Касові апарати для ФОПів. Кого стосується новація та як будуть контролювати використання РРО?
КИЇВ — 31 січня 2022 року. З 1 січня 2022 року запрацювало правило про обов’язкове використання касових апаратів малим бізнесом. Кого стосується ця новація, які має недоліки та як перевірятимуть наявність реєстраторів розрахункових операцій (РРО), розповіла Наталія Куріленко, старша радниця АК «Соколовський і партнери», керівниця податкової практики.
Які категорії ФОПів зобов’язані мати касові апарати, а хто може продовжувати приймати платежі, як і раніше?
Перш за все, РРО не застосовуються ФОПами — платниками єдиного податку першої групи. Щодо інших ФОПів (платників єдиного податку другої та третьої групи, платників на загальній системі), то вони зобов’язані проводити розрахункові операції через РРО лише в разі здійснення розрахункових операцій.
Тому звернути пильну увагу варто саме на визначення терміну «розрахункова операція». Під ним розуміється, зокрема, приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток за місцем реалізації товарів (послуг).
Тому якщо немає факту прийняття ФОПом готівкових коштів чи платіжних карток, розрахункова операція та обов’язок застосування РРО відсутні. І аби не застосовувати РРО, достатньо надавати покупцеві рахунок на оплату через установу банку. Так, коли покупець здійснює оплату через банк на рахунок ФОПа, для такого ФОПа — отримувача коштів операція проходить без застосування РРО.
І якщо ФОП усі оплати буде проводити лише через банк, то йому не потрібно придбавати та застосовувати РРО.
При цьому ФОПи часто використовують послуги оплати за товари / роботи / послуги за допомогою сервісів на власному сайті. Такі сервіси онлайн-оплат надають банки або фінансові установи на підставі договорів із ФОПами. Тому аналізувати необхідно саме ці договори на предмет наявності у ФОПів обов’язку приймання платежів (платіжних / банківських карт) в рахунок оплати товарів / робіт / послуг. Якщо цей обов’язок у ФОПів не встановлений, РРО не застосовуються.
Недоліки касового апарату для підприємців
До недоліків застосування РРО можна віднести обов’язок вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Облік здійснюється шляхом постійного внесення до форми обліку інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку. Тобто, крім ведення форми обліку, ФОПу необхідно зберігати і всі документи з придбання та продажу товарів.
Цей обов’язок не стосується ФОПів — платників єдиного податку, що не є платниками ПДВ. Однак якщо ФОП реалізує технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарські засоби та вироби медичного призначення, ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, то облік і документування будуть обов’язковими.
Також до недоліків треба віднести відповідальність за порушення вимог до ведення РРО.
Яка відповідальність за невстановлення РРО і хто перевірятиме його наявність та використання?
Перевірку наявності та використання РРО проводять податкові органи в межах фактичної перевірки. За результатами такої перевірки штраф за непроведення розрахункових операцій через РРО становитиме 100 % вартості проданих товарів (робіт, послуг) за порушення, вчинене вперше, і 150 % — за кожне наступне вчинене порушення.
Вступити до АПУ. Telegram-канал. YouTube-канал.
Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.