ГО в період карантину на одному прикладі: як (і чи) вдалося вижити неприбутковим організаціям?

КИЇВ — 31 травня 2021 року.  Другий жорсткий локдаун завершився — чергова партія закладів закрила власні двері назавжди, окремі бізнеси опинилися на порозі краху, а дехто вийшов зі шторму абсолютно спокійно. Ми бачили безліч оглядів, опитувань та інтерв'ю за підсумками карантину серед фірм, стартапів і окремих бізнесменів. А як щодо громадських, неприбуткових організацій? Що вони пережили та як (і чи взагалі) вижили з бюджетами на просування приблизно в нуль?

Про  один кейсів і шляхи виживання розповіла PR-координаторка АПУ Юлія Гончаренко. Як і наскільки успішно ГО пройшла крізь карантинний шторм? Крім стороннього «анти/ковідно/карантинного» досвіду ви побачите погляд на «концепцію виживання» з недотичної галузі, що стовідсотково корелює з вашою. 

Спеціально для «Юридичної газети».

«...криза стала для нас ракетним паливом для руху» 

— Для початку зауважу, що для ГО карантин — це дещо схоже на гарантовану смерть з косою, якій ти вперто демонструєш дулю та героїчно воюєш за власне життя. Громадські об'єднання, якими б потужними вони не були, здебільшого існують коштом членських, партнерських і благодійних внесків, івентів. АПУ — не виняток. 

Тепер уявіть, що заходи під забороною, партнери урізають власні бюджети через раптову кризу, а членські внески: тут знову про урізання. Економлять всі. Плюс той факт, що вижити найбільшій юридичній ГО в країні за ці кошти, м'яко кажучи, важко. Але реально. З гордо задертим догори носом констатую — АПУ не просто пережила два локдауни — вона посилилась з їх допомогою. Як? Не уявляю. Але спробуймо зрозуміти разом?

Карантин перший — як все розпочалося

Власне, даремно ваш час витрачати не буду. Всі були в шоці. Finita la commedia.

Що робити далі — ніхто не уявляв, тому одразу перейду до ключових (як на мене) аспектів, що дозволяють вижити навіть в найгарячішому потоці кризової лави.

Аспект перший. Рух попри все. «Якщо не знаєш, що робити — просто рухайся» 

На мій погляд, це ледь не ключове правило виживання навіть у найспокійніші часи. «Якщо не знаєш, що робити — роби хоч щось. Мчи вперед». Цим принципом ми підсвідомо й скористалися, стартувавши, ніби від швидкості нашого бігу залежить життя. 

«Ніби?» 

На всіх фронтах ми синхронно посилили свою діяльність — мінімум х3. Комунікації, GR, івент-відділ, «Спільнота» (це там, де координуються всі регіони країни та підрозділи за галузями права, студентське крило та членство). Секретаріат повністю кипів, мов казан на пекельному вогні. 

«25/7 — це реально» 

Тут — аспект другий. Золотий фонд — люди. «Без справді командної роботи команди не існує» 

Без людей, справжньої команди ви та/чи ваш бізнес, організація приречені на загибель. Водночас ви здатні пережити все, якщо поруч «бійці», що готові спільно пройти крізь стіни. Наш перший карантин був схожий на гру в американський футбол. Це ж навіть й близько не звичайний. 

Теж про надшвидкісну реакцію та рухи, передачу (часто — взагалі неочікуваних) завдань, ніби персоналу в ресторані, куди водночас раптово завітали три спортивні команди. Та, крім іншого, тут ти спокійно можеш зламати вухо, шию, а зверху на тебе впадуть з десяток важких конкурентів. Часто навіть не з твого сектору. Коротше, NFL ретельно змішаний із ММА. Але ти й далі мчиш, 25/7.

Абсолютна синхронізація в діях команди та розуміння поточної ситуації — ключ до вашої перемоги 

З огляду на досвід відділу комунікацій АПУ. До карантину наші комунікації були на рівні «Найнеобхідніше». Приблизно 5 інфопартнерів (усі галузеві). Ніби задоволені життям верблюди ми дуже неквапливо жували (я відверто не знаю, що жують верблюди)

«Boom» локдауну, задача: «Ми маємо світитись. Попри все» — ми оперативно запустили низку інфо-проєктів, щодня максимально інформаційно супроводжували ініціативи Conference House і напряму GR: як у ЗМІ, так і в соцмережах. Крім того, ми вийшли на медіа-ринок, як потужний експертний майданчик. Ми були всюди: Інтернет, ТОП-видання, ТБ, усі соцмережі, колаборації з медіа. І досі залишаємося — криза стала для нас ракетним паливом для руху. + 36 інфодрузів у підсумку.

SMM же гіперактивно розвивався на очах і на спонтанному ентузіазмі ми швидко досягли максимального еталона в Інтернет-просторі. Наші соцмережі щодня видавали близько 10 постів, що майоріли рекламою івентів, інтерв'ю, експертизою. 

Тут ще варто зауважити — у наших лавах понад 6 тисяч правників. І це теж (у першу чергу!) наша команда. Правники оперативно й з розумінням «в'їхали» в наш ритм, щодня ми спільно генерували десятки коментарів і декілька інтерв'ю. Організовували вебінари (дивина на той момент) комітетів і регіональних відділень.

Аспект третій. «Аудиторія чує те, що ти їй кажеш. І не чує те, про що ти мовчиш» 

Тут виключно про аудиторію. Про маркетинг для неї, відданість їй, і не тільки. Головне — користь. Завжди, а, особливо, в біді, ключове, — це розуміння потреб споживачів контенту. 

По-перше, особисто ми не мали змоги* надати матеріальну карантинну допомогу. Взагалі. Хтось розвозив продуктові набори, дехто — дарував власні товари. Відтак ми запустили три «допоміжних» інфопроєкти. Перший — для правників, «Карантинні хроніки». Ми намагалися сприяти розумінню колег ситуації на ринку й навіть конкурентів, аби дещо заспокоїти обох. Тоді ми опитували всіх лідерів ринку. Як у Києві, так і в регіонах.

*Якщо точніше: паралельно (попри власну неприбутковість) ми зробили більшість онлайн-заходів безкоштовними. Так, до слова, народився наш YouTube

Другий інфопроєкт — текстові поради для бізнесу в кожній галузі права. Трудове, медичне, податки, що завгодно. Тут допомогли лідери комітетів. Проєкт втілювався спільно з бізнес-виданням.

Третій — теж колаборація зі ЗМІ. Щотижня ми виходили в ефір, щоразу даючи змогу отримати поради з окремої кричущої теми та поставити юристу власне запитання. 

Розпочався він (проєкт) дивно. Я звернулася до одного з голів комітетів за порадами для другого проєкту. На що вона відповіла: «Відверто. Якщо хочеш допомогти бізнесу — спитай у бізнесу, що йому потрібно. Я ж не уявляю, що робити — тим паче радити». Мене осінило.

Важливий висновок: хочеш допомогти — спитай «Чим?»

Паралельно ми висвітлювали ключові законодавчі зміни. Щодня, найпершими. Сукупно це була робота 24/7. Ми постійно постачали суспільству актуальну інформацію.

Четвертий — абсолютно для правників (нашої цільової аудиторії). Напрями GR, Conference House і комунікації спільно пірнули до роботи одразу над двома проєктами: 1) онлайн-зустрічі з суддями Верховного Суду щодо актуальної судової практики; 2) онлайн-зустрічі з високопосадовцями, від депутатів до міністрів. 

Ми розуміли, що наразі для правників це ключова користь. Усвідомлення «Інтереси аудиторії перш за все» перемогло. Аудиторія нам віддячила. Проєкти тривають й досі. 

Я називаю це «Постійний фідбек любові» 

Власне, вся ця історія триває донині. Такий от плюс кризи. 

Аспект четвертий. Комунікаційний

Це фундаментальний закон комунікацій — як для піарників, так і для повсякденних обивателів. За кожним ефективним брендом стоїть людина чи компанія, що здатна успішно розповісти про себе — донести ключову інформацію до потенційного клієнта. І головне тут — «людина чує те, що ти кажеш. Людина не чує те, про що ти мовчиш».

Важливо розуміти ледь не перше з правил — за будь-яких умов необхідно ставити себе на місце споживача. 

«Думай, як споживач» 

Ви — потенційний користувач сервісу доставки Glovo? Уявіть себе на місці замовника (і заодно всі стандартні /й не надто/ сценарії вашого спілкування). Ви — юрист? ІТ-шник? Продавець? Будьте споживачем, перш ніж продавати продукт.

Люди — теплий пластилін. Вони піддаються інформаційному впливу. Ви — серед них. Тут уже діє правило «Поводьтеся з людьми так, як ви хочете, щоб вони поводилися з вами». Діє 101%-ково.

І пам'ятайте — людина завжди сприймає інформацію. Ваше завдання — безперервно її надавати.

Висновок?

Загалом у кризу чи спокійні часи, гарантовано вижити вам допоможуть а) Чесність та щирість у ваших взаємодіях; б) Взаєморозуміння та воістину командна робота; в) Усвідомлення потреб аудиторії; г) Шалена наполегливість та здоровий, не менш амбітний азарт; ґ) Безумовна любов до вашої аудиторії.

Будьте закохані у власну роботу. Точніше, в можливість досягати нових орбіт з її допомогою. І ви будете переможцем у будь-який шторм.

Вступити до АПУTelegram-каналYouTube-канал.

Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.

У вас є цікава ідея заходу?