Регламенти ICDR 2021 з арбітражу та медіації: що нового?
КИЇВ — 19 травня 2021 року. Попри пандемію, у 2020 — на початку 2021 років світ побачив оновлені Регламенти з арбітражу та медіації декількох міжнародних арбітражних установ: Лондонського Міжнародного Арбітражного Суду (LCIA), Арбітражного центру (DIFC-LCIA) та Міжнародної торгової палати (ICC).
Довго не вагаючись, Міжнародний центр з врегулювання спорів (ICDR) Американської Арбітражної Асоціації (AAA) оприлюднив власні, нові Регламенти, що відповідають сьогоденним запитам і тенденціям. Детально розглянула найвагоміші новації Соломія Йосипенко, юристка практики вирішення спорів Адвокатського об'єднання MORIS.
— Слід відзначити, що востаннє Арбітражний Регламент переглядався в 2014 році, а Регламент з медіації — у 2008.
Внесені зміни є комплексними та стосуються: спрощеного провадження, розкриття інформації про фінансування третіми сторонами, зростаючого використання цифрових технологій, захисту даних і кібербезпеки тощо.
Серед основних особливостей Регламенту з арбітражу ICDR 2021:
1. Вступ до арбітражного розгляду третіх сторін за умови встановлення арбітрами, що це є доцільним
Згідно з Арбітражним Регламентом 2014 року третя (додаткова) сторона могла вступити до такого розгляду після призначення арбітрів виключно за умови отримання згоди всіх сторін щодо вступу.
Ст.8 оновленого Регламенту розширює це правило та дозволяє арбітражу долучити до розгляду третю сторону, якщо визнає це доцільним.
2. Спрощене провадження
До Регламенту включено нову статтю — 23. Відповідно до неї сторони мають право подати заяву до арбітражного суду з проханням вирішити спір до початку слухання справи по суті (так звана процедура «дострокового розгляду спорів»).
При цьому, арбітри, задовольняючи клопотання, враховують: а) чи має така заява перспективу бути вирішеною; б) чи вирішить вона одне/декілька питань по справі та в) чи буде швидшим, ефективнішим та більш економічним розгляд такої заяви в порівняні з розглядом справи по суті.
3. Прискорений арбітраж
Відповідно до Арбітражного регламенту 2014 року прискорена процедура розгляду справ застосовувалася, коли позов (в т.ч. зустрічний) не перевищував 250 тис дол без відсотків та витрат на арбітраж. Оновлений Регламент збільшив цю цифру до 500 тис дол.
Ще однією новелою переглянутого Регламенту є п. 7 ст. 14, де встановлено обов'язок сторін інформувати суд про існування із зазначенням даних будь-якої особи, яка не є стороною, проте взяла на себе зобов’язання фінансування участі сторони в арбітражному розгляді.
Крім цього, за заявою сторони чи власною ініціативою арбітраж може вимагати від сторін ідентифікувати будь-яку третю особу, в якої за результатами розгляду справи може виникнути економічний інтерес, а також описати його природу.
4. Заохочення використання відео-, аудіо- та інших електронних засобів
У відповідь на виклики, спричинені пандемією, п.2 ст.22 та п.2 ст.26 Регламенту доповнені новими правилами щодо використання відео-, аудіо- та інших електронних засобів для проведення слухань, якщо сторони домовились про це чи якщо арбітраж визнав доцільність заходів.
Крім того, п.4 ст. 32 Регламенту тепер дозволяє арбітражу підписувати рішення або накази в електронній формі, за винятком випадків: а) коли чинний закон вимагає фізичного підпису; б) сторони не погоджуються на це; в) суд вважає, що фізичний підпис є необхідним.
Через розширені можливості використання цифрових технологій, п.3 ст.22 Регламенту зобов’язує арбітражний суд під час першого слухання обговорити зі сторонами кібербезпеку, конфіденційність та захист даних для забезпечення належного рівня безпеки й дотримання вимог під час розгляду справи.
5. Секретар арбітражного засідання
Нова ст.7 Регламенту прямо дозволяє арбітражу за згодою сторін призначити секретаря арбітражного суду, що виконуватиме обов'язки відповідно до керівних принципів ICDR. Це нововведення допоможе знизити ризики пов’язані з неналежним делегуванням повноважень секретарю арбітражу.
Найвагоміші зміни в Регламенті з медіації ICDR 2021:
1. Керівні принципи медіаційної процедури
Медіаційний регламент 2021 року містить нову статтю — М-9, що визначає процедуру проведення медіації. Зокрема, медіатор зобов’язаний проводити медіацію для прискорення вирішення спору та заохочувати сторони обмінюватися всіма документами й отримувати їх від сторін.
Крім того, нова стаття дозволяє медіатору проводити зустрічі зі сторонами за допомогою відео-, аудіо- чи інших електронних засобів, та обговорювати питання кібербезпеки, конфіденційності, захисту даних.
2. Відповідальність сторін
Ст.М-10 оновленого Регламенту посилює відповідальність сторін, зокрема за участі сторони в посередництві та досягненні взаємоприйнятного рішення без належних повноважень.
3. Виконання медіаційної угоди
Важливою новелою переглянутого Регламенту є пункт «е» ст.М-14, який надає сторонам право звернутися до медіатора або ICDR із запитом про отримання свідоцтва (підтвердження), що угода за результатами медіації була досягнута, для виконання такої угоди відповідно до положень Конвенції ООН про міжнародні угоди щодо врегулювання спорів за результатами медіації (Сінгапурська Конвенція про медіацію).
Вступити до АПУ. Telegram-канал. YouTube-канал.
Якщо ви бажаєте підтримати діяльність АПУ, будемо вдячні, якщо ви зробите це за посиланням.