Експертна думка. Головне із закону щодо військової служби, мобілізації та військового обліку
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (законопроєкт №10449) ухвалено Верховною Радою та підписано Президентом України. Законодавчий акт набере чинності 18 травня 2024 року.
Які зміни в питаннях мобілізації та військового обліку відбудуться з набранням чинності цим законом? Які санкції чекатимуть на тих, хто ухилятиметься від оновлення даних у ТЦК? На ці та інші запитання Фактам ICTV та онлайн-виданню «Телеграф» відповіли члени Асоціації правників України:
- Володимир Романчук, юрист LCF Law Group;
- Євгеній Промський, юрист-волонтер Гарячої лінії АПУ з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, адвокат АО «ЮК «АРЕС»;
- Микита Татаринов, юрист LCF Law Group;
- Катерина Аніщенко, заступниця Голови Комітету АПУ з військового права, військової юстиції та захисту прав ветеранів, адвокатка RIYAKO & PARTNERS.
Демобілізація та звільнення зі служби
Демобілізація після 36 місяців служби була викреслена зі змін до закону про мобілізацію.
«Тут треба врахувати лист головнокомандувача ЗСУ, в якому зазначається, що демобілізація істотно знижує обороноздатність України і потенціал ЗСУ. І, з одного боку, це можна зрозуміти, а з іншого боку — люди, які воюють 36 місяців і більше. Їм від цього явно не легше, вони на межі своїх спроможностей», — каже Володимир Романчук.
Водночас звільнення зі служби не викреслили з нового закону про мобілізацію. Ідеться про такі чітко визначені підстави для звільнення, як-от перебування у полоні, відповідна група інвалідності тощо.
Мобілізаційний вік та заміна строкової служби базовою
Позитивними моментами нового закону пан Романчук вважає остаточне визначення мобілізаційного віку — від 25 років — та заміну строкової служби базовою. Базова загальновійськова підготовка розпочнеться з 1 вересня 2025 року:
- для громадян, які здобувають вищу освіту — в закладах вищої освіти всіх форм власності, а також закладах освіти зі специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських;
- для громадян, які планують вступити вперше на державну службу або отримати посаду в органах місцевого самоврядування, прокуратури, а також інших громадян (за бажанням) — у навчальних частинах (центрах) ЗСУ.
Сприяння мобілізації з боку місцевої влади
Що стосується сприяння мобілізації з боку місцевої влади, то у змінах до закону про мобілізацію ця норма не конкретизована. Імовірно, таке сприяння полягатиме в організаційному (надсилання інформації щодо місця проживання/роботи військовозобов’язаних тощо) та матеріально-технічному (надання приміщень, транспортних засобів, працівників для виконання технічних функцій) забезпеченні відповідних процесів.
«Напевно, вони [органи місцевої влади — прим. АПУ] мають допомагати ТЦК встановлювати реальні місця проживання громадян, можливо, надавати транспорт ТЦК для переміщення військовозобов’язаних, мобілізованих осіб з територіального центру комплектування до центрів розподілення. Можливо, надавати якісь інші послуги. Однак всім, я думаю, зрозуміло, що органи місцевого самоврядування затримувати осіб жодним чином не можуть», — пояснює Володимир Романчук.
До того ж, він зазначає, що, можливо, місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування допомагатимуть працівникам ТЦК поширювати виклики, які зараз можуть здійснюватися за допомогою, зокрема, поштового зв’язку. Водночас, на думку пана Романчука, така допомога з боку місцевої влади може нести в собі корупційні ризики.
Оновлення даних у ТЦК
Відповідно до нового закону, ті військовозобов’язані громадяни чоловічої статі, які ще не оновили свої дані в ТЦК, повинні це зробити. За словами Євгенія Промського, вимога оновити свої дані стосується насамперед тих осіб, що не зробили цього після оголошення мобілізації.
«Однак прикінцеві положення містять норми, в яких зазначено, що громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності ЗУ про мобілізацію уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані», — додає він.
Санкції стосовно ухилянтів
У разі, якщо військовозобов’язана особа не оновить дані у ТЦК, вона може бути притягнена до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку або законодавства про мобілізацію. Так, на людину можуть бути накладені штрафні санкції у розмірі від 3400 до 5100 грн, повторно або в особливий період — від 17 000 до 22 500 грн. Також такі особи можуть бути затримані органами Національної поліції за зверненням ТЦК, а на керування транспортними засобами — накладена заборона.
За словами Катерини Аніщенко, якщо особа не сплатила штраф, вона отримає сповіщення про ще один.
«Після несплати вдруге можуть бути розпочаті слідчі дії в рамках кримінального провадження. У такому разі громадянин матиме справу зі статтею про ухилення від мобілізації. Якщо ми кажемо про відкриття кримінальної справи, тут уже підключаються всі наявні механізми розшуку: відеозаписи з камер спостереження, відстеження кредитної картки і таке інше», — наголошує адвокатка.
Якщо громадянин сплатив штраф, але оновлювати дані все одно не квапиться, на нього повторно накладуть штраф.
«Розміри штрафів у законі не прописані, але йтиметься про суми від 8,5 тис. грн до 17 тис. грн. Максимально можливий штраф — 80 тис. грн. Як і за минулої редакції, у новому законі передбачено, що рішення про штрафи ухвалюватиме начальник ТЦК», — зазначила пані Аніщенко.
У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків щодо уточнення облікових даних або неявки за повісткою керівник ТЦК звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК.
«У разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК його керівник протягом 5 днів з дня отримання такої відповіді надсилає цьому громадянину у паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцеперебування, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку військовозобов’язаним, резервістом», — каже Євгеній Промський.
Вимога, згідно зі змінами до закону про мобілізацію, це новий окремий документ. Вона направляється особі, якщо людина не з’явилась за повісткою (наприклад) і поліція не змогла її доставити до ТЦК. Форма та зміст вимоги визначаються Міністерством оборони України.
Моментом вручення вимоги є:
- день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи позначки про неможливість вручення її особі з інших причин за адресою місцеперебування, місця проживання чи перебування такої людини, повідомленою цією особою ТЦК.
«У разі, якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку (обов’язків), ТЦК звертається до суду в порядку, встановленому законом, з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації на строк до виконання або відкликання такої вимоги», — додає пан Промський.
Повістки та e-кабінет військовозобов’язаного
Законом також встановлені правила щодо реєстрації в електронному кабінеті призовника/резервіста, однак ця реєстрація не є обов’язковою, лише за бажання. При цьому повістки громадянам продовжать вручати в паперовому вигляді.
«Щодо повісток закон передбачає, що виклик у ТЦК направлятимуть за адресою реєстрації, вказаною в біографічному реєстрі. Якщо особа змінила адресу реєстрації, вона зобов’язана повідомити про це ТЦК. У разі відсутності такого сповіщення, автоматично вважатиметься, що громадянин отримав повістку і має 10 днів на виконання вимог, вказаних у ній», — додає Катерина Аніщенко.
Хто втратить право на відстрочку від мобілізації
Мережею поширилася інформація про те, що нібито, за новим законом, відстрочку від мобілізації втратять майже всі, в кого дружина чи чоловік мають третю групу інвалідності. Однак Микита Татаринов зауважує, що це не зовсім так.
«Якщо чоловік або жінка з інвалідністю III групи не з-поміж осіб, що мають ампутації кінцівок, онкологічні хвороби, психічні захворювання, церебральний параліч, тоді відстрочки для військовозобов’язаних на цій підставі не буде. Таким чином, законодавці звузили перелік осіб, яким на підставі III групи інвалідності дружини або чоловіка можуть надавати право на відстрочку», — каже юрист.
Для студентів відстрочка від мобілізації передбачена в тому разі, якщо людина здобуває ступінь освіти, вищий за попередній: магістратура після бакалаврату, аспірантура після магістратури тощо (але при цьому ступінь магістра не вважається вищим за ступінь спеціаліста, а є прирівняним до нього). Що стосується аспірантів, то відстрочка для них зберігається за умови навчання на денній формі як для бюджетників, так і для контрактників.
За новим законом, звузяться права на відстрочку для чоловіків та жінок, на утриманні яких є троє і більше дітей віком до 18 років: у новій редакції додали умову відсутності заборгованості з аліментів. Тож, якщо на утриманні чоловіка є троє дітей віком до 18 років, але при цьому він має заборгованість з аліментів, права на відстрочку від мобілізації він не матиме, наголошує Микита Татаринов. У законі не зазначено, якою має бути мінімальна заборгованість, але, напевно, йдеться про відсутність такої особи у реєстрі боржників.
Повні версії матеріалів читайте за посиланнями:
Факти ICTV: «Повістки, облік, положення щодо засуджених та санкції щодо ухилянтів: головне із закону про мобілізацію»
Факти ICTV: «Хто втратить відстрочку від мобілізації у 2024 році за новим законодавством»