових перевірок 2024 з метою поповнення бюджету. Тому кожен платник має проаналізувати наявність безпечних умов проведення перевірки та підстав для дії мораторію на перевірку, а за наявності скористатись ними. Це превентивна міра для уникнення нарахувань.

Водночас необхідно перевірити та забезпечити повне документальне оформлення всіх проведених операцій. Це означає поновити документи в разі їх втрати або внести зміни в разі помилок; перевірити правильність обліку таких операцій (як бухгалтерського, так і податкового).

І нарешті, платник податків має потурбуватись про юридичний захист ще до початку перевірки, а не тільки під час її проведення чи на стадії оскарження її результатів. Адже багато питань можна вирішити завчасно.

У вас є цікава ідея заходу?