Комітет АПУ звернувся до Офісу Президента та Комітетів ВРУ щодо конституційних аспектів актуальних законодавчих ініціатив
Комітет АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини закликає не підписувати Закон про внесення змін до Законів України «Про центральні органи виконавчої влади» та «Про правовий режим воєнного стану» щодо забезпечення керованості державою в умовах воєнного стану (№ 7153) та застосувати процедуру повернення для повторного розгляду. Також експерти закликають не приймати в цілому проєкт Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо права народного депутата України перебувати на військовій службі за контрактом у складі Збройних Сил України, Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад у період дії воєнного стану (№ 7187).
Проаналізувавши Закон щодо забезпечення керованості державою в умовах воєнного стану, експерти звертають увагу на неможливість наділення Кабінету Міністрів України на період воєнного стану повноваженнями прийняття рішень з усіх питань, що потребують законодавчого врегулювання.
Законодавчий процес в Україні ґрунтується на основі принципів поділу державної влади, стримувань і противаг та передбачає: (1) право законодавчої ініціативи, яке належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України, (2) прийняття закону виключно Верховною Радою України та (3) підписання закону Президентом України.
Можливість Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану самостійно здійснювати законодавче регулювання шляхом прийняття рішень щодо питань, які можуть визначатися виключно законами України за встановленою в Конституції України процедурою, буде мати наслідком втрату рівноваги у системі розподілу влади. В такому випадку Верховна Рада України та Президент України усуваються із законодавчого процесу.
Прийняття таких рішень повинно відбуватися без порушення Конституції України. Зокрема, шляхом налагодження оперативного розгляду та прийняття законодавчих ініціатив Кабінету Міністрів України.
Також, даний лист стосується положень Закону про можливість Кабінетом Міністрів України визначати місцезнаходження міністерств, інших центральних органів виконавчої влади. На наш погляд, з метою забезпечення керованості державою в умовах воєнного стану, доречним було б розглянути й можливість тимчасового, на період дії воєнного стану, переміщення резиденції Президента України, Конституційного Суду та Верховного Суду.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 1 Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» місто Київ як столиця України є місцем розташування резиденції глави держави – Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Конституційного Суду України, Верховного Суду, центральних органів державної влади.
При цьому, проєкт Закону № 7153 не вносить відповідні зміни до вказаного Закону, чим фактично створює неузгодженість норм.
Комітет АПУ закликає не підписувати Закон у вказаній редакції, а застосувати процедуру повернення закону для повторного розгляду. Про це йдеться у листі до Офісу Президента України, членів Комітету ВРУ з питань правової політики, членів Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, членів Комітету ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки та членів Комітету ВРУ з питань бюджету.
Також, Комітет АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини направив лист до членів Комітету ВРУ з питань правової політики, членів Комітету ВРУ з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи стосовно проєкту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права народного депутата України перебувати на військовій службі за контрактом у складі Збройних Сил України, Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад у період дії воєнного стану) (реєстр. № 7187 від 21.03.2022).
Експерти Комітету, проаналізувавши зміст проєкту Закону № 7187, наголошують, що його мета – зміцнення правових умов для захисту державного суверенітету та територіальної̈ цілісності України, входить у протиріччя із положеннями самого законопроєкту. Надання можливості народному депутату бути прийнятим на військову службу за контрактом на період дії воєнного стану, фактично призводить до ризику зупинення діяльності єдиного законодавчого органу України.
Відповідно до ст. 91 Конституції України Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, крім випадків, передбачених цією Конституцією. Згідно з ч. 2 ст. 82 Конституції України Верховна Рада України є повноважною за умови обрання не менш як двох третин від її конституційного складу. Таким чином, можливість парламенту реалізовувати законодавчу функцію безпосередньо залежить від його кількісного складу. В умовах воєнного стану вибори не проводяться. А отже, якщо депутатів, обраних від партій за списком ще можна буде замінити, то депутатів, обраних за мажоритарною системою – ні.
Саме з метою забезпечення захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, не можна допустити того, щоб Верховна Рада України перестала бути повноважною.
Таким чином, Комітет АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини закликає не приймати даний законопроєкт в цілому.