«Колекціонери» досвіду: аналіз дослідження LegalTalent.Report
КИЇВ — 18 листопада 2021 року. Молоді юристи прагнуть здобувати нові знання та навички, вони готові змінювати роботодавців і сферу працевлаштування. Але за їхню лояльність варто поборотися, тому що вони — безцінне джерело інновацій, прогресу та нових ідей, які життєво важливі юрфірмам на постковідному ринку.
Про результати цьогорічного дослідження LegalTalent.Report розповіли Ірина Нікітіна, стратегічна консультантка юридичних партнерств, і Тетяна Бенько, партнерка Legal Marketing Solutions.
Дослідження вивчало думку юристів (від молодшого до партнера) щодо змін в очікуваннях до роботи юристів у юридичних фірмах і факторів лояльності роботодавця у нових постковідних умовах.
Для цього було проведено анонімне онлайн-опитування, що охоплювало 15 запитань, на які ми отримали 254 результативних анкети. Опитування проводилось у травні 2021 року. Детальний профіль респондентів зазначений наприкінці статті.
Головною знахідкою цьогорічного дослідження порівняно з аналогічним опитуванням юристів 2016 року виявилася зміна ТОП-3 факторів привабливості юридичної фірми як місця роботи.
Традиційні фактори привабливості юридичної фірми змінилися так:
- Поруч із цікавою роботою та високою грошовою винагородою з’явився фактор гарних стосунків із безпосереднім керівником і колегами.
- Такий важливий фактор, як отримання нових знань і навичок, суттєво втратив свої позиції та поступився добрим людським стосункам.
- Водночас питома вага фактора «гарні стосунки з керівником та колегами» дорівнює значимості фактора «висока грошова винагорода» — по 46 % кожний (стосунки так само важливі, як і гроші).
Особливу цінність, на наш погляд, становить аналіз факторів важливості та задоволеності аспектами роботи різних категорій респондентів.
З одного боку, учасникам дослідження було запропоновано обрати найважливіші чинники привабливості юридичної фірми як місця роботи серед запропонованих 20:
- Цікава робота, завдання, що стимулюють, вимагають зусиль, дають натхнення.
- Висока грошова винагорода.
- Гарні стосунки з безпосереднім керівником та колегами.
- Можливість отримувати нові знання та вміння, навчатися.
- Збалансований розподіл часу на роботу та особисте життя (work-life balance).
- Можливості кар’єрного росту.
- Комфортні умови праці.
- Гарна репутація компанії, перспектива розвитку компанії.
- Компанією добре управляють, вмілий менеджмент, сильне лідерство.
- Подобаються культура та цінності компанії.
- Високоефективні працівники отримують в компанії високу винагороду та кар’єрне просування.
- Гнучкість у виборі часу та місця для роботи.
- Визнання та винагородження вашого особистого внеску в роботу.
- Свобода і незалежність.
- Прийнятний темп роботи, рівень напруги.
- До вас прислухаються, ви маєте вплив на ухвалення рішень.
- Довгострокові зобов’язання роботодавця щодо вас (інвестиції в працівників, впевненість у довгостроковому працевлаштуванні).
- Є стимули до ініціативи, інновацій, творчості.
- Можливість швидкого зростання особистого доходу.
- Можливість працювати та жити у привабливому місті / регіоні.
У червні цього року на Форумі АПУ «Розвиток ринку юридичних послуг» ми вперше проаналізували пріоритети юристів та їхні вимоги до потенційних роботодавців і виявили:
1. Фактори, що зберегли свої позиції:
- цікава робота — незмінний фактор, що тільки набирає ваги;
- можливості кар’єрного росту — залишаються в топ-5 факторів, але втрачають першість і значно здають позиції.
2. Фактори, що послабили свої позиції:
- висока винагорода — вже не входить у топ-3 фактори;
- комфортні умови праці — вже не входить у топ-5 факторів.
3. Нові фактори:
- першість — за новими знаннями та вміннями (раніше не входив у топ-фактори, виріс у 4 рази);
- наступний пріоритет — людський фактор — гарні стосунки з безпосереднім керівником і колегами (виріс у 10 разів, з найменш пріоритетних до найбільш пріоритетних);
- у топ-5 увірвався work-life balance (31%) — раніше не входив до топ-факторів (піднявся на 10%).
З іншого боку, ми попросили респондентів визначити, наскільки зазначені 20 факторів задовольняються на їхньому поточному місці роботи.
У результаті ми отримали наочні матриці, що є практичним інструментом при напрацюванні чи коригуванні стратегій роботи з юридичним персоналом та вказують на пріоритетність інвестицій фірми в розвиток свого HR-бренду.
Квадранти матриці містять фактори, які:
(А) Achtung! — важливі, але незадоволені фактори. Саме на них треба звертати увагу в першу чергу, сюди необхідно інвестувати, щоб утримати цю категорію респондентів.
(Б) База — важливі й задоволені фактори. Не потребують додаткових інвестицій, варто підтримувати роботу на тому самому рівні.
(В) — фактори гігієнічного мінімуму.
(Г) — найменш задоволені, але й найменш важливі фактори. Звертати увагу в останню чергу!
Також виявилося, що ці матриці суттєво відрізняються для представників різних кар’єрних рівнів.
Пропонуємо поглянути та проаналізувати пріоритети і потреби молодих юристів, щодо яких точаться жваві дискусії.
Порівняння важливості та
задоволеності аспектами роботи.
Кар’єрний рівень «Молодший юрист»
З відповідей молодших юристів здається, що вони не такі вже й вибагливі:
- Так, їм взагалі не важливі 9 з 20 факторів.
- Лише 2 чинники є факторами гігієнічного мінімуму для молодших юристів — вмілий менеджмент компанії та сильне лідерство партнерів, а також довгострокові зобов’язання фірми-роботодавця щодо працівників.
- Лише 1 важливий фактор є незадоволеним — це work-life balance.
- Водночас 6 важливих факторів є задоволеними на поточному місці роботи:
- добрі стосунки з керівником;
- гарна репутація;
- нові знання;
- кар’єрне зростання;
- комфортні умови праці;
- цікаві проєкти.
Тоді як задовольнити потреби молодих юристів на вході досить легко, це аж ніяк не означає утримати їх у довгостроковій перспективі.
Як показало наше дослідження, головна ціль молодших юристів — набути різнопланового досвіду. З опитаних нами респондентів у найближчій перспективі 50 % готові розвивати свою кар’єру в консалтингу, але робити це у фірмах конкурентів, 40 % — хочуть спробувати себе в якості інхаусів, а кожен третій — на державній службі. Такі собі справжні «колекціонери» досвіду.
Тож як дослідники ринку ми маємо деякі підказки як для партнерів, так і для молодших юристів.
Дискусійні питання до молодших юристів
Ми багато про що у вас поцікавилися. Ми вдячні за чесні та відверті відповіді. Але не можемо втриматися, щоб не поставити вам запитання для подальшої дискусії.
Запитання № 1:
З ТОП-7 факторів, важливих для вас, лише один не задовольняється. Маємо до вас філософське запитання — а чи можливо ідеально збалансувати роботу та особисте життя на початку кар’єри?
Запитання № 2:
Ми на 100 % віримо, що набуття нових знань і досвіду є пріоритетом № 1 для вас. Але ми насправді щиро сумніваємося, що фактор «До вас прислухаються, ви маєте вплив на ухвалення рішень» є для вас останнім пріоритетом.
Запитання № 3:
Просимо уточнити вашу позицію щодо фактора «Високоефективні працівники отримують в компанії високу винагороду», оскільки наразі він знаходиться в нульовій точці системи координат на нашій матриці.
Підказки для партнерів
Підказка № 1:
Не забувайте, що молоді юристи перебувають у постійному пошуку. Те, що до вас прийшли юристи-початківці, ще не означає, що вони остаточно визначилися будувати кар’єру в консалтингу загалом та у вашій фірмі зокрема. Тож саме ви найбільше зацікавлені ознайомити молодого перспективного спеціаліста з перевагами та атракціями кар’єри у вашій фірмі. Презентуйте їм різні практики вашої фірми, спонукайте їх експериментувати та спробувати свої сили з різними менторами.
Підказка № 2:
Згадайте свою юність і максималізм, який був тоді вам властивий. Допоможіть юристам-початківцям збалансувати їхні інтереси та потреби з реаліями консалтингу. Незважаючи на консерватизм професії, повільно, але невпинно консалтинг теж змінюється. Намагайтеся почути позицію молоді, знайти в цій позиції корисні для вашої фірми елементи та піти на взаємовигідні компроміси. Навіть якщо ви на 100 % переконані, що робота в офісі є найпродуктивнішою, можливо, це просто зручно вам і насправді ви виглядаєте аутсайдером, тоді як весь юридичний світ вже звик до гібриду.
Підказка № 3:
Визнайте факт, що сучасна молодь більш індивідуалістична, ніж 10 років тому. На жаль, пандемія лише посилила цю модель поведінки. Молодші юристи і справді більше зосереджені на своїх потребах, аніж на потребах компанії. Але не варто їх знецінювати як джерело інновацій, прогресу та нових знань. Їхній свіжий погляд дуже важливий юрфірмам, щоб залишатися актуальними. Якщо ж ви їх почуєте та врахуєте їхню думку, вони у відповідь, можливо, виявлять більшу лояльність до вас особисто як керівника та до вашого бізнесу.
Підказка № 4:
Допоможіть своїм молодим спеціалістам зорієнтуватися, як ефективність роботи у вашій фірмі пов’язана з розміром винагороди та кар’єрними перспективами. Звертаємо вашу увагу, що цей фактор виявився сліпою зоною для всіх респондентів категорії «Молодший юрист». Це важливо ще й тому, що ефективність роботи — найболючіше серед питань, що виявило наше цьогорічне дослідження.
Профіль респондентів дослідження
Стать респондента:
Чоловік |
52 % |
Жінка |
48 % |
З якого року працюють у компанії:
2000 — 2004 |
5 % |
2005 — 2009 |
9 % |
2010 — 2014 |
11 % |
2015 — 2017 |
25 % |
2018 — 2019 |
25 % |
2020 — 2021 |
25 % |
Скільки років в професії:
До 2 років |
11 % |
2-3 роки |
15 % |
4-7 років |
19 % |
8-11 років |
13 % |
12-15 років |
17 % |
16-20 років |
13 % |
Більше 20 років |
11 % |
Позиція:
Партнер |
19 % |
Радник, старший юрист |
29 % |
Юрист |
31 % |
Молодший юрист |
20 % |
Кількість юристів у компанії:
До 15 юристів |
26 % |
16-40 юристів |
30 % |
41+ юристів |
45 % |
У якій компанії працюють:
У національній компанії |
92 % |
У міжнародній компанії |
8 % |
Управління іншими співробітниками:
Так, є колеги під моїм управлінням |
54 % |
Ні, немає колег під моїм управлінням |
46 % |