«All on fire» або як юридичний ринок 2020 пережив. 3 серія. Axon Partners

КИЇВ — 24 грудня 2020 року. Вірус, буря, безумство (і максимальна продуктивність) — так 2020 можемо підсумувати ми. А як минув рік для юридичного ринку? Саме про це ми поступово дізнаємося від його капітанів. Робота з клієнтами, зміни в практиці, пандемічні висновки, основні тренди та прогнози на наступний рік — врешті ми підготуємо загальний зріз щодо поточного стану та сподівань юрринку. А зараз займаємо капітанський місток Axon Partners і запрошуємо до третьої серії All on fire. Розповідає Діма Гадомський, партнер Axon-ів.

«Давайте что-то учудим :(»

Робота з клієнтами: що нового?

У нас нічого не змінилося. Клієнтів ми й раніше дуже рідко зустрічали в офісі. Все спілкування було онлайн. Щоправда, замість Google Meet тепер частіше Zoom. До речі, боюся, що після пандемії всі кинуть користуватися Zoom, тому що він нагадуватиме про локдаун.

Був спад активності в квітні. Тоді кілька великих клієнтів припинили підписки й ми ледве витягли місяць в плюс коштом невеликих замовлень. Тоді ми зустрілися партнерським складом і почали чухати рєпу (потилицю, — ред.), бо фінансової подушки вистачало лише на 3 місяці (це за умови взагалі нульових оборотів). Як і всі ви, ми намалювали кілька сценаріїв і схрестили пальці.

Вже в травні підписки поновилися, клієнти видихнули та відвантажили нам нової роботи.

Але ключовий висновок інший. Під час локдауну всім було дуже непросто. Я помітив, як бізнеси одне одному допомагають. Останній раз подібне відчуття було на Майдані. Перед тим — в Японії, коли вони рятували країну після Фукусіми. І тепер під час локдауну ніхто не скурвився і від того було таке піднесення, що ми навіть раді були не брати гроші в клієнта за роботу. Але клієнт наполягав ¯ _(ツ)_/¯.

Новації в практиці

У нас було три істотні зміни. 

І. У середині березня ми викупили частки в чотирьох партнерів: Оксани Кобзар, Назара Поливки, Жені Гірєвої та Макса Щура. Мені здається, ми дуже добре та цивілізовано розійшлися. Це було найбільш своєчасне рішення компанії з моменту заснування, бо за два, чи навіть через тиждень (вже точно не пам’ятаю), почалася паніка та локдаун. 

ІІ. За цей рік майже втричі виросли дві наші практики: судова і ІР. І в людях, і в доходах.

ІІІ. Третя зміна така: ми раніше завжди займалися технологічним бізнесом. Але нам прилітала робота з медіа — кіно, музика, блогери. Ми подумали, що варто це винести до суміжних індустрій. Зрештою, ІТ дуже поруч із медіа. Так, ми в своєму власному уявленні перетворилися з IT-бутика на TMTeal law firm (technology, media and teal).  

«Навіть партнерам запропонував хоча б пару разів на тиждень всім разом в офісах бувати. Але вони подумали, що я ідіот» 

Новорічно-пандемічні підсумки для Axon-ів

Ми стали ще менше ходити в офлайн. До локдауну у нас і так не було вимоги ходити в офіси. У нас їх три, і на проєктах працюють люди із різних офісів, тому онлайн вбудований у нашу філософію. Та під кінець року я особисто почав помічати, що трохи підзабиваю на роботу на користь чогось менш корисного. Тому почав більше бувати в офісі. Навіть партнерам запропонував хоча б пару разів на тиждень всім разом в офісах бувати. Але вони подумали, що я ідіот (дякую, партнери, що лише подумали, а не сказали, lol). 

Ще думаю, що через пандемію ми недозаробили. Хоча зробили рік краще, ніж минулий, але явно працювали за інерцією активності минулого року і трішки коштом росту онлайн-маркетингу. Якщо кордони наступного року не відкриють, будемо перетинати їх нелегально й займатися партизанським офлайн-маркетингом, бо онлайн добре працює із малим і середнім бізнесом, а от із великим — набагато складніше.       

А для країни загалом?

Не буду коментувати трешак із ОАСК, КСУ і подібні історії — вони точно змінили країну, і наразі точно не на краще. Та це не про бізнес. А ось локдаун — саме про бізнес. Локдаун був жахливим і, як мені здається, непродуманим явищем для економіки. Але в нього був і позитив: це як по дорозі із Києва до Львова вийти на заправці, розім’яти булки (ноги — ред.), з’їсти хот-дог, випити кави та озирнутися навкруги.

Про 5 головних трендів юрринку 2020

Тренд перший. Онлайн — ну, з цим все ясно. Але я дуже сумую за офлайн-спілкуванням. Готовий обійняти будь-кого, із ким раніше ледве знаходив слова для діалогу. Тому якщо комусь сумно обідати на самоті, пишіть, я знайду час і підстрахую.

Тренд другий. Зашкварність — пам’ятаю часи, коли про обшук у господарському суді міста Києва говорили лише пошепки. Зараз або свободи слова більше стало, або зашкварів більше. Такої тектонічної с*ані, як цього року, в судовій системі не було давно, поки я себе юридичною особою пам’ятаю.

Тренд третій. Невдоволення рейтингами — я чую від дуже багатьох одне й те саме «так, вони відстійні, але ж ну ти розумієш, ми не можемо». Я все розумію й нікому свою думку не нав’язую. Ми всі заслужили ті рейтинги, які маємо.

Тренд четвертий. Максимальна успішність — я не чув жодного невдоволеного коментаря про юридичний бізнес.

Тренд п'ятий. Розчарування — я особисто розчарувався в одній юридичній фірмі, яку вважав прикладом для наслідування. Максимально розчарувався в адвокатурі, а особливо в тому, що люди отримують адвокатські свідоцтва просто щоб було. Ну от чесно, Кернес — адвокат, серйозно?

2021: до чого готуватися юристам?

До того, що ніякі прогнози не справдяться, включаючи цей.

Підсумки одним реченням

 «Давайте что-то учудим :(» 

Частина перша. Ader Haber.

Частина друга. Ario Law Firm.

У вас є цікава ідея заходу?