Про Омбудсмана: від А до Я

ЖИТОМИР 08 грудня 2020 року. За ініціативи Відділення АПУ в Житомирській області відбулася онлайн-зустріч із регіональною координаторкою взаємодії з громадськістю Уповноваженого ВРУ з прав людини Оленою Коваленко. Захід був присвячений міжнародному Дню захисту прав людини. Детальніше про тези обговорення — читайте далі.

Уповноважений із прав людини хто він?

Це ключова людина з догляду за додержанням конституційних прав і свобод громадянина. Пані Коваленко нагадала про етимологію слова та його застосування в різних країнах, зауваживши, що в Україні, на відміну від сусідів, омбудсман має значно ширші повноваження та права. Серед них, зокрема, 1. безперешкодне відвідування будь-яких органів влади, підприємств, організацій і їх засідань, 2. ознайомлення з документами та отримання їх копій.

Власне, омбудсман керує та координує всією системою національного превентивного механізму та надає доручення моніторам на право здійснення візитів до місць ув’язнення.

Як до нього звернутися?

Зробити це можна в письмовій формі протягом року після факту порушення прав людини. За винятком строк може бути продовжений до двох років — не більше.

На яку реакцію чекати?

Алгоритм простий: 1. відкриття провадження; 2. роз’яснення кроків, які ви маєте вжити, 3. направлення звернення до компетентного органу чи відмова в його розгляді.

Щороку омбудсман доповідає про стан додержання та захисту прав і свобод громадян у країні. Крім того, саме на уповноваженого покладаються функції національного превентивного механізму (далі — НПМ).

Більше про НПМ

НПМ діє в Україні з грудня 2012 року — на виконання Факультативного протоколу до Конвенції ООН проти катувань. Впродовж цього часу він працював у форматі «Омбудсман+»: відвідування місць несвободи (в Україні наразі їх залишилось біля 4000), здійснюють співробітники офісу Уповноваженого ВР України з прав людини та громадські монітори-волонтери. На сьогодні НПМ промоніторив понад 1000 місць несвободи — кожен п’ятий закритий заклад у країні.

На основі діяльності НПМ формуються відповідні рекомендації з усунення системних порушень прав людини. Діє НПМ на базі департаменту — окремого підрозділу Секретаріату Омбудсмана.

Фактично, НПМ сигналізує державі про постійний контроль громадськості за її діяльністю.

Про формулу «Омбудсман +»

Серед головних його елементів: центральний офіс і регіональні представники Омбудсмана, експертна рада питань реалізації. Ще три елементи — НПМ, НПО та монітори утворюють «+».

Детальніше ознайомитися з презентацією Олени Коваленко можна за посиланням.

Підписуйтеся на сторінки АПУ в мережах FacebookYoutubeInstagramLinkedIn, Телеграм-канал АПУ, сторінку Відділення АПУ в Житомирській області та слідкуйте за оновленнями на нашому сайті. Всі записи вебінарів від АПУ можна переглянути за посиланням.

У вас є цікава ідея заходу?